Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Degtråg av poppel  (läst 2920 gånger)

Ia Röhl

  • Inlägg: 1
Degtråg av poppel
« skrivet: 02 jul-18 kl 11:54 »
Jag har fått en 80 cm lång bit av en poppelstammen som jag tänkte göra två degtråg av. Men jag vet inte hur jag ska gå tillväga.
Ska stammen torka innan jag klyver den? Hur länge i så fall? Ska barken tas av innan? Och när jag ska klyva den, bör det vara med kilar eller går det lika bra med motorsåg?
Någon här som vet? Eller kan tipsa om var jag hittar svar på mina frågor.

Sjaunja

  • Inlägg: 5534
    • -
SV: Degtråg av poppel
« Svar #1 skrivet: 02 jul-18 kl 12:04 »
Kör igång direkt. Det är mer lättjobbat i rått virke. Motorsåg, finemang. Limma ett tidningspapper på trågämnenas ändträ så förebygger du sprickbildning pga att träet där torkar för fort. Förvara ämnena i skugga och i en papperspåse eller dylikt när du inte arbetar med dem.  Lycka till!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Degtråg av poppel
« Svar #2 skrivet: 02 jul-18 kl 12:22 »
Härom året sågade jag upp en stor balsampoppel till ved. Då märkte jag att kärnvirket var mycket mjukare än resten av träet så länge det var färskt, och när det torkade, släppte kärnan från ytveden nästan överallt.
Nu vet jag ju inte om all poppel har denna egenhet eller om det gäller bara balsampoppel, men om så skulle vara fallet kanske man ska tänka sig för innan man börjar slöjda något av en poppelbit där både kärn- och ytved ingår.

ärt

  • Inlägg: 824
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Degtråg av poppel
« Svar #3 skrivet: 02 jul-18 kl 17:38 »
 Om det är som Torbjorn skriver kan du väll såga av en skiva och se vad som händer med den. Den torkar på några dagar i solen.
Så är jag helt enig med att rått trä är mycket lättare att bearbeta. Hade börjat med insidan. grovt med yxa, tjäxla, borr, motorsåg vad du nu har i tillgång till. Vad du ska vara noga med att inte få med märgen. Klyv stammen några cm under. Om du inte hinner få ändytorna tunna (1 cm ca vilket jag ser som ett måste om tråget inte ska spricka utan styrd torkning) så kan du ju lägga den i plastpåse så att den inte torkar. Hört alternativ om att lägga  ämnet i frysen, att kleta på kokt potatis. Plast påsen kan ge färgändringar om den ligger länge (så är det med björk i vart fall) och potatisen har samma. Att limma ändarna känns ju inte så kul om du ska ha tråget till bakning.
 Önskar dej en rolig, erfarenhets givande tid med ditt arbete. Kul om du skrev hur själva tråget fungerar till bakningen. Har själv prövat med att låta degen jäsa första gången i obehandlad, svarvad björkskål. Den sprack i botten. Två gånger med samma resultat. Tror dina changser att lyckas med ett tråg är större.
 Kanske något du kan ha som produktion: förpreparerade surdegs tråg, tillsätt rågmjöl o vatten....
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Degtråg av poppel
« Svar #4 skrivet: 01 apr-21 kl 14:47 »
Finns många sorters poppel i Sverige: Jättepoppel, Balsampoppel, Svartpoppel, Kanadapoppel, Silverpoppel, Ontariopoppel och Lagerpoppel.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Degtråg av poppel
« Svar #5 skrivet: 01 apr-21 kl 15:28 »
Nu verkar denna tråd vara ganska inaktuell vid det här laget. Trådstartaren har ju inte varit inloggad sedan 12 minuter efter att tråden startades, för snart 3 år sedan.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Degtråg av poppel
« Svar #6 skrivet: 01 apr-21 kl 18:38 »
Finns många sorters poppel i Sverige: Jättepoppel, Balsampoppel, Svartpoppel, Kanadapoppel, Silverpoppel, Ontariopoppel och Lagerpoppel.

Men samtidigt finns det bara ett enda träslag i Sverige som helt saknar lukt och smak, nämligen vanlig bok. (därav glasspinnar och annat där trä kommer i kontakt med livsmedel)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Degtråg av poppel
« Svar #7 skrivet: 02 apr-21 kl 10:42 »
Det finns många sorters poppel planterade i Sverige, och de är ofta svåra att skilja på. Den vanligaste som jag ser är någon form av balsampoppel. Det finns ett par olika arter av balsampoppel, som kanske är samma art som ser lite olika ut i de olika ändarna av dess utbredningsområde. Kirunapoppel kallas den ibland, eller jättepoppel, men det är i princip samma träd. Finns över hela Sverige, även i Kiruna alltså. Dessutom planterad över hela Island, det är ett av öns vanligaste trädslag nu. Klarar extrema vintrar, men också kalla och regniga somrar. Superlätt att föröka med sticklingar. Knopparna doftar väldigt gott, men mer som coca cola än balsam. Kan ibland ses förvildad i vägkanterna, men då som rotskott för jag tror bara det finns hanplantor i Sverige, som förökas som kloner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

266 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser