Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egen såpa  (läst 8583 gånger)

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
Göra egen såpa
« skrivet: 16 jun-18 kl 20:01 »
Bra recept på såpa att koka hemma efteerlyses. Har letat med ljus och lykta utan att hitta ngt bra!


Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Göra egen såpa
« Svar #1 skrivet: 16 jun-18 kl 21:36 »
Det finns en bok från 40-talet, "Kemisk-teknisk recepthandbok", som innehåller ett antal uppenbarligen seriösa och fungerande recept. Tyvärr har jag mitt exemplar av boken utlånat, om och när jag får tillbaks det så kan jag återkomma med några av dem.

Men man bör tänka sig för innan man riktar in sig på att använda såpa för rengöring och tvätt i stor skala, den har ganska många nackdelar. Enda fördelen är att den är billig i tillverkning eftersom man kan få fram en användbar såpa av dåliga, billiga råvaror.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Göra egen såpa
« Svar #2 skrivet: 16 jun-18 kl 21:59 »
Och miljövänlig då det är en ren naturprodukt. Vi använder numera bara såpa till all tvätt, disk och städ sen ett par månader - funkar bra men skulle vilja kunna göra den själv för att komma ifrån plastflaskor och få ner kostnaderna. Återkom gärna med recept när du fått tillbaka dina böcker. Stort tack![emoji4]


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Göra egen såpa
« Svar #3 skrivet: 16 jun-18 kl 22:35 »
Verkar vara en intressant bok. Ser att den finns att köpa här: https://www.bokborsen.se/?qa=Svanberg,%20D&qt=Kemisk-teknisk%20Recept-handbok
Finns också på mitt bibliotek, skall nog låna den.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 2 användare
Lillskiten, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser