Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man göra med grankottar?  (läst 8115 gånger)

ärt

  • Inlägg: 824
    • Halland
    • www.lillanabben.se
Vad kan man göra med grankottar?
« skrivet: 01 okt-16 kl 17:28 »
Var o grävde i landet.
Där låg en kotte. Den var svart men hade fortfarande substans.
Så undrar jag vad kan man göra med gran kottar?
Här fanns en tråd om att elda grankottar.
Jag tänker mer på att använda dess bevarande egenskaper som med björkbark (näver)
Att dekorera med kottar hänga den i en krans o sånt eller bygga kotte djur känner jag till men finns det inte mer den skulle duga till?
 Själv använde jag den en gång som dekoration på ståndare till en hylla. När den var färsk förgyllde jag den med bladguld. Lade den på pannan för att torka, borrade hål i änden o fäste den med en 3mm tråd. Tycker det blev dekorativt.
 Men att använda den som material har jag inte sett någon gång.
Nån som har tankar om detta?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vad kan man göra med grankottar?
« Svar #1 skrivet: 01 okt-16 kl 21:33 »
Inga ideer alls..... men tallkottar är det bästa som finns att tända i ässjan med då man eldar med svårantändligt koks.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Vad kan man göra med grankottar?
« Svar #2 skrivet: 05 okt-16 kl 11:56 »
Grankottar stör det här med tallkottar istället?   En sommar hade vi en konstutställning i en hage. En av konstnärerna satte ut en stol och klistrade fast tallkottar som en drapering.  Det såg ut som om det låg en varm, tjock, mysig filt  generöst lagd över stolen.  Men sen en morgon var allt förstört och vi funderade länge vem som hade suttit på "filten" med resultat att kottarna låg på marken.  Det tog ett tag innan vi insåg att kottarna svält i regnet.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad kan man göra med grankottar?
« Svar #3 skrivet: 05 okt-16 kl 12:53 »
Ja, det är egentligen en fascinerande konstruktion, ett litet mästerverk av naturen.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ärt

  • Inlägg: 824
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vad kan man göra med grankottar?
« Svar #4 skrivet: 16 maj-17 kl 20:33 »
 Har nu sett två olika användningsområde av kottar:
    * Tallkottar i en fin förpackning. Kottarna doppade i parafin. Används till att tända brasan.
    * Grankottar i ett insekts hotell.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Vad kan man göra med grankottar?
« Svar #5 skrivet: 18 maj-17 kl 13:06 »
Tallkottar doppade i stearin har jag gjort och ger bort i fin förpackning. Passar bättre till vänner som grillar/eldar än de som bor i lägenhet :)

Ganska roliga att plocka, enkla att torka och lätta att doppa. Klart överprisade hos utomhusbutiker.

Här är en av mina:
http://youtu.be/Rw_52UazWN8
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vad kan man göra med grankottar?
« Svar #6 skrivet: 18 maj-17 kl 13:17 »
Tallkottar doppade i stearin har jag gjort och ger bort i fin förpackning. Passar bättre till vänner som grillar/eldar än de som bor i lägenhet :)

Ganska roliga att plocka, enkla att torka och lätta att doppa. Klart överprisade hos utomhusbutiker.

Här är en av mina:
http://youtu.be/Rw_52UazWN8


"När Robert Kraft satt på ett utedass läste han ett husmorstips i en tidning om att man kunde plocka kottar i skogen och doppa dem i stearin för att göra en braständare. Han provade men insåg att kottar plockade i naturen som är doppade i stearin inte brinner speciellt bra. Efter ett antal experiment hade Robert lyckats få fram en process där man effektivt impregnerar kotten med stearin."

http://braskotten.se/2016/05/28/historien-om-kotten/

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Vad kan man göra med grankottar?
« Svar #7 skrivet: 18 maj-17 kl 14:02 »
Det skulle vara intressant att veta mer om deras metod för impregnering. Hur den skiljer sig mot min till exempel.
Mina brinner tillräckligt bra för mig. Inte lika häftigt som torrt näver men betydligt längre tid så de funkar bra att tända med ändå.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

255 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser