Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets kräftor på matbordet.  (läst 1655 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Årets kräftor på matbordet.
« skrivet: 19 aug-16 kl 18:30 »
3 kg från två olika sjöar. Det blev ca 12 kg kräftor totalt som vi måste frysa in.


Gilbert

  • Gäst
SV: Årets kräftor på matbordet.
« Svar #1 skrivet: 20 aug-16 kl 20:43 »
Vi lägger burarna på hyllan för i år, så blir det nya välsmakande kräftor nästa år.

Ett bra sätt att "rena dem" är att låta de ligga i en balja med lite rinnande vatten och några små hål i baljan så att vattnet cirkulerar. Det syns stor skillnad på bara ett dygn, de blir rena och fina.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Årets kräftor på matbordet.
« Svar #2 skrivet: 21 aug-16 kl 12:32 »
Fina, har haft litet funderingar på att börja odla flodkräftor i viltvattendammen här.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Årets kräftor på matbordet.
« Svar #3 skrivet: 21 aug-16 kl 13:06 »
Det finns flera som säljer kräftyngel i flera storlekar. Kostar 10-30 SEK/st.

Kontrollera pH och vattenkvaliteten och se till att det finns gömslen och nedfallna träd och t ex löv i vattnet. Eftersom EU vill förbjuda inplantering av signalkräftor så borde det vara lättare att få tillstånd till flodkräftan. Men allra enklast och bäst är om de fanns där från början ... fast det upptäckten gör du själv!
Håll allt från andra vatten borta bara, en gammal mjärde (kräftbur) från ett annat vatten kan ta med sig parasiter och på 1-2 år är hela dammen död.

« Senast ändrad: 21 aug-16 kl 13:21 av Gilbert »

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Årets kräftor på matbordet.
« Svar #4 skrivet: 21 aug-16 kl 15:29 »
Jag har ännu ej hittat kräftor i tillflödet dit, men jag tror att det beror på att vattenflödet är för lågt längre upp bakom dammen, men det tilltar där den är gjord så det borde bli hygglig cirkulation där vad jag kunnat se.

Däremot så har jag hittat vild flodkräfta på några enstaka platser i ett närliggande vattendrag som är litet bredare.

Ph är svagt surt där tror jag, i allafall var det det då jag senast kontrollerade (har dock inte gjort tester i år eftersom jag hade slut på testvätska, men skall göra det framöver igen så att man får aktuella resultat, men bör bli lätt surt där över tid också på grund av markens beskaffenhet).

Det är ganska gott om gammalt växtmaterial på botten och det växer en del träd runtomkring.
Jag vet inte hur mycket löv men mycket gott om annat växtmaterial såsom gräs, mm.

Har börjat lägga ut gammalt tegel och annat på botten nu när dammen är tömd för reparation av flödesregleringen.
(Meningen var att den skulle ha en relativt konstant vatten nivå när det fungerar, men det har varierat ganska kraftigt vissa år, dock torkar den aldrig ut helt då tillflödesfåran går i mitten, denna bottenfryser aldrig.)




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 3 användare
xaelanar, Björkris, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser