Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ljusstöpning  (läst 30519 gånger)

Hagen

  • Inlägg: 12
    • Östergötland
Ljusstöpning
« skrivet: 17 nov-06 kl 20:04 »
Är det någon som vet vilka proportioner man ska ha på stearin och parafin, när man har 100% staerin. Det är nämligen så att i församlingen där jag bor slänger man bort ljusstumpar som blir och de kan man få, men de behöver blandas ut med parafin annars blir det knottriga ljus.

tobben

  • Inlägg: 4
    • -
Re:Ljusstöpning
« Svar #1 skrivet: 17 nov-06 kl 22:53 »
Hej! min mamma brukade aldrig tillsætta något paraffin, men ljusen blev underbart vackra. Lite vågig yta, men inget knotter. Blir dina alltid knottriga?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Ljusstöpning
« Svar #2 skrivet: 18 nov-06 kl 08:38 »
Kan inte knottret bero på dåligt smält massa i kombination med luftdrag?

Här är det oxå enbart stearin som gäller.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

norris

  • Inlägg: 182
    • Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
Re:Ljusstöpning
« Svar #3 skrivet: 18 nov-06 kl 22:41 »
Hej Manna!
Du verkar kunna det här med ljusstöpning.
Har tänkt testa, men har lite oklarheter: Hur högt kärl måste man ha? Måste man ha det i vattenbad? Har hört att man kan hälla vatten i ljusmassan, hur blir det då, flyter massan ovanpå vattnet eller vad?
Om man gjuter ljus: kan man blanda ihop alla sorts ljusstumpar, färgade, "glittriga" och allt (utom värmeljus, det vet jag).
             / norris                  ???

ianitor

  • Inlägg: 718
    • Värmland
Re:Ljusstöpning
« Svar #4 skrivet: 23 nov-06 kl 17:03 »
varför funkar det inte med stearinet från värmeljus? (totalt novis i ämnet, men intresserad.)
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

finn

  • Gäst
Re:Ljusstöpning
« Svar #5 skrivet: 23 nov-06 kl 20:49 »
man behöver inte att tilsätta verken  parafin eller sterin dom funger andå aven om dom ar ensamma eller blandad.
tempen ar vigtig ar det for kalt blir dom ujävna och kan bli, hej kom och hjälp.

norris

  • Inlägg: 182
    • Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
Re:Ljusstöpning
« Svar #6 skrivet: 23 nov-06 kl 23:41 »
varför funkar det inte med stearinet från värmeljus? (totalt novis i ämnet, men intresserad.)

Jag vet inte heller(tror inte förresten att det är stearin i värmeljus utan nåt annat skräp), har bara läst nånstans att det förstör hela ljusmassan.

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Ljusstöpning
« Svar #7 skrivet: 18 dec-06 kl 12:59 »
Hej Manna!
Du verkar kunna det här med ljusstöpning.
Har tänkt testa, men har lite oklarheter: Hur högt kärl måste man ha? Måste man ha det i vattenbad? Har hört att man kan hälla vatten i ljusmassan, hur blir det då, flyter massan ovanpå vattnet eller vad?
Om man gjuter ljus: kan man blanda ihop alla sorts ljusstumpar, färgade, "glittriga" och allt (utom värmeljus, det vet jag).
             / norris                  ???
Jag måste ta upp den här tråden igen. Jag har samlat på mig massor med ljusstumpar under åren och de lär ju bli fler under jul. Jag skulle hemskt gärna vilja stöpa ljus. Är det så att man har en hög behållare som står i ett vatten bad. I den höga behållaren har man varmt vatten och ljusmassa? Om man bara ska ha ljusmassa i behållaren så går det ju åt massor med ljusmassa och det blir en väldigt mycket över när nivån blir så låg att man inte kan stöpa längre, eller hur. Alltså ska man ha vatten och ljusmassa i samma butt?
kan själv

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Ljusstöpning
« Svar #8 skrivet: 18 dec-06 kl 14:15 »
Hej!

Det är riktigt, man har varmt vatten i samma kärl som ljusmassan. Ljusmassan flyter ovanpå vattnet. Var försiktig med första doppningen av nya vekar, så att de inte får vatten i sig, då fräser ljusen om de överhuvudtaget går att tända. Efterhand man förbrukar ljusmassa, så häller man på mera vatten. Att den står i vattenbad har nog att göra med att vattnet och ljusmassan ej ska blanda sig om vattnet kokar, samt att massan ej ska bli för varm eller ta eld.

Edgar

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Ljusstöpning
« Svar #9 skrivet: 19 dec-06 kl 13:56 »
Hejsan
Tackar tackar då fattar jag. Min son hade stöpt ett ljus i skolan och han sa samma sak, fast på sitt bakvända sätt. Jag letade rätt på en gammal artikel som beskrev samma sak fast inte lika bra som du. Det blír nog ljusstöpning efter jul, när man har lite mer tid och mera ljusstumpar. :D
kan själv

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
Re:Ljusstöpning
« Svar #10 skrivet: 20 dec-06 kl 16:19 »
jag har stöpt ljus av grävlingsfett de blev inte riktigt vita men annars så spred dom ett hemtrevligt sken i vintermörkret mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

tomas-kero

  • Inlägg: 167
    • Norrbotten
Re:Ljusstöpning
« Svar #11 skrivet: 04 jan-07 kl 17:36 »
Apropå ljusstöpning och proportionerna paraffin( värmeljusstumpar) och och stearin. så har jag stöpt ljus  av nedsmälta stumpar blandade både värmeljus och andra stumpar och det blev bra ljus. om man inte vill /ids/orkar kan man gjuta marshaller av dem istället. Jag gjöt dem i små blomkrukor och ihopflätat ljusvekegarn.

åsnan

  • Inlägg: 30
    • Gotland
Re:Ljusstöpning
« Svar #12 skrivet: 15 jan-07 kl 23:15 »
går det att stöpa ljus av bivax? det luktar så gott när man bränner ljusen och skivorna kostar en del. går det att använda det enklaste vaxet som de säljer på biredskapssäljarna?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Ljusstöpning
« Svar #13 skrivet: 18 jan-07 kl 08:25 »
går det att stöpa ljus av bivax? det luktar så gott när man bränner ljusen och skivorna kostar en del. går det att använda det enklaste vaxet som de säljer på biredskapssäljarna?

Du kan i alla fall gjuta ljus av bivax. Rulla ljus av vaxkakor går oxå bra. Jag använder alltid det vanliga vaxet, inte det som är speciellt framtaget för att användas till ljus. Det påstås att det vanliga vaxet ger ljus som ryker, men det har jag aldrig märkt något av.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Sinus

  • Gäst
Re:Ljusstöpning
« Svar #14 skrivet: 24 feb-07 kl 22:31 »
"Grundregel" vid stöpning av ljus är ca 40% stearin och 60% paraffin. Om ljusmassan består av 100% stearin så måste ljusen gjutas som t.ex.Liljeholmens. !00% paraffin däremot kan stöpas men de brinner upp väldigt fort. Grovlek på veken påverkar brinntid - om man vill göra egna vekar av bomullsgarn så måste de 3-flätas platt annars böjer sig inte veken och blir då brandfarlig när den ramlar av. Grov veke kan ryka..
Knottriga ljus beror oftast på
1-  att ljusmassan blivit för kall (ca 70 gr i vattnet under massan)
2 -för mycket stearin i ljusmassan som då "glider av"
3 -drag men det orsakar oftast sneda ljus.
Väg alla dina stumpar efter att du sorterat dom  i 100% stearin och alla andra (hit hör värmeljus).
Testa genom att dra med nageln mot ljusstumpen (lång) ringla "genomskinlig"= paraffin och gula/vita smulor = stearin
Du kan köpa 5 kg påsar med bara stearin eller paraffin på Panduro/Slöjdprodukter. Billigt häfte om ljusstöpning eller ljusgjutning finns där..
Det är viktigt att man aldrig fyller på vattnet under stöpmassan - har man otur kan det bli en "explosion" och den heta massan kan orsaka brännskador...
Det finns bra böcker att låna om ljusstöpning.

Ibland kan man hitta gjutformar i metall på loppis eller auktion julgransljus - kronljus.
Bra höga smala plåtburkar kan du tigga till dig från närmaste storkök/restaurang...
Lycka till!

Hagen

  • Inlägg: 12
    • Östergötland
Re:Ljusstöpning
« Svar #15 skrivet: 07 mar-07 kl 19:47 »
Tack för alla inlägg i ämnet. Nu ska jag bara ta mig i kragen och försöka mig på det. Vore lite intressant att veta mer om att göra ljus av djurfett. Luktar det inget när man eldar dom?

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Ljusstöpning
« Svar #16 skrivet: 15 jan-09 kl 12:05 »
Till 8 kilog.talg
50 gr. alun
13 gr. salpeter
7 lit. vatten.

Detta kokas sakta tillsammans tre timmar,
hvarefter det uppsilas genom linne att väl kallna,
innan den smältes till stöpning.

finns ingen anledning att använda parrafin, om man inte vill ha varmare vintrar och våtare sommrar till följd av användandet av sådana dummheter som oljeprodukter
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

fylgja

  • Inlägg: 55
    • Skåne
SV: Ljusstöpning
« Svar #17 skrivet: 09 feb-09 kl 13:27 »
Jag eldar just mitt första stöpta ljus av bivax och det brinner hur fint som helst, knastrar lite ibland, men det är bara hemtrevligt.
Paraffin är ju helt uteslutet att använda och efter vad som skrivits här verkar stearin ha lite nackdelar också.
Jag försökte köpa joel svenssons billigaste vax men de avrådde från att använda det till ljusstöpning och vägrade tala om vad skillnad var, dvs vilka ämnen de hade tillsatt. Då blev jag lite sur och skaffade helt obehandlat bivax direkt från en biodlare. Människor har ju använt bivax till ljus rätt många år innan joel svensson började tillsätta "andra ämnen"!
Jag är bekväm av naturen så jag gjorde på enklast möjliga sätt; en stor gryta med vatten och bivaxkakan, som såg för j-g ut, full med skit men jag tänkte att det fastnar nog inte på ljusen och det gjorde det inte heller. Jag hällde också i vatten under tiden och stöpte medan det hela svalnade och tyckte inte det blev sämre av det.
Ljusen blev jättefina och släta, krokiga dock innan jag kom på att rulla dem på vaxduken på bordet efter de första doppningarna.
Väldigt bra träning för axlarna också  ;-)
Kan varmt rekommenderas!
Gör tvål och örtsalt, stöper ljus, spinner och stickar, återanvänder, letar efter miljövänlig hud- och hårvård, odlar örter, matar kompostmask och letar efter kärleken!

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Ljusstöpning
« Svar #18 skrivet: 20 feb-09 kl 22:32 »
Till 8 kilog.talg
50 gr. alun
13 gr. salpeter
7 lit. vatten.

Detta kokas sakta tillsammans tre timmar,
hvarefter det uppsilas genom linne att väl kallna,
innan den smältes till stöpning.

finns ingen anledning att använda parrafin, om man inte vill ha varmare vintrar och våtare sommrar till följd av användandet av sådana dummheter som oljeprodukter



Ironiskt nog är alunen en oljeprodukt

"Sedimentet hade en hög andel organiskt innehåll, vilket gör att alunskiffer får en lätt doft av petroleum."  "Under andra världskriget var alunskiffer en mycket viktigt källa för den inhemska produktionen av petroleum, då den innehåller höga halter av kerogen, ett organiskt ämne som kan omvandlas till petroleum." "Värdet av uranet och oljan i den svenska alunskiffern är ofattbart högt – många hundra miljarder kronor."  http://sv.wikipedia.org/wiki/Alunskiffer

mymlans syster

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Ljusstöpning
« Svar #19 skrivet: 18 jan-10 kl 22:26 »
Jag försökte köpa joel svenssons billigaste vax men de avrådde från att använda det till ljusstöpning och vägrade tala om vad skillnad var, dvs vilka ämnen de hade tillsatt. Då blev jag lite sur och skaffade helt obehandlat bivax direkt från en biodlare. Människor har ju använt bivax till ljus rätt många år innan joel svensson började tillsätta "andra ämnen"!

Jag misstänker starkt att enda skillnaden mellan vaxet till ljusstöpning och de förpräglade plattorna till kupan är, att de förstnämnda ligger i en fin kartong.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

806 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser