Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om grönsaker i Handboken!  (läst 17885 gånger)

Halte

  • Gäst
Om grönsaker i Handboken!
« skrivet: 09 nov-11 kl 21:13 »
Handboken är en kunskapsbank för självhushållning och där står redan mycket matnyttig information, men inom ämnet "Grönsaker" är det än så länge inte så utbyggt. Din hjälp behövs för att fylla på med information. Alla kan skriva i Handboken efter att ha registrerat sig och all information är välkommen, stort som smått! Så ta chansen att hjälpa till att bygga en svensk självhushållar-bibel!

>> Till "Grönsaker" i Handboken
>> Till Handbokens startsida
« Senast ändrad: 05 dec-12 kl 16:47 av Petter B »

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: DIN kunskap behövs i Handboken!
« Svar #1 skrivet: 06 dec-11 kl 06:46 »
Som Anders påpekat här så har vi ju fått in en massa texter om grönsaker som behöver justeras och anpassas. Hjälp gärna till.
Jag har just tittat till denna text: http://handbok.alternativ.nu/Odling/Grönsaker/Rotfrukter/Rödbetor men fyll gärna på om jag missat något  :)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: DIN kunskap behövs i Handboken!
« Svar #2 skrivet: 05 dec-12 kl 16:46 »
Såg just att Katriina Anttila taggat så gott som alla Lökväxter i handboken med "Bildbehov". Det måste ju finnas en massa fina lökbilder hos forummedlemmarna! Kolla genom era gamla foton och ladda upp filerna till rätt sida. Vet du inte hur man sedan placerar dem i texten så kan du bara tagga sidan med "Bildplacering" så fixar någon annan det.

Hittar du andra bilder så finns en lista över bildlösa artiklar här: http://handbok.alternativ.nu/Övrigt/Bidra#Bilder_saknas

SkogsboLotta

  • Inlägg: 3
SV: Om grönsaker i Handboken!
« Svar #3 skrivet: 30 jul-15 kl 11:21 »
Kollade snabbt i handboken och det jag saknade när jag kollade ett par kålsorter var odlingstips. Hur ska man gallra, för och nackdelar med direktsådd etc. Har själv sått kålrabbi för första gången och insåg att inte alla plantor bildar rotknöl. Ett antal gick på höjden och bildade fröställningar och sånt kan ju vara bra att veta, så att man tidigt ser vilka plantor som ska gallras. Jag provade att tillaga blasten på de bortgallrade. Stekte i smör och rapsolja och med salt och peppar. Himla gott. Mildare än grönkål och inte lika nötig som palmkål, men klart godkänd.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Om grönsaker i Handboken!
« Svar #4 skrivet: 07 sep-19 kl 00:05 »
Vill bara påminna om hur viktigt det är att hålla rent från sklerotierna  som bildas av mögel på tex. sallat. Sklerotierna övervintrar och sprider mögel i fuktigt väder nästa sommar.

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: Om grönsaker i Handboken!
« Svar #5 skrivet: 07 sep-19 kl 06:07 »
Om dom går i frø ,kan det være du har sået dom for tidligt , då kan dom gå i frø! Tex. Rødløg går mycket let i frø om dom sås for tidligt , det er om det bliver for koldt
Kollade snabbt i handboken och det jag saknade när jag kollade ett par kålsorter var odlingstips. Hur ska man gallra, för och nackdelar med direktsådd etc. Har själv sått kålrabbi för första gången och insåg att inte alla plantor bildar rotknöl. Ett antal gick på höjden och bildade fröställningar och sånt kan ju vara bra att veta, så att man tidigt ser vilka plantor som ska gallras. Jag provade att tillaga blasten på de bortgallrade. Stekte i smör och rapsolja och med salt och peppar. Himla gott. Mildare än grönkål och inte lika nötig som palmkål, men klart godkänd.
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 2 användare
RindertD, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser