Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av färg för äldre möbel?  (läst 1793 gånger)

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
Val av färg för äldre möbel?
« skrivet: 04 feb-19 kl 09:43 »
Har en gammal (ålder okänd, men tidigt 1900-tal eller äldre - jag har ingen aning) möbel som behöver snyggas upp inkl ommålning. Vill så klart inte använda modern färg. Men vilken sorts färg kan den vara målad med nu, och hur tar jag reda på det? Som syns på befintliga bilder har färgen (utöver alla fula skador) en fint krackelerad yta.

Och vilka alternativa färger finns att använda? (Jag har ingen jättelust att ta bort all färg för att kunna måla om den ...) Tacksam för all hjälp.

Till möbeln hör också en spegel. Vet någon om det går att putsa upp den på något sätt utan att förlora den patinerade känslan?






malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Val av färg för äldre möbel?
« Svar #1 skrivet: 04 feb-19 kl 10:21 »
av döma av beslag o stil på möbeln hamnar den runt 1900-1910. Då fanns det två färgtyper att tillgå,linoljefärg och äggoljetempera. Men krackeleringen förbryllar. visst krackelerar linoljefärg ,mönstret ser dock mer ut som alkydolja. Det fanns inte 1910. Frågan är om möbeln är ommålad efter 1950? Orginalet kan ju vara lackat,dvs om det är t.ex björk orginal. Ser också ut som om möbeln tillbringat några år i ett ouppvärmt utrymme.
Vid ommålning bör du använda linoljefärg. Dock måste allt löst skrapas/slipas bort. Ev kan man använda en varmluftspistol för att enkelt få bort färgen. Beslagen monteras bort o sätts tillbaks efter målning. Var rädd om dem. Spegelglaset är tyvärr kört. Det är kvicksilvret på baksidan som lossar. RÖR INTE I DET. Giftigt som fan. Alternativet är byta glas eller behålla nostalgin.

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Val av färg för äldre möbel?
« Svar #2 skrivet: 04 feb-19 kl 13:21 »
av döma av beslag o stil på möbeln hamnar den runt 1900-1910. Då fanns det två färgtyper att tillgå,linoljefärg och äggoljetempera. Men krackeleringen förbryllar. visst krackelerar linoljefärg ,mönstret ser dock mer ut som alkydolja. Det fanns inte 1910. Frågan är om möbeln är ommålad efter 1950? Orginalet kan ju vara lackat,dvs om det är t.ex björk orginal. Ser också ut som om möbeln tillbringat några år i ett ouppvärmt utrymme.
Vid ommålning bör du använda linoljefärg. Dock måste allt löst skrapas/slipas bort. Ev kan man använda en varmluftspistol för att enkelt få bort färgen. Beslagen monteras bort o sätts tillbaks efter målning. Var rädd om dem. Spegelglaset är tyvärr kört. Det är kvicksilvret på baksidan som lossar. RÖR INTE I DET. Giftigt som fan. Alternativet är byta glas eller behålla nostalgin.
Tack! Spegeln ska jag definitivt låta bli.

Möbeln har utsatts för både det ena och det andra genom åren ...

Ska kolla med äldre släktingar om den kan ha målats om också.

Här är några bilder av baksidan. Betydligt slarvigare målat, och jag tycket nästan det ser ut som en annan färg också.

Om jag ska måla om med linoljefärg så behöver det inte vara trärent alltså, även om underlaget är någon modernare färg?

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Val av färg för äldre möbel?
« Svar #3 skrivet: 04 feb-19 kl 13:25 »
Skulle tippa på att baksidan endast har oslipad grundfärg.

Med reservation för att Målarmäster kanske säger annat, så skall alkyd och linolja vara kompatibla (åtminstone är de det på fasadfärger).

(Edit, alltså måla om med linoljefärg.)

Dock behöver du kanske fixa gröpper och ojämnheter då äkta linoljefärg är väldigt tunn.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Val av färg för äldre möbel?
« Svar #4 skrivet: 04 feb-19 kl 15:23 »
En fråga om spackel: Det hårda vitgrå spackel som man kan hitta på gamla möbler, vad är det troligast gjort av?


Och så om det är som Målarmäster säger, en kvicksilverspegel som håller på att läcka, så skulle jag inte vilja ha det glaset i mitt hus. Och skulle jag av någon anledning behålla spegeln inomhus så skulle jag försegla den med en tät färg.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Val av färg för äldre möbel?
« Svar #5 skrivet: 04 feb-19 kl 18:03 »
Spackel: linoljespackel användes fram till 40-talet,sedan kom alkydoljespackel. Givetvis kördes de parallelt med varandra fram på 50-talet.Sextiotalet kom diverse plastprodukter och så är det fortfarande.
Underlag för linoljefärg. En alkydolja kan övermålas men problemet är att alkydoljan har så mycket kortare  livslängd. När den lossnar följer ju färgen ovanpå med. Därför är det enklast att ha ytan trären. Det är ju inte så mycket jobb med rätt verktyg. (varmluftspistol eller speedheater)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Val av färg för äldre möbel?
« Svar #6 skrivet: 05 feb-19 kl 00:17 »
Tack! Jag har för inte så många år sedan upptäckt hur bra och trevligt det är med linolja, men att det användes till spackel också...

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Val av färg för äldre möbel?
« Svar #7 skrivet: 05 feb-19 kl 08:08 »
receptet är samma som till kitt med undantag att till spackel används kokt linolja och betydligt mer krita. jobbigt att blanda,kritan måste slås in på slutet. Idag finns färdigt linoljespackel att köpa. Spacklas tunt och med ambition att inte behöva slipa då det blir stenhårt när det torkat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Val av färg för äldre möbel?
« Svar #8 skrivet: 05 feb-19 kl 11:44 »
Tack igen, jag skall prova med både hemgjort spackel och kitt i sommar nu när jag fått inblick i hur det ligger till. På den här gården gjorde de tydligen allt själva, så det är bäst att följa traditionerna...

 

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Val av färg för äldre möbel?
« Svar #9 skrivet: 23 feb-19 kl 11:00 »
En till fundering: guldfärgen, går den att få till med linoljefärg också? (Och vad kostar det månntro ...?)

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser