Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KRAV PÅ UPPFÖDARNA!  (läst 19561 gånger)

Gunilla0

  • Gäst
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #60 skrivet: 29 jul-09 kl 23:22 »
får höra mycket skitsnack om "min" ras, så jag är lite känslig vad gäller det.

Det där är så tråkigt tycker jag. Alla skulle bli gladare om de som snackade skit slutade med det och istället la sin energi på sina egna hundar.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #61 skrivet: 29 jul-09 kl 23:55 »
jo, visst är det så, men media du vet. du förstår inte hur glad man blir när de skriver om en annan ras nån gång. och i det här lilla samhälle ses ju aftonbladet som en kvalitetstidning och allt som står i tidningen är ju sant. därför är våra hundar som bara har blivit bitna själva och aldrig har gjort något så många gånger farligare än de hundar som faktiskt gjort något, men som är av någon populär ras. ja just det, alla är ju tränade och därmed farliga. milo är enorm bred, mycket bulldog i honom. sen är han låg. har ett kort där man ser att han är lika hög som han är lång, dvs kvadratiskt. sen är han ju ovanlig muskelbunden också, den "stackarn". blir inte bättre av att syskonen är svarta med vita tecken och tredje tiken är import med kuperade öron. trots att hon är röd så ser hon farlig ut, för att hon är svart runt ögonen som en liten gothare  ::) aja, brukar skojja om att camilla har farliga öron ... sigrid, milos syster är bara söt. varför? jo för att hon är fet och liten. har ingen kroppsform als - än. har tagit över henne efter 2,5 år. är hennes 5:e hem och nu äntligen får hon göra något. tidigare har hon bara varit hos folk som varit snälla med henne, men som inte förstår att amstaff bode räknas till bruksraserna och inte till snuttiplutti-soffpotatisraserna. ja, tänkte inte berätta hennes liv, bara en liten parantes.

här bilder på milo och cami. bilden med grannpojken lägger jag in eftersom man då får en uppfattning om hur låg han är. har inga barn själv så jag skulle placera pojken nånstans 3 år eller nåt.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

fauve

  • Gäst
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #62 skrivet: 30 jul-09 kl 01:06 »
Tycker vissa uppfödare borde ställa högre krav på sina valpköpare jag..

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #63 skrivet: 30 jul-09 kl 01:25 »
jo, nog borde de göra det, men hur lätt är det egentligen? vad mer än intervjua kan man göra och hur rätt blir det? jämför bara oss med en kullsyskons matte från den hunden. vi kunde inte ett skit om hundar, hon var hunderfaren. att hon blev sjuk kunde ingen veta och att vi var trots vårt spontana hundköp bra valpköpare visste ju inte heller någon annan än vi själva. en f.d. bekannt till oss var hur "seriös" och "intresserad" som helst men klarade naturligtvis inte av hunden. hembesök har man väl ingen rätt att kräva och svårt är det också om en uppfödare från malmö ska sälja till haparanda? körkort för hundar - gärna för mig. helst ett som man måste göra innan man skaffar hund och sedan en efterkontroll när hunden har blivit några år. för alla raser. med böter om man skaffar hund utan körkort. som med vapen, för hundar är ju tydligen det ... eller nåt sånt.
« Senast ändrad: 30 jul-09 kl 01:32 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

pålle

  • Gäst
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #64 skrivet: 30 jul-09 kl 03:04 »
jo, nog borde de göra det, men hur lätt är det egentligen? vad mer än intervjua kan man göra och hur rätt blir det? jämför bara oss med en kullsyskons matte från den hunden. vi kunde inte ett skit om hundar, hon var hunderfaren. att hon blev sjuk kunde ingen veta och att vi var trots vårt spontana hundköp bra valpköpare visste ju inte heller någon annan än vi själva. en f.d. bekannt till oss var hur "seriös" och "intresserad" som helst men klarade naturligtvis inte av hunden. hembesök har man väl ingen rätt att kräva och svårt är det också om en uppfödare från malmö ska sälja till haparanda? körkort för hundar - gärna för mig. helst ett som man måste göra innan man skaffar hund och sedan en efterkontroll när hunden har blivit några år. för alla raser. med böter om man skaffar hund utan körkort. som med vapen, för hundar är ju tydligen det ... eller nåt sånt.
He he de där med skörkort har ja snakatt omm för mer än skuge årsen men det haringett med upp födare att jöra utan den somm håller isnört det skulle bhövas någo slaks lag ändring i stället för att ställa orimliga krav på uppfödare en lag inbegripe även bldras det skulle med all sanorlikhet jöra vesentli nyta omm kökort infördes för dåkune polis ingripa lättare indragett körkort eller lisens skulle fåbor ialla fall domm versta avarterna av dår skap mvh pålle ps upp föare skulle haen en rejäl skrapa domm åksså men avett anat skäl .

Gunilla0

  • Gäst
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #65 skrivet: 30 jul-09 kl 09:23 »
I alla fall är vovarna fina  :) (bilderna ovan).

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #66 skrivet: 30 jul-09 kl 11:16 »
Hmmm, körkort på hund.....tycker inte att det låter nått vidare skulle heller aldrig gå att genomföra.
Vad är det en kontrollant skulle kolla vid tex hembesök ???
Vad ska hända med hundar som kontrollanten anser inte sköts ordentligt ???
Vad är det som säger att ett körkort skulle göra att hundar får det bättre eller att hundägaren sköter sig ???
Ni som förespråkar ett hundkörkort, hur har ni tänkt er det hela ???

Många  ??? blev det men jag kan inte för mitt liv förstå hur ni tänker ???

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

pålle

  • Gäst
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #67 skrivet: 30 jul-09 kl 11:33 »
Hmmm, körkort på hund.....tycker inte att det låter nått vidare skulle heller aldrig gå att genomföra.
Vad är det en kontrollant skulle kolla vid tex hembesök ???
Vad ska hända med hundar som kontrollanten anser inte sköts ordentligt ???
Vad är det som säger att ett körkort skulle göra att hundar får det bättre eller att hundägaren sköter sig ???
Ni som förespråkar ett hundkörkort, hur har ni tänkt er det hela ???

Många  ??? blev det men jag kan inte för mitt liv förstå hur ni tänker ???

Anette Du somm vet  komm med något konstruktivft i stelet för att klaga . altern ativet somm ja ser det att vi skuter ut alla hundar så är problemet löst  mvh pålle

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #68 skrivet: 30 jul-09 kl 11:53 »
Nja, pålle. Jag har aldrig påstått att jag vet och jag kan heller inte direkt påstå att jag klagar utan jag vill bara veta hur ni tänker angående hundkörkort.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

pålle

  • Gäst
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #69 skrivet: 30 jul-09 kl 12:40 »
Nåja de var vel tolknings problem tang en var vel främst att komma åt domm här somm vill ha hund men inte begriper in förman då en typ av hand havande kontroll de vill säjs skörkor lisens eller vaduvill kalla det . är bara så jävlatröt på all idijter somm släpar med sig hunden till afären och kallar det för moskon blir trapade av andraidijoter eller blir så trängda att domm biter .för står du nu hur ja tängker  mvh pålle

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #70 skrivet: 30 jul-09 kl 14:30 »
ja, varför skulle det inte gå att genomföra? det finns bilkörkort, körkort för mc, för lastbil, etc. vapenlicens finns det och körkort för båtar. man måste ta ett tillägg på sitt körkort om man vill köra med längre släp än som tillåts på b-körkortet. vill man jaga ska man ha licens. etc etc

i de länder, där det krävs licens för s.k. kamphundar måste man söka licens innan man skaffar hund. man måste bl a ange vad man ska ha hunden till, får inte vara belastad i straffregistret, etc. ska man sedan befria hunden från munkorgs- och koppeltvång måste hunden ha godkänd mh. i vissa län måste detta upprepas regelbundet för att få behålla licens på att få ha hunden utan munkorg och koppel. mycket överdriven enligt mig och klart diskriminerande då det gäller bara ett antal raser, men det kan tas i delar och föras över på alla hundar. koppeltvång på hundar utan mh t ex och munkorgstvång på hundar som fått underkänd skulle jag klart förespråka.

en teorikurs skulle jag förespråka som skulle ingå i licensen som man måste ta innan hunden införskaffas. teorien borde utformas efter vilken hund man vill skaffa. ett exempel. jag har amstaff och känner mig därmed ganska välbekant med såväl terrier och bulldoggar. men att skaffa t ex en bc skulle vara för mig som att bli ny hundägare igen. man borde lära sig hur hunden fungerar, vad som krävs av en duktig hundförare, etc. har man bladras där det ingår olika sorters hundar krävs det licens för varje del i blandningen, eftersom man inte vet vad som kommer fram i den hunden. många missförstådda blandraser skulle då få det bättre. ett exempel. en granne har skaffat valp, blandras mellan mastiff och carne corso. för att mastiff är så fina, sa han (varför han inte skaffar mastiff, när han tycker att de är fina vet jag inte) att han måste veta vad carne corso är för hund och vilka behov den rasen har hade han inte ens tänkt på. kursen ska avslutas med teoriprov. underkänd prov = ingen licens.

vad gäller krav på uppfödare är det svårt att utforma lagen hårdare än den redan är antar jag. man kan bara appellera om och om igen hur viktigt det är att inte sälja till vem som helst. blir det licens ska uppfödaren straffas om de säljer till köpare utan licens. påträffas en hundägare utan licens ska den i första hand få chansen att ta licens, men böter ska det bli samtidigt. underkänd prov eller vägran att skaffa licens bör resultera i att hunden lämnas över till djurskyddet för omplacering. samma sak bör gälla om hunden anträffas utan koppel/munkorg trots att mh fattas eller inte blev godkänt. böter i första hand, är det ingen bättring i beteendet blir det omplacering. hårt, men enkelt. i det långa loppet skulle det resultera i djurförbud för individer som gång på gång skaffar hund utan att ha licens. gärna om detta kunde registrera hos jordbruksregistret och sedan skulle det vara på uppfödarens ansvar att slå i registret innan valpen säljs. samma sak gäller för privata omplaceringar med påföljder om detta inte efterföljs, för både köparen och säljaren.

kör jag bil utan körkort blir det påföljder hur bra jag än kör. som vanligt är det de dåliga hundägarna som förstör för dem som sköter sig, men jag för min del skulle hellre ta licens på hunden (mh gör jag i alla fall) än att gå och reta mig på hundägare som inte borde få ha hund resten av livet.

blir det licens på att ha hund och förknippas att ha hund med en massa besvär redan i förväg (och extrakostnader), så skulle de som inte borde få ha hund tänka sig för lite mer noga och med stor sannolikhet avstå från att skaffa hund. bara på så sätt skulle problemen minska.

I alla fall är vovarna fina  :) (bilderna ovan).

tack  :)
« Senast ändrad: 30 jul-09 kl 15:21 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #71 skrivet: 30 jul-09 kl 15:30 »
Nåja de var vel tolknings problem tang en var vel främst att komma åt domm här somm vill ha hund men inte begriper in förman då en typ av hand havande kontroll de vill säjs skörkor lisens eller vaduvill kalla det . är bara så jävlatröt på all idijter somm släpar med sig hunden till afären och kallar det för moskon blir trapade av andraidijoter eller blir så trängda att domm biter .för står du nu hur ja tängker  mvh pålle

Jo jag förstår hur du tänker, förbannad på sånna människor blir väl alla nån gång.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #72 skrivet: 30 jul-09 kl 15:33 »
ja, varför skulle det inte gå att genomföra? det finns bilkörkort, körkort för mc, för lastbil, etc. vapenlicens finns det och körkort för båtar. man måste ta ett tillägg på sitt körkort om man vill köra med längre släp än som tillåts på b-körkortet. vill man jaga ska man ha licens. etc etc

i de länder, där det krävs licens för s.k. kamphundar måste man söka licens innan man skaffar hund. man måste bl a ange vad man ska ha hunden till, får inte vara belastad i straffregistret, etc. ska man sedan befria hunden från munkorgs- och koppeltvång måste hunden ha godkänd mh. i vissa län måste detta upprepas regelbundet för att få behålla licens på att få ha hunden utan munkorg och koppel. mycket överdriven enligt mig och klart diskriminerande då det gäller bara ett antal raser, men det kan tas i delar och föras över på alla hundar. koppeltvång på hundar utan mh t ex och munkorgstvång på hundar som fått underkänd skulle jag klart förespråka.

en teorikurs skulle jag förespråka som skulle ingå i licensen som man måste ta innan hunden införskaffas. teorien borde utformas efter vilken hund man vill skaffa. ett exempel. jag har amstaff och känner mig därmed ganska välbekant med såväl terrier och bulldoggar. men att skaffa t ex en bc skulle vara för mig som att bli ny hundägare igen. man borde lära sig hur hunden fungerar, vad som krävs av en duktig hundförare, etc. har man bladras där det ingår olika sorters hundar krävs det licens för varje del i blandningen, eftersom man inte vet vad som kommer fram i den hunden. många missförstådda blandraser skulle då få det bättre. ett exempel. en granne har skaffat valp, blandras mellan mastiff och carne corso. för att mastiff är så fina, sa han (varför han inte skaffar mastiff, när han tycker att de är fina vet jag inte) att han måste veta vad carne corso är för hund och vilka behov den rasen har hade han inte ens tänkt på. kursen ska avslutas med teoriprov. underkänd prov = ingen licens.

vad gäller krav på uppfödare är det svårt att utforma lagen hårdare än den redan är antar jag. man kan bara appellera om och om igen hur viktigt det är att inte sälja till vem som helst. blir det licens ska uppfödaren straffas om de säljer till köpare utan licens. påträffas en hundägare utan licens ska den i första hand få chansen att ta licens, men böter ska det bli samtidigt. underkänd prov eller vägran att skaffa licens bör resultera i att hunden lämnas över till djurskyddet för omplacering. samma sak bör gälla om hunden anträffas utan koppel/munkorg trots att mh fattas eller inte blev godkänt. böter i första hand, är det ingen bättring i beteendet blir det omplacering. hårt, men enkelt. i det långa loppet skulle det resultera i djurförbud för individer som gång på gång skaffar hund utan att ha licens. gärna om detta kunde registrera hos jordbruksregistret och sedan skulle det vara på uppfödarens ansvar att slå i registret innan valpen säljs. samma sak gäller för privata omplaceringar med påföljder om detta inte efterföljs, för både köparen och säljaren.

kör jag bil utan körkort blir det påföljder hur bra jag än kör. som vanligt är det de dåliga hundägarna som förstör för dem som sköter sig, men jag för min del skulle hellre ta licens på hunden (mh gör jag i alla fall) än att gå och reta mig på hundägare som inte borde få ha hund resten av livet.

blir det licens på att ha hund och förknippas att ha hund med en massa besvär redan i förväg (och extrakostnader), så skulle de som inte borde få ha hund tänka sig för lite mer noga och med stor sannolikhet avstå från att skaffa hund. bara på så sätt skulle problemen minska.


Ok, om alla som förespråkar hundkörkort tänker som du så har jag rätt. Det kommer inte gå att genomföra.
Aneette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #73 skrivet: 30 jul-09 kl 16:24 »
Nej, jag tror inte heller på fler regler vars efterföljande ska kontrolleras på något sätt.  Hur ska detta finansieras? Vi har redan Strikt Ägaransvar för hundägare och en Djurskyddslag. Följs dom bestämmelserna så behövs inga fler.
Möjligtvis kunde en enkel kurs för de som skaffar sin första hund vara bra...
Man kan ju inte få sunt förnuft genom att gå kurs eller ta körkort för hund, och det är för det mesta det enda som behövs för att hundägandet ska bli bra:)          Jag upplever för övrigt inte alla stora problem med andra hundägare och andras hundar som omtalas annat än på TV i Djurpoliserna och CMs program, måste ha tur med mina grannar:)   
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #74 skrivet: 30 jul-09 kl 16:35 »
naturligtvis kommer det att gå enorma resurser om man nu vill ha körkort på hund. det man kan diskutera är ju att det kanske är bättre att lägga pengar på sånt och dra in pengar från projekt som inte är till någon nytta. bygga rondeller i umeå och botniabanan t ex ;)

det jag ville ha sagt med mitt inlägg ovan är inte bara min syn på hundkörkort utan även vilken omfattning ett sånt projekt skulle ha. ett hafsjobb med en massa kompromisser skulle bara resultera i att önskat effekt inte uppnås och det skulle slösas med resurser. nu är det ju så att det oftast bara blir halvbra till helt åt helvete när staten ska göra något, men man får bortse från sånt i såna här diskussioner. då får man bestämma sig, ska det vara som det är, man hänvisas till strikt ansvar vilket resulterar i ganska skruvade situationer ibland. eller så investerar man möda och resurser i det hela och kanske man kan förbättra den nuvarande situationen, som många av er ändå verkar vara förskonade ifrån. eller så kan man ju alltid återinföra hundskatten så att de absoluta värstingarna i alla fall avstår ifrån att skaffa hund, eftersom det är en extra kostnad.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

pålle

  • Gäst
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #75 skrivet: 30 jul-09 kl 19:46 »
hunskat vafan det är vel inge vetig meisha somm har betalt det kostar ju mer  i adremistarsjon än vad komun får in det sa ja till en komun gubbe en gå att ja betalar järna hunskatt men då skadet fanimej komma fållket på lass bygden till godo ianatt fall kan du kysa mej der bak ja hörde alldrigav  den komun gubben  mermvh pålle

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #76 skrivet: 30 jul-09 kl 21:14 »
För ett antal (dvs ganska många) år sedan betalade vi hundskatt i Örebro län. Då fanns även ett djursjukhus mitt i staden som delvis finansierades av just hundskatt. När hundskatten slopades så dröjde det inte länge förrän djusjukhuset lades ner och alla veterinärer skingrades för vinden. Numera är vi hänvisade till Strömsholm eller Skara med våra djur som blir akut sjuka.
Inför hellre hundskatt än körkort och som Charlotte föreslog en liten kurs för förstagångs hundägare, kan ju ingå när man anmäler sitt hundinnehav till kommunen första gången.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

pålle

  • Gäst
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #77 skrivet: 30 jul-09 kl 22:10 »
För ett antal (dvs ganska många) år sedan betalade vi hundskatt i Örebro län. Då fanns även ett djursjukhus mitt i staden som delvis finansierades av just hundskatt. När hundskatten slopades så dröjde det inte länge förrän djusjukhuset lades ner och alla veterinärer skingrades för vinden. Numera är vi hänvisade till Strömsholm eller Skara med våra djur som blir akut sjuka.
Inför hellre hundskatt än körkort och som Charlotte föreslog en liten kurs för förstagångs hundägare, kan ju ingå när man anmäler sitt hundinnehav till kommunen första gången.
Anette det senare håller ja med omm till hudra prosent . farför svra komun gubben somm han jorde det kostade ju mer i byro krati  då blir det ju inget över  till djur sjuk hus men det är vell anorlund  i stan mvh pålle

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #78 skrivet: 30 jul-09 kl 22:53 »
ja, om det blir över av hundskatten för att finansiera djursjukhus, fler papperskorgar till bajspåsar, instruktörsutbildningar till hundklubbar (även om inte jag får vara med), etc så vore ju det toppen. gladeligen skulle jag betala hundskatt även om det inte blir över bara det håller bort vissa från att skaffa hund.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

 

Lillemor Eklund

  • Inlägg: 98
  • Positiv till det mesta :)
    • Uppland
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #79 skrivet: 08 aug-11 kl 15:12 »
Hårdare krav på dokumentation och uppföljning av sålda valpar som ska kunna visas upp när (om) kennelkonsulenten kommer på besök.
Uppfödaren ska FAN inte medvetet kunna sälja till oseriösa köpare och sen stå fri från vad som händer hunden.

Amstaffen är en het och populär ras bland ynglingar. Ett vapen är det, inget annat.
Många låter hundarna sitta i övertäckta burar i 10 timmar om dan. Tas bara ut för en snabb rastning och sen "vid behov". (som skydd alltså; inte hundens behov)

Det får f*n bli nån ändring på sån här skit. Typiskt mes-svenskt att inte våga ställa krav.  >:(
'

Het tråd och jag har INTE läst igenom alla inlägg men....
Håller i stort med TS att det borde finnas ngn form av uppföljning när SKK reggade uppfödare säljer sina valpar. Gemene man och buskuppfödare kommer vi inte åt i alla fall... Tyvärr innebär detta ett för stort ingrepp i personers privatliv så någon sådan lagändring kommer nog inte att komma till stånd för att möjliggöra detta...

Jag har arbetat inom en branch där jag mött många, många unga män från den skuggigare sidan av lagens råmärken... Många svenskar men fler invandrare, (OBS jag är inte rasistisk enbart konkret). Dessa unga personer har en helt annan syn på djur än vad de flesta av oss har. Många nysvenskar delar inte vår syn på hundhållning och då de integreras i samhället delar de även med sig av sin syn på detta till dem med samma intresse för kriminell verksamhet.... Det är ju ballt med kamphundar att tjäna pengar på, att ha farliga hundar som vapen.... Jag har sett en del skador/ärr på några av dessa unga som råkat ut för "vapenhundarna".... De talar fritt och ogenerat om hur de hanterar sina hundar för att få dem så aggresiva som möjligt. Att de sitter i burar större delen av veckan är ingen nyhet. De som köper hund första gången vill ju inte gå ut med dem utan köper blöjor till dem istället.... Att få gå ut innebär ofta att få bli "aktiverad", men inte på det sätt Svensson avser.

Nej, utbilda fler djurskyddsinspektörer i kommunerna, ge dem större befogenheter. Många är de djur som lider utan att någon upptäcker dem i lagårdar och skjul i vårt avlånga land....

De sk kamphundarna finns ju oftast i våra större städer och sannolikheten att de omhändertas är ju större än Karlssons nötdjur som går i meterdjup dynga utan mat eller vatten.....

Ja, det var min åsikt det.... // Lillemor
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt, Tur-Johan, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser