Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  funderingar  (läst 1776 gånger)

lyckans

  • Gäst
funderingar
« skrivet: 14 feb-06 kl 22:53 »
vi tänkt köppa "matgrisar" till sommarn elelr hösten då flytat in på våratn ya ställe som vi ska köppa nog till veckan altså betla.

då fudnera hur man ska gjöra vi fundera på om ska både erbjuda sälja ungarna det som itne blir sålt slktar man visa visa spara man komer inte slakta lat på än gång om ni förstår för lätas kuan sälja köttet okså men mycket ju väl smart sälja till jul eller hur?

då komer frågor hur många är msart att skafa?
vad ska man ta för slktad gris per kg?
vad tar man per ugne?

sedan hur stor utt ryme ska grisarna ha?
kan både honor hanar gå i lag? jo vet kan bli fler på det viset okså bra ny ficken .



Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:funderingar
« Svar #1 skrivet: 16 feb-06 kl 01:01 »
?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

lyckans

  • Gäst
Re:funderingar
« Svar #2 skrivet: 19 feb-06 kl 17:26 »
förlåt om du inte förstår men jag gjör mit bästa då faktis har dyklexi

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:funderingar
« Svar #3 skrivet: 24 feb-06 kl 11:44 »
Ursäkta, jag får nog råda dig att skaffa två "julgrisar". Det är nog lugnast med två av samma kön, om inte galtkultingarna är kastrerade, för då spelar det inte någon roll. Men, två är nog det bästa, både för grisarna och för dig. Pris vill jag inte gå in på, eftersom jag alltid fryser in eller saltar/röker om det det blir för mycket vid något tillfälle. Det är gott att ha.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:funderingar
« Svar #4 skrivet: 24 feb-06 kl 19:38 »
När man köper kultingar från t ex swedish meat, betalar man aktuellt dagspris. Tror det låg på 17.15 kr/kg på 23 kg smågris förra veckan. När vi säljer hemslakt tar vi 35 kr/kg. Men då är det vanlig gris. Linderödare kommer vi ta mer betalt för när vi ev. slaktar någon vi inte kunnat sälja till liv. De växer saktare än vanliga grisar och är mer välsmakande i köttet.

Vi fick galtar sist vi köpte och de är alltid kastrerade.  :D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser