Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inlagd sill till grisar?  (läst 5603 gånger)

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
inlagd sill till grisar?
« skrivet: 26 apr-07 kl 20:18 »

Det känns som om jag kommer sitta hela sommaren och posta sådana här trådar om grismat.... Men frågar man inget får man inget veta..

Har fått några hundra (!) burkar inlagd sill. Det borde väl funka som grismat? Tror ni man ska laka ur dem lite eller räcker det om jag häller bort spadet? Det kanske blir surt i magen med all ättika. Någon som testat?

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-07 kl 22:06 »
Grisar är allätare. Blanda sillen med annan mat så blir det inte så starkt.

Har du höns kan du bjuda lite sill till dom också. De blir alldeles saliga att få sån mat ibland. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

AnnaPanna

  • Gäst
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #2 skrivet: 27 apr-07 kl 11:49 »
Det uppskattas alltid!
Tänk dock på att inte ge dem för mycket salt på en gång, det har jag hört kan skada deras njurar.. ingen fakta, bara rykten, men det kan ju vara dumt att chansa.
/A

louise

  • Gäst
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #3 skrivet: 27 apr-07 kl 19:03 »
Ja risken finns att jag också frågar om grismat ända fram till slakten i höst. Har nu börjat ge dem av hushållsresterna. Är det nåt jag inte ska ge dem? Just nu rensar jag undan kaffesump, bananskal, apelsinskal, sånt går till komposten.

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #4 skrivet: 05 maj-07 kl 22:24 »
Ja risken finns att jag också frågar om grismat ända fram till slakten i höst. Har nu börjat ge dem av hushållsresterna. Är det nåt jag inte ska ge dem? Just nu rensar jag undan kaffesump, bananskal, apelsinskal, sånt går till komposten.

Kan man inte ge dem bananer och apelsiner? Min gris får massor av sånt. Men han ska å andra sidan inte slaktas. Är det för smak på kött eller kan det vara skadligt?
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

louise

  • Gäst
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #5 skrivet: 05 maj-07 kl 22:58 »
Det är nog jag som är mesig och tror att de inte tåler skal. Men förbjudet är det inte. Fast det är väl nåt tjafs med att alla hushållsrester ska värmas till 70 grader innan man serverar djuren. Eller gäller det bara höns kanske?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #6 skrivet: 06 maj-07 kl 04:55 »
Jag trodde att det man är rädd för i apelsin- och bananskal är de gifter som sprutas på för att de inte ska mögla på vägen till oss.  Och när det gäller uppvärmning är det väl ändå animaliska produkter, så att eventuella sjukdomsalstrare avlider?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #7 skrivet: 06 maj-07 kl 07:32 »
Ät lite av sillen, överlever du, så är det ingen fara att ge det till grisarna. Jag är helt säker på att sillen uppskattas, om den är någorlunda tjänlig.
--
Tror varken grisen eller den som äter den blir skadad av lite bananskal, de kan visserligen vara besprutade, men är det inte ekogrisar, saknar det betydelse, allt foder har besprutningsrester om så i mycket små mängder.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Henning

  • Inlägg: 706
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #8 skrivet: 06 maj-07 kl 12:39 »
Ja risken finns att jag också frågar om grismat ända fram till slakten i höst. Har nu börjat ge dem av hushållsresterna. Är det nåt jag inte ska ge dem? Just nu rensar jag undan kaffesump, bananskal, apelsinskal, sånt går till komposten.

En av de värsta grissjukdomarna är svinpest. Den skrämmer slag på myndigheter och uppfödare. Den orsakas av ett härdigt virus som sprids mycket lätt med matrester, gödsel och transportfordon. Ett utbrott i Europa för några år sedan som orsakade miljontals grisars död (och även andra djur) antas ha börjat med att en anställd på en svingård gav grisarna en överbliven korvmacka efter en resa utomlands. Det är pga risken för svinpest som man inte får ge animaliskt matavfall utan att det är tillräckligt uppvärmt.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #9 skrivet: 06 maj-07 kl 16:11 »
När jag gick på låg- och mellanstadiet slängde vi matresterna (inte servetterna t ex) i grisahinken, som "matgubben" bevakade för att ingen skulle göra fel. Utgår från att den grisbonden får skaffa sig foder på annat sätt nu.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #10 skrivet: 06 maj-07 kl 16:37 »
Hur mycket och hur länge måste man värma upp den där korvmackan för att vara säker?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #11 skrivet: 06 maj-07 kl 18:15 »
Kokning tar dödar de aktuella virus som man är mest rädd för. Vid en snabbtitt i regelverket (Biproduktsförordningen) verkar den möjligheten inte finnas längre. Det talas ist om totalförbud att använda matavfall som kan ha varit i kontakt med animaliska livsmedel. Jag skulle tro att man inte vågar ta risken att virus förflyttas vid sidan av kokningen från skitig till ren sida sas. Det krävs laboratoriemiljö och utbildad personal om man ska vara någorlunda säker. Samtidigt kan man ju se det som ett förfärligt slöseri att inte grisar och höns kan äta mer av det vi lämnar efter oss.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #12 skrivet: 07 maj-07 kl 14:37 »
Ja, ett gigantiskt slöseri, särskilt med tanke på vad vi lär barnen.  Men då får man väl snart inte gå in i ett grisstall med mindre man är vegan?  Och absolut inte om man jobbar på restaurang?  Visst blir reglerna lite överdrivna ibland?  Nog måste det gå att lära en ansvarskännande bonde hur man sköter en sterilisering!  Man får ju hantera gifter efter "sprutkurs".  Och köra bil, som faktiskt dödar flera hundra människor om året bara i vårt land.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #13 skrivet: 08 maj-07 kl 05:33 »
Visst blir reglerna lite överdrivna ibland?  Nog måste det gå att lära en ansvarskännande bonde hur man sköter en sterilisering!  Man får ju hantera gifter efter "sprutkurs".  Och köra bil, som faktiskt dödar flera hundra människor om året bara i vårt land.
Jag håller med dig men jag har också förståelse för EU-reglerna på området. I England för sju år sedan kämpade man länge innan man fick kontroll över mul-och klövsjukan. Den kostade massor av miljarder, många miljoner djur avlivades och brändes. Även många bönder som inte direkt blev drabbade gick i konkurs därför att de inte kunde sälja sina slaktfärdiga djur. Djurtransporter var länge helt förbjudna i stora områden. Trots maximal beredskap spreds smittan till några länder till. Utfodring av grisar med matavfall är en av teorierna (och kanske den troligaste) till uppkomsten av utbrottet.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #14 skrivet: 08 maj-07 kl 09:37 »
En hushållsgris ska väl få utfodras med skulor, det är den ursprungliga metoden, och detta är en av orsakerna till att manöverhuvudtaget började hålla gris.

En vettig riskhantering, istället för den patologiska panik som existerar i den paranoida tid vi lever i, och ur resurssynpunkt är det inte vettigt att kompostera eller slänga mat, eller sterilisera mat som man i och för sig kunde äta själv, men blivit mätt och fått det över, inte fan är det farligare för en gris att äta det jag inte orkade med, än det var för mig.

Ta inte alltid efter farbror statens överbeskyddande direktiv, det är ju så överdrivet så det gränsar till eller är patologiskt.

Att det i grisfabriken kanske det inte är vettigt att ta matrester som efter lång tid ger ett litet bidrag till tio tusen grisar, kanske är en vettig riskbedömning att avstå, men att ge matrester till grisen man har hemma är ju helt i sin ordning.
« Senast ändrad: 08 maj-07 kl 09:37 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #15 skrivet: 08 maj-07 kl 11:30 »
Att det i grisfabriken kanske det inte är vettigt att ta matrester som efter lång tid ger ett litet bidrag till tio tusen grisar,

Vart finns det grisfabrik med 10 000 grisar  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #16 skrivet: 08 maj-07 kl 14:56 »
En hushållsgris ska väl få utfodras med skulor, det är den ursprungliga metoden, och detta är en av orsakerna till att manöverhuvudtaget började hålla gris.

Håller fullständigt med. Om jag inte får ge dem matrester och "skräp" från affärer och dylikt så finns det ingen anledning för mig att ha gris (eller höns heller för den delen).  Att helt utfodra med komplett köpefoder är inte aktuellt för mig. Det blir för dyrt och ger för stor miljöbelastning i form av transporter mm. Då kan jag lika gärna köpa fläsk i affären.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #17 skrivet: 08 maj-07 kl 19:07 »
GRIMLA

Storleksordningen 10000 grisar finns, kanske inte i Sverige(?) men definitift i Ryssland, Lettland, Kina och USA.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #18 skrivet: 24 maj-07 kl 07:53 »
Slaktavfall till grisar?

Är det farligt att ge dem inälvorna efter kaninslakten? Finns det något de kan bli smittade av?? Vet att de gladeligen äter dylikt t ex när vi kastrerade grisar i skolan åt suggan glatt upp testiklarna :P
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Henning

  • Inlägg: 706
Re:inlagd sill till grisar?
« Svar #19 skrivet: 24 maj-07 kl 21:54 »
Det finns sjukdomar som kan spridas mellan kanin och gris men risken är nog mikroskopiskt liten. Tillåtet är det dock inte. Det görs inte undantag för hushållsgrisar i författningstexterna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 3 användare
Be, Bustera, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser