Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna häst-glädjetråden  (läst 35477 gånger)

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #20 skrivet: 12 aug-09 kl 23:23 »
Gick med åringen över en fläck på gårdsplanen där det är mycket sand = mjukt, och hon får ett tokspel, hopp o kick och hela baletten, men bara i den mjuka sanden! Stannar och blåser i den - hoppar o bockar lite till, tar sen ett par steg till gräset och ställer sig o äter - helt lugn. Sand = skitkul  ;D

Tessie

  • Inlägg: 107
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #21 skrivet: 15 aug-09 kl 15:39 »
Jag är så otroligt glad för att det går bra med mina hästar. Skrev här för ca ett halvår sedan. Har två åringar, shettisar och nu har vi även en Arab. Den ena shettisen var inte hanterad när hon kom hit, men med sunt förnuft och vänlighet har vi kommit riktigt långt med henne. Innan kunde man inte komma i närheten av henne men nu går det bra. Liter reserverad men det går att borsta, kratsa hovar, leda i grimma och grimskaft mm. Hon har ändrat sig otroligt. Vi är ute och går promenader med åringarna och Araben har jag börjat rida, har inte ridit på 35 år. Är förstås  väldigt försiktig, har bara vågat mig på skritt ännu, men jag rider  :D Jag har köpt säkerhetsväst och så använder jag givetvis hjälm också. Jag tycker det är så kul att hålla på med hästar igen, och särskilt när det går så bra.
Lotta

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #22 skrivet: 15 aug-09 kl 16:00 »
Har varit ute med mina barn och ridit ponny. Ena dotter klarar att rida själv och så leder jag lillasyster och ponnyna är så snälla och ungarna så glada och då blir jag också glad  :D

Och så längtar jag efter min fölunge som jag tingat och så är jag så himla glad över att ha en RIKTIG travhäst att rida på igen  :-* Jag kommer aldrig att ha nånting annat än travhästar !!!

Och jag är bara överhuvudtaget glad över att ha möjligheten att hålla egna hästar, vad vore livet utan dom   :D :D :D :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #23 skrivet: 15 aug-09 kl 19:25 »
Idag lade jag på inkörningsgjord på From (nordsvensk) och han reagerade inte ett dugg. Lillhingsten Palle fick också prova på den, inga prolem där heller ;D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #24 skrivet: 15 aug-09 kl 19:33 »
Jag är så glad att min lilla hingstunge överlevde attentatet och verkar repa sej fint!
Jag är glad över att insekterna börjar försvinna :) hästarna får äntligen lite ro .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #25 skrivet: 15 aug-09 kl 20:20 »
Jag har fått en riktigt bra svamprundekompis i minishettisen Loket - han följer glatt mig rakt ut i spenaten, väntar snällt när jag hittat ett "ställe" och är allmänt social.
//Luff

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #26 skrivet: 15 aug-09 kl 20:21 »
Jag har fått en riktigt bra svamprundekompis i minishettisen Loket - han följer glatt mig rakt ut i spenaten, väntar snällt när jag hittat ett "ställe" och är allmänt social.

Kan du inte lära honom leta upp svamp? ;)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #27 skrivet: 15 aug-09 kl 20:45 »
Tackolov så är han inte det minsta intresserad av svampen men han har stoppat dit mulen någon gång för att kika vad det är jag plockar - han äter nämligen glatt blåbär OM jag plockar åt honom, att dom växer precis bredvid min hand hajjar han inte. Däremot har han trampat ner lite för mig. Min fjording åt svamp....
//Luff

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #28 skrivet: 23 aug-09 kl 17:24 »
Jag har just fått rapport från körtränaren där Ceasar är inlämnad för inkörning. De har hunnit tömköra med linor och skakler samt tömkört i par.

Nästa steg när han är helt komfortabel med skaklerna är att sätta honom i par med vagn tillsammans med en äldre, trygg häst som får sköta själva "dragandet".

Körtränaren var mkt nöjd med honom och sa att han inte skulle ha något emot om jag lämnade honom för evigt! :-* (vilket dock min plånbok inte skulle gilla....).

Sedan fick han beröm för att han var uppfostrad med att stå riktigt still när man sagt halt. Han får gå i beteshage med en gammal nordsvensk valack och det hade fungerat toppen.

Det ska bli så roligt att hälsa på och få kolla på honom!

JIMMAN

  • Inlägg: 96
  • BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #29 skrivet: 23 aug-09 kl 19:31 »
Va på premiering igår med våran 1-års ardenner EVINA och fick 88888=40p......JÄTTEGLADA e vi...... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D..mvh c.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #30 skrivet: 23 aug-09 kl 20:47 »
Grattis!!!!! :-* :)

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #31 skrivet: 27 aug-09 kl 12:00 »
Glad för att vi är ett liiitet steg närmare att faktiskt ha ett stall.  ::) Delen där boxar och gång ska vara är nu av med innertaket och mina pryttlar är inflyttade så vi kan riva i andra halvan där det ska bli lösdrift och sadelkammare...

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #32 skrivet: 28 aug-09 kl 21:24 »
Ang hästar och glädje... Så är jag glad att min orädda lillasyster har varit ut och ridit min häst efter att medryttaren ställde till med en sjuhelskottas olycka... Och hästen verkar inte ha tagit allt för mkt skada psykiskt! Skönt det i alla fall!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #33 skrivet: 28 aug-09 kl 21:25 »
Oj, vad var det som hade hänt?

Ang hästar och glädje... Så är jag glad att min orädda lillasyster har varit ut och ridit min häst efter att medryttaren ställde till med en sjuhelskottas olycka... Och hästen verkar inte ha tagit allt för mkt skada psykiskt! Skönt det i alla fall!
Självhushåll till nytta och nöje

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #34 skrivet: 31 aug-09 kl 19:46 »
Min make red barbacka för första gången igår. Han vill gärna vara lite seriös så han var skeptisk tills jag förklarat hur nyttigt det är - märren filurade dock lite så han fick även öva på att hålla sig kvar trots att det bara skrittades.
Underbart att stå i hagen och instruera - jag är dock så ringrostig så det blir rätt så flummiga förklaringar. Att man kan glömma sådant man gjort i 20 år och dessutom är utbildad i. - Öh du ska ta handen...utåt..alltså mot...äsch...nej inte så, jag menar...
Tur han är van.
//Luff

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #35 skrivet: 31 aug-09 kl 20:09 »
Fick hem lillgubben idag , :) han har varit på bete hos min mamma...
insåg dock när grannen och jag pratade att han inte är liten längre han har redan blivit 9 år  :-[
tiden går fort  ;D men nu är han hemma å jag är såå glad
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #36 skrivet: 31 aug-09 kl 20:20 »
Va på premiering igår med våran 1-års ardenner EVINA och fick 88888=40p......JÄTTEGLADA e vi...... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D..mvh c.

Jättekul!!!!
STOOORT GRATTIS ;D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #37 skrivet: 31 aug-09 kl 22:33 »
Oj, vad var det som hade hänt?

Kort uttryckt så... saknar medryttaren all form av säkerhetstänkande. Hon saknar också känsla för när det är läge att sluta pressa hästarna... Hon pressade alltså hästen till den grad att han blev totalt panikslagen, och hon åkte av och slog sig ganska illa. Rejält tur dock att det bara var hon som kom till skada, eftersom det även fanns barn med, som hon tenderar att dra med på sina tokigheter...

Men... man kan ju bli lite lätt förbannad, speciellt när hon lär ungarna dumheter!! Hästar är stora djur, och måste hanteras med respekt! Det måste ungar lära sig tidigt, om de ska ha med hästar att göra! Säkerheten framför allt!

Glad dock att min lilla nervösa pålle inte verkade ha blivit än mer otrygg! Och förhoppningsvis har åtminstone ungarna fått sig en tankeställare av det som hände...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #38 skrivet: 01 sep-09 kl 08:55 »
Kanske dags att byta medryttare?! :-X

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #39 skrivet: 01 sep-09 kl 09:25 »
Därför har jag inga medryttare  :-X


Glädjer mig allt vad jag orkar för min finfina Hingst just nu. Vi har bestämt ss för att sälja en eller båda tävlingshästarna, jag vet att min man älskar sin Märr, därför har jag "offrat" mig på att sälja hingsten.. jag ska ju trots allt få min nya kallblodsföl snart.. :-[ så det går ingen nöd på mig.. Sen får vi se om det känns som om vi hinner med bättre när vi bara har en tävlingshäst, annars hänger hon också löst.. Vi har spekulanter som ska provköra honom nästa vecka.. :'( (Fast vi har satt ett högt pris :-[)

Men Hingsten är ju så härlig... Han har enbart goda sidor och vacker är han också...*suck*
« Senast ändrad: 01 sep-09 kl 09:29 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser