Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få bort gammal häck?  (läst 17642 gånger)

Filip.K

  • Inlägg: 43
    • Västerbotten
Få bort gammal häck?
« skrivet: 28 apr-14 kl 11:57 »
Är så att vi har en gammal häck som håller på att ta över tomten helt och hållet, detta vill vi såklart inte och vi hade ändå planer på att göra om helt. Så frågan är hur får man bort den? Kan man döda den genom att täcka över med pressning och sen typ gräva bort den? Hur lång tid tar detta? Alla förslag tas tacksamt emot :)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Få bort gammal häck?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-14 kl 12:47 »
Bonderöven kopplade en kedja efter traktorn och drog bort sin gamla häck...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Få bort gammal häck?
« Svar #2 skrivet: 28 apr-14 kl 14:10 »
Vad är det för slags häck?

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Få bort gammal häck?
« Svar #3 skrivet: 28 apr-14 kl 14:14 »
Ett hyfsat stort elände. Det är nog det bästa alternativet, eller grävmaskin.
Kommer det en haj - simma fortare.

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Få bort gammal häck?
« Svar #4 skrivet: 28 apr-14 kl 14:16 »
Eller en miljon kopparspik och vänta ett par år :-P
Kommer det en haj - simma fortare.

Toll

  • Mr Toll
  • Global Moderator
  • Inlägg: 138
  • Ack ack
    • -
SV: Få bort gammal häck?
« Svar #5 skrivet: 28 apr-14 kl 14:22 »
Såga ner den med motorsåg och sen gräva bort den?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Få bort gammal häck?
« Svar #6 skrivet: 28 apr-14 kl 16:06 »
Vad är det för slags häck?

Ja, det är ju en viss skillnad på att rycka upp en måbärshäck jämfört med en hög granhäck!

Xoot

  • Gäst
SV: Få bort gammal häck?
« Svar #7 skrivet: 28 apr-14 kl 16:24 »
Eller en miljon kopparspik och vänta ett par år :-P

Men funkar det verkligen?
Jag har en del träd här som innehåller kopparspik sen 10år tillbaka utan synligt resultat.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Få bort gammal häck?
« Svar #8 skrivet: 28 apr-14 kl 20:11 »
Som sagt, tillvägagångssätt är beroende på vad för typ av häck det är.

Emil W

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Få bort gammal häck?
« Svar #9 skrivet: 30 apr-14 kl 22:42 »
Vi använder en kranbil med skopa på. Den drar upp busken med rötterna och det blir oftast billigare än att gräva bort den med grävskopa. En häck på ca 50 meter brukar ta ca en halv timme

Opicina

  • Inlägg: 99
  • Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: Få bort gammal häck?
« Svar #10 skrivet: 01 maj-14 kl 00:11 »
För hand med såg, grensax och korp. Billigt, och ger motion. Jag har tagit ner 15 meter gammal uppvuxen (4 meter hög) ärtbuskehäck på det sättet + några gamla granstubbar som var i vägen för den nya häcken + ett större antal väl förankrade lönnsly som gömt sig i häcken. De satt hårdast av alla.

Annars är det fantastiskt effektivt att låta en kranbil rycka bort eländet med rötterna.

Nästa projekt är att avdöda en gammal snöbärshäck. Den har typ en miljon tunna stammar och minst lika många rötter. Funderar på att köra röjsåg först, och sedan jordfräs. Och till sist gräva igenom hela området.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Skruttensmamma

  • Inlägg: 22
    • Skåne
SV: Få bort gammal häck?
« Svar #11 skrivet: 03 maj-14 kl 11:24 »
Jag säger också kranbil. Vi blev av med en 35 år gammal förvuxen tujahäck på det viset på ett par timmar. Beroende på vad det är för häck kan du behöva såga av den först. Vår kranbilsförare ville att vi skulle göra det med tujahäcken så att han kunde se stammarna.

Juniperus

  • Gäst
SV: Få bort gammal häck?
« Svar #12 skrivet: 05 maj-14 kl 15:30 »
Jag har liknande problem med rönnspirea och videsnår. På en del ställen har jag anlagt en odlingsbädd över det nedhuggna, jag tycker att det borde kunna kväva nya skott då jag lägger på mycket hö, löv och jord. Tidigare har jag bränt upp rötter men det är inte alltid det går då häcken kan stå nära andra växter eller hus.

HåkanH

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Få bort gammal häck?
« Svar #13 skrivet: 02 apr-24 kl 17:12 »
Vi använder en kranbil med skopa på. Den drar upp busken med rötterna och det blir oftast billigare än att gräva bort den med grävskopa. En häck på ca 50 meter brukar ta ca en halv timme

Hej, har hyrt lastbil m kran o undrar om det är enklast att såga av häcken innan man drar upp den planta för planta eller besper man tid genom att låta den varaca 1.60 m hög vid uppdragning?
Vi hR en sibirisk ärtbuske som ska väck
Hälsningar
Håkan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser