Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu så!  (läst 1035 gånger)

Nying

  • Inlägg: 82
Nu så!
« skrivet: 18 jul-08 kl 09:20 »
Hej!

Efter några bråda dagar med stängsling och andra förberedelser så flyttade de svenka lantrasgetterna Alice och Amanda hem till oss i går kväll! De verkade nöjda med våra insatser och tog hela ståhejet med mer jämnmod än vad vi väntat.  ;)

De två flickorna är ca 1 år och fyra månader och har killat i år vilket betyder mjölkning för oss! Så tidigt i morse vaknade jag med skräckblandad förväntan inför min stundande uppgift. (Efter tre egna ammande barn vet jag mycket väl hur otrevlig blotta tanken på mjölkstockning är...) Flickorna har i princip inte blivit mjölkade någon gång förutom av deras egna killingar och vi själva har inte mer erfarenhet än provmjölkning och lektion hos mentor Gruff i förra veckan! :P Så vi har en del att lära tillsammans, Alice och Amanda och vi!

Första ronden här på morgonen föll dock förhållandevis väl ut med Amanda. Försökte först med Alice men hon har så små spenar så det var lite komplicerat för en nybörjare som mig. Så när hon inte hade lust att äta mer havre hade hon heller ingen större lust att vänta på vad mina fumliga fingrar kunde åstadkomma. Med Amanda var det lättare och efter en stund kunde jag stolt gå in till resten av familjen och stolt visa upp 5 dl finfin mjölk. (Efter silningen blev det strykande åtgång... Gruff, du vet ju hur mycket barnen kunde trycka i sig...  :-[)

Så nu väntar rond två med Alice!

Får se om jag desperat skriker på hjälp, tips och idéer senare idag.  :-\ Eller de får ni nog gärna komma med redan nu om ni vill... :-[ Ni är guld värda! :)

Kram Maria

Tack Gruff, Fjällan och Björn för all erfarenhet och kunskap som ni snällt har delat med er av hitintills!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Nu så!
« Svar #1 skrivet: 18 jul-08 kl 10:00 »
Mer havre, och krånglig mat som morotsbitar att pilla med under tiden. Ge allt på en gång, pytsa inte ut mer när dom väl kinkar. För då lär dom sig att, kinkar man så får man mer mat. Och att inte sluta tills det faktiskt är tomt. Inga andra ronder, allt på en gång. För annars lär dom sig att, kinkar man så får man gå.

Ni är igång hyfsat tillsammans efter en vecka säkert och riktigt bra om två veckor.
« Senast ändrad: 18 jul-08 kl 10:05 av Gruff »

Nying

  • Inlägg: 82
SV: Nu så!
« Svar #2 skrivet: 18 jul-08 kl 13:46 »
Fortsättning: Efter frukost för mig och lite armmuskelvila (visste inte att så många muskler användes för denna syssla) så gick det fintfint att mjölka Alice också! Det krävdes dock mer fingerspret med hennes små spenar än med Amandas lite större. Så, nu har vi 8 dl getmjölk till idag till barnens och våran stora förtjusning! Tack för tipsen Gruff! Jag suger åt mig som en svamp!  ;)

Kram Maria

Vercinos

  • Inlägg: 155
  • Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
SV: Nu så!
« Svar #3 skrivet: 18 jul-08 kl 14:09 »
Hej.
Jag tackar också Gruff och alla ni andra för alla bra svar man får. Jag går fortfarande i väntans tider vad det gäller getinförskaffning. Ska upp till Gruff på onsdag och se ut två familjemedlemmar, sedan ska bara hage och getstall göras färdigt. Det är så spännande att jag inte vet hur jag ska klara av alla basala saker såsom jobba, sova och umgås med familjen :D.
Kramar från mej och Smedsgårds djurhörna.
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

 

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Nu så!
« Svar #4 skrivet: 18 jul-08 kl 16:46 »
Erhrm, tack. Men jag vill ha det uttalat att jag inte alls är någon getguru. För tre år sedan så visste jag inget.  Men jag tycker att kunskap kan delas även om den är färsk. Det jag gjort är att ha ett öppet sinne, utan att för den skull tro blint på en enda källa. Med den variationen i bakhuvudet så ser ni och kanske känner igen vad som händer hemma hos er sen, utifrån de unika förutsättningar ni har. Eller, så upptäcker ni något helt nytt som jag hoppas jag får ta del av här sen.

Getter är ett så pass gåtfullt djur att nog ingen blir fullärd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser