Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reflektioner kring ett kalhygge...  (läst 1093 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Reflektioner kring ett kalhygge...
« skrivet: 14 jun-09 kl 21:32 »
I närheten där jag bor finns numera ett kalhygge och jag kan inte begripa hur markägaren tänker egentligen. Det är mager mark och nordlutning, skogen hade växt sakta och många tallar var spikraka och nästintill kvistfria. Efter att allt timmer har tagits reda på ser hygget ut som ett enormt plockepinn med unga sådana tallar. Varför i hela friden röjs 20-30 år spikraka, kvistfria senvuxna tallar ner och bara lämnas för att ruttna bort? Sen kom markberedaren och blöjde sönder marken och stigar som trampats upp genom århundradena. Snart ska dock decimeterhöga plantor planteras där av skolungdomar där hälften troligen inte vet hur de ska sätta planten eller har så bråttom att de inte hinner se efter. Är dessa små plantskoletallar där många blir felplanterade och torkar bort och där några klarar sig för att sedan bli älgföda när de nått manshöjd så fruktansvärt viktiga att man röjer ner 30 år äldre betydligt finare exemplar för att göra plats för dem? Det känns som att gå över ån efter vatten.
 Men de var faktiskt miljövänliga nog att lämna kvar några enstaka stora fina tallar på hygget. Men vad kan tänkas hända med tallar som hela livet varit skyddade från blåst av sina grannar och som vuxit på mager mark? Jo de blåser omkull och ruttnar bort. Minst 3 av 4 kvarlämnade "evighetsträd" som skogsbolagen kallar dem har blåst omkull.
 Rent vansinne anser jag med mitt bondförnuft. Egentligen borde man polisanmäla det hela eller något. Varför gör de såhär?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Reflektioner kring ett kalhygge...
« Svar #1 skrivet: 15 jun-09 kl 11:54 »
Jag, utifrån din beskrivning låter det som om fråträd hade varit ett bra alternativ till plantering. Att markbereda sönder stigar ska man inte göra, även om det tyvärr händer. Men att polisanmäla vederbörande tror jag knappast tjänar något till. Att förstöra stigarna skulle möjligen kunna vara ett brott. Att avverka, hyggesrensa, markbereda och plantera är knappast brottsligt

Huggorm

  • Gäst
SV: Reflektioner kring ett kalhygge...
« Svar #2 skrivet: 15 jun-09 kl 16:03 »
Tror inte det är något brott att markbereda sönder stigar på sin egen mark heller. Det är väll bara vägar som är skyddade, förstörda stigar blir nog svårt att göra något med. Förutsatt att det inte finns servitut på stigen då, men det gör det väll bara på vägar?

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Reflektioner kring ett kalhygge...
« Svar #3 skrivet: 16 jun-09 kl 00:16 »
Att markbereda sönder stigar kan nog vara ett brott även på egen mark, eftersom de ibland kan betraktas som kulturlämningar. Att ta hänsyn till stigar kan nog också anses ingå i de allmänna hänsynsreglerna i SVL. För att få någon fälld i domstol krävs nog att det är en viss dignitet på stigen.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Reflektioner kring ett kalhygge...
« Svar #4 skrivet: 16 jun-09 kl 16:43 »
Även myrstackar och någon stående död tall har välts omkull. Jag ville mer bara skriva hur totalt galet skogsbruket i Sverige är i vissa, många eller kanske rentav alla fall enligt mig. De har förstört så oerhört mycket och detta har då kostat stora pengar och stora mängder olja. Men dagens skogsbruk handlar väl om kortsiktiga vinster och att inge förtroende till opinionen och aktieägarna så de törs investera. Hur skogen ser ut om 100 år ger de väl blanka fan i för då ligger de lugnt i graven...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser