Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Material  (läst 2164 gånger)

Daisie

  • Inlägg: 51
    • Resmoren
Material
« skrivet: 07 maj-09 kl 17:03 »
Ni som smider konstsmide mm...

Är det skillnad på materialet? Finns det järn man föredrar att smida i ?

Kan gammalt järn från tex kasserade antika jordbruksredskap vara lämpligt?

På våran nyinköpta gård finns det alldeles för många alldeles för förstörda redskap som jag önskar det gick att återvinna till någon nytta. Så är någon intresserad av järnet så hör av er!!!
Bor med Man, 2 varmblod, 1 kallblodskorsning, 1 bernersennen, 5 höns, 1 tupp, 1 myskand...

Jörgensen

  • Inlägg: 92
    • bryttjorp.se
SV: Material
« Svar #1 skrivet: 08 maj-09 kl 08:07 »
Det finns i princip ett oändligt antal olika legeringar (blandningar) av stål, det mesta går alldeles utmärkt att smida men det är ju en fördel att använda "rätt" (eller ialla fall inget olämpligt) material till rätt sak.

Kort så finns det stål med låg kolhalt som ej är härdbart. Detta kallar man bondjärn, blötjärn, mm. Detta material blir inte hårdare om man värmebehandlar det. Alltså inte lämpligt till knivar, verktyg mm. Men i princip allt annat. Mycket "gamalt skrot" klassar in här.

Sedan finns det stål med högre kolhalt. Detta kan man få hårt genom att snabbkyla i olja eller vatten. Detta ger ett hårt och sprött matarial. om man sedan värmer det ytterligare en gång kan man genom att välja rätt temperatur få materialet mjukare och mindre sprött. Denna procecss kallas härdning (uppvärmning och snabbkylning) och anlöpning (den efterföljande uppvärmningen). Om man har gamalt skrot så är harvpinnar, fjädrar, filar mm stål med tillräckligt hög kolhalt för att vara härdbart. Därmed användbart till verktyg mm.

Vill du bli av med skrot och bor rimligt nära är jag intresserad!
*Janne Jörgensen*

Daisie

  • Inlägg: 51
    • Resmoren
SV: Material
« Svar #2 skrivet: 08 maj-09 kl 10:42 »
Vi har npg något ton som skulle fungera som konstsmidesmaterial...

Jag bor i Söderbärke, Ludvika kommun.
Bor med Man, 2 varmblod, 1 kallblodskorsning, 1 bernersennen, 5 höns, 1 tupp, 1 myskand...

Jörgensen

  • Inlägg: 92
    • bryttjorp.se
SV: Material
« Svar #3 skrivet: 08 maj-09 kl 15:20 »
Östergötland, blir lite långt  :(
*Janne Jörgensen*


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 2 användare
praktejder, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser