Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skörda lök för lagring  (läst 22529 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Skörda lök för lagring
« skrivet: 05 aug-13 kl 22:20 »
När är det dags? Läste på någon frösida att det var lagom nu i Uppland där jag bor. Men blasten är inte gul... Är det dags ändå? Jag har både gul och vit lök som väntar på att få komma upp i solen.

Undrar också hur ni gör för att torka löken? Springer ni ut med den i solsken och in med den i regn? Ska den torka liggandes eller hängandes? Hur länge? Osv.

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Skörda lök för lagring
« Svar #1 skrivet: 06 aug-13 kl 07:04 »
Du kan skörda den gula löken när det mesta av blasten har lagt sig. Själv odlar jag ganska mycket lök och skördar efterhand. Jag samlar ihop ca 10 lökar i knippen, binder ihop och hänger upp på tork under tak. Det är viktigt att den hänger torrt. Man kan säkert torka den liggande i solen också. När all blast har torkat och blivit gul ( det tar några veckor hos oss), är den färdig att förvara på svalt, torrt ställe. Då tar jag ner mina knippen, blastar av och lägger till förvaring.

Vitlök brukar jag göra likadant med.
MVH Rosita zon 1

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Skörda lök för lagring
« Svar #2 skrivet: 06 aug-13 kl 08:04 »
Du kan skörda den gula löken när det mesta av blasten har lagt sig. Själv odlar jag ganska mycket lök och skördar efterhand. Jag samlar ihop ca 10 lökar i knippen, binder ihop och hänger upp på tork under tak. Det är viktigt att den hänger torrt. Man kan säkert torka den liggande i solen också. När all blast har torkat och blivit gul ( det tar några veckor hos oss), är den färdig att förvara på svalt, torrt ställe. Då tar jag ner mina knippen, blastar av och lägger till förvaring.

Vitlök brukar jag göra likadant med.
Jag tycker att Rositas metod låter helt bra. Det kanske inte riktigt funkar att binda rent tidsmässigt om du har stora mängder, typ 100kg eller mer.
I så fall är det lättast att sprida ut dem på ett torrt och varmt golv. Man kan göra sig mödan att sprida ut dem i solen först några dagar om vädret tillåter det. Annars kanske ett loggolv eller liknande får duga. Jag har kört med loggolv med min skörd i många år. Efter några veckor blastar jag av och lägger löken i säckar. Stora lökar  brukar ha sämre hållbarhet. Så det kan vara motiverad att sortera lökarna.
Sedan lägger jag dem på ett torrt, svalt och frostfritt ställe.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Skörda lök för lagring
« Svar #3 skrivet: 06 aug-13 kl 08:28 »
Jag skördar när blasten lagt sig och börjar vissna ner. Skördar en solig och varm dag, då så lite jord som möjligt följer med löken upp, brer ut all lök på ett golv ute men under tak och puttar runt dem lite, ligger de mer än över dagen lägger jag en filt el dy över dem på kvällen/natten så att de inte får dagg. Binder sen ihop en hög (7-10) i blasten med bra tråd som går att dra åt, hänger direkt under ett tak ute, innan frost klipper jag av den vissna blasten och vinterförvarar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Skörda lök för lagring
« Svar #4 skrivet: 06 aug-13 kl 09:10 »
Tack för era svar!

Ska vitlöksblasten också lägga sig ner innan det är dags för skörd?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Skörda lök för lagring
« Svar #5 skrivet: 06 aug-13 kl 09:42 »
Tack för era svar!

Ska vitlöksblasten också lägga sig ner innan det är dags för skörd?
Nja, en del sorter bildar en hård stjälk mitt i blasten med en 'luft/topplök' då lägger sig blasten aldrig. Blasten brukar bli gul på spetsarna, ibland har topplökar bildats och själva vitlöken har bildat fina tydliga klyftor inunder. Man ser också att det inte 'händer mycket' längre. Om det är höstsådd vitlök så inträffar detta någon gång i juli.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Skörda lök för lagring
« Svar #6 skrivet: 06 aug-13 kl 15:58 »
Här har sommaren varit väldigt fin och jag har nu skördat rekordtidig gul lök. Stora och fina var de! Brukar skörda när ungefär hälften har lagt sig och det har funkat bra hittills.

Jag torkar dem först på land en eller två dagar och sedan åker jag till en bekant som gjort en torkställning till dem(se bild nedan). Lökarna hänger mellan två st 2 tum 2. Funkar perfekt!





Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Skörda lök för lagring
« Svar #7 skrivet: 06 aug-13 kl 16:41 »
Vad smart och ordningssamt  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Skörda lök för lagring
« Svar #8 skrivet: 06 aug-13 kl 17:54 »
....
Jag torkar dem först på land en eller två dagar och sedan åker jag till en bekant som gjort en torkställning till dem(se bild nedan). Lökarna hänger mellan två st 2 tum 2. Funkar perfekt!



Helt otroligt!Så mycket ordning och reda :) Hur mycket torkar du på det viset?

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Skörda lök för lagring
« Svar #9 skrivet: 06 aug-13 kl 22:16 »
Det brukar väl bli runt 20 kg som vi torkar. Då räcker det hela året tills man kan börja ta gräslök och piplök på vårkanten :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Skörda lök för lagring
« Svar #10 skrivet: 07 aug-13 kl 09:54 »
jag tog upp löken igår och då skar jag av rötterna samt blasten och la dom i en korg som jag hängde upp, gjorde jag jätte fel??

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Skörda lök för lagring
« Svar #11 skrivet: 07 aug-13 kl 10:57 »
Nej, det kan nog funka - fördelen med att vänta tills blasten lagt sig och börjat vissna ner är att näringen som finns i blasten dras ner i löken som sedan "försluts" upptill - ett ställe som annars lätt ruttnar och förstör löken, tror jag.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Bujaka80

  • Inlägg: 26
    • Finland
SV: Skörda lök för lagring
« Svar #12 skrivet: 07 aug-13 kl 15:25 »
Jag har odlat salladslök. Kan man frysa ner den?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Skörda lök för lagring
« Svar #13 skrivet: 07 aug-13 kl 15:30 »
Jag har odlat salladslök. Kan man frysa ner den?
det går bra att frysa.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Skörda lök för lagring
« Svar #14 skrivet: 12 aug-13 kl 08:21 »
Jag var på Vitlökskurs hos Åke Truedsson igår :) HImla kul och lärorikt och odlingar som kunde få vem som helst att bli avis ;) Enligt honom ska vitlöken skördas den 10-25/7 här i Skåne och några veckor senare längre norrut. Väntar man för länge så tillbaka bildas vitlökens skal först mellan klyftorna och sedan även runt själva löken då löken börjar förbereda sig på att övervintra. Löken är fortfarande fullt ätlig men lagringsegenskaperna försämras och den blir svår att få upp då man får leta efter de små klyftorna i jorden. Har man skördat vitlök för sent så den har hunnit bli "naken" fungerar den utmärkt för höstsådd  (vilket för övrigt funkar utmärkt i hela landet då de allra flesta sorter klara marktemperaturer på ner mot -35 grader!)

Jag fick med mig sättlökar hem från 6 olika vitlökssorter av lite olika typer. Både röd och vit, flätbar och med hård stjälk och sorter som ger store eller små klyftor. Ska bli kul att se om jag kan få till det med vitlöksodlingen här på nya stället. Trädgårdslandet är just nu inte i riktigt bra brukbart skick så till hösten får det bli vitlök i ett par pallkragar :)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Skörda lök för lagring
« Svar #15 skrivet: 04 aug-19 kl 07:50 »
Tänkte skörda både vitlök o gul lök i dag. Läste då denna tråd och tar till mej av det som skrivs. En sak som jag inte är enig i är själva förvaringen. Några skriver att löken ska förvaras svalt. I skåne, i det äldre bondbruket, förvarades löken i köket. Där var som hyllor under takbjälkarna där lådor / korgar av lök förvarades. Har något liknande men i verkstaden. Den är uppvärmd. Vitlöken från förra året är fortfarande lika fin som när den lades där för ett år sedan.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

bos taurus

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Skörda lök för lagring
« Svar #16 skrivet: 11 aug-19 kl 08:44 »
Här är det regn, blötväder och dagg vilket inte är en bra kombination när man skördat och behöver torka större mängd rödlök. Hur gör Ni under dessa förhållanden?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser