Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp stängselaggregat  (läst 12690 gånger)

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
Hjälp stängselaggregat
« skrivet: 19 maj-13 kl 22:05 »
Har ett gammalt alfa laval stop (308 eller 508 tror jag) som oftast funkar som det ska. Jag kör det till ett 50m elnät för att skydda kaninerna (tappat typ 20st innan till illerhelvetet).
Problemet är att det lägger av. Det kan vara kopplat till regn men jag är inte säker. Det har normalt bra effekt och stöter men sen slutar det bara. Bryter jag strömmen och ansluter igen så börjar det funka igen. Är såklart orolig att det ska hända på natten och illern ska döda de nya avelshonorna med.
Någon som har erfarenhet om något liknande????
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #1 skrivet: 19 maj-13 kl 22:56 »
Hmm, jag känner inte igen någon av de beteckningarna?
Alfa Laval stängselapparater tillverkades i början/mitten av 80-talet av den finska firman Olli, och de hade tresiffriga nummer som började på 1. Dem har jag ingen större koll på.
Från ca 1986 till 1991 tillverkades de av IAAB, ett svenskt företag som först hade produktionen i Jönköping men sedan flyttade till Bangladesh. Vad jag vet hade alla de apparaterna nummer som började på 2. De batteridrivna hette t ex 25, 26 och 27 och de nätanslutna hette 200, 205, 206 och 210.  Man känner igen IAAB-apparaterna på att serienummerskylten har silverfärgad bakgrund och att tillverkningsdatum (år + månad) står där förutom serienumret. Efter 1991, då IAAB gick i konkurs, så rekonstruerades företaget men levererade aldrig mer till Alfa Laval, däremot dök snarlika apparater upp under märket Toro en bit in på 90-talet.
Från ungefär 1992 och närmare 10 år framåt tillverkade Alfa Laval stängselapparaterna dels i sin egen fabrik i Tumba och dels hos svenska underleverantörer. Nätanslutna apparater av denna generation har beteckningar som består av en eller två siffror som talar om laddenergin i J och därefter ett K. T ex 2K, 3K, 6K, 10K, 25K. De batteridrivna har laddenergin i mJ och därefter ett B. T ex 350B, 1500B, 4000B.

Låt oss anta att du har en IAAB-tillverkad apparat. Då skulle jag i första hand gissa att felet beror på någon dålig lödning eller att kretskorten är smutsiga så att det blir krypströmmar som ställer till problem i fuktigt väder. De äldsta IAAB-apparaterna är fuktskyddade med en spröd lack på kretskorten som brukar flagna av med tiden, senare gick de över till att fetta in korten. Tyvärr drar det där fettet åt sig både fukt och allt som kan liknas vid damm och smuts, och om det blir varmt (t ex om apparaten sitter utomhus på en södervägg) så smälter fettet och rinner ner i botten av lådan. Ibland ser man sådana apparater där korten helt saknar fett eller annat fuktskydd, jag vet inte om det har slarvats på fabriken eller om det kan vara så att kort som har levererats som reservdel saknar fuktskydd.
En annan felmöjlighet är flatstiftskabelskor som sitter löst och gör dålig kontakt (vid flatstift på kretskort, transformator och laddkondensatorer).  Se upp med att flatstiften på transformatorerna ofta är mycket mjuka och böjer sig eller går av om man är ovarsam när man trycker dit kabelskorna.
Transformatorfel kan också förekomma ibland, i synnerhet om det är IAAB som har tillverkat transformatorn. Man känner igen dem på en blank svart plastkåpa och gulaktig gjutmassa. Om det finns sprickor i gjutmassan eller om den kraftigt missfärgad (brun) mitt för lindning eller järnkärna, så är det troligt att transformatorn inte är riktigt frisk. Nyare transformatorer med matt småskrovlig plast i kåpan och brun eller mörkgrå gjutmassa är av bättre kvalitet.


MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #2 skrivet: 19 maj-13 kl 23:56 »
Det är nätanslutet men jag är som sagt inte säker på beteckningen (sliten skylt). Om det är krypströmmar eller så pga dålig isolering, som du skriver (vilket ju självklart verkar väldigt troligt då det är typ en aggregat-pensionär) så fattar jag bara inte varför det börjar funka igen när jag bryter/återkopplar strömmen. Jag har inte hittat några säkringar i det och definitivt inte några självåterställande?
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #3 skrivet: 20 maj-13 kl 06:28 »
Ibland kan det förekomma något som kallas för PTC-motstånd, som fungerar som en slags automatsäkring. De ser inte så märkvärdiga ut, ungefär som en liten keramisk kondensator.

Men det kan också vara så att krypströmmar och sånt triggar någon skyddskrets i stängselapparaten och får den att stänga av tillfälligt, när man bryter nätspänningen ett ögonblick återställs den och sedan går apparaten tills felet dyker upp nästa gång. På de IAAB-tillverkade apparaterna vet jag att en sådan finns i de sista årsmodellerna av 206 och 210, man känner igen dem på att det sitter fyra IC-kretsar i ena änden av det vänstra kretskortet.

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #4 skrivet: 20 maj-13 kl 10:48 »
Tack, det verkar ju troligt. Jag får testa bygga in den (har bara tak över den nu) och se om det gör någon skillnad.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #5 skrivet: 22 maj-13 kl 06:57 »
Kan du ta några bilder på apparaten (gärna med avtaget lock)? I så fall kan det gå lättare att identifiera den.

MorganL

  • Inlägg: 3
  • Innovatör, fixare, återbrukare
    • Skåne
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #6 skrivet: 23 apr-14 kl 12:07 »
Alfa Laval stängselapparater tillverkades i början/mitten av 80-talet av den finska firman Olli
etc...

Tack Torbjörn för denna historik och övriga notiser!  :)

Jag är uppfinnare/konstruktör/fixare och vänner har genom åren lämnat ett antal stängselapparater för lagning.  Jag adderar lite tips och en fråga till denna tråd:

Lagade senast en av alfa lavals senare (tja 1993 stod det på kretsarna), med nyare sortens trafo med någon flexibel gjutmassa - ja sådana verkar hålla bättre.  Maskinen var ren som ny invändigt, och kortet lackat med en tålig lack.  En lysdiodlist med sådär 7 lysdioder, har redan glömt modellnamn... nåväl: på denna var det en av de stora 680n 630V kondingarna samt bultkondingen på 6uF 450V som var dåliga.  Bytte även lyten då maskinen ju är 20 år.

Det där fettkletet är ett elände.  Lagade en gång en maskin vars enda fel bestod i att fettet sugits upp av elektrolyternas tätningsgummi så anslutningarna mekaniskt hade dragits sönder inne i någon av dem.  Bytte alla lytar och någon trissa tror jag det var som brunnit av följdfel.

Förra veckan lagade jag en liten Toro: huvudfelet var att sekundärledningarna låg intill varandra och det hade slagit igenom isoleringen tills tråden ätis upp.  En rengöring och lagning av stängselterminal två lödningar och resistorn till laddningslampan skadade inte heller... 

På kö ligger just nu två halvlagade apparater:

1) "Alfa Laval 210 Booster": Har nyligen beställt ny trafo via lokalföreningen.  Provade förra året via annan kanal men de hittade ingen.  Vi får se... I övrigt bytte jag några kretsar och någon konding förra året, och nu tjongar det regelbundet inne i trafon.

2) en "Toro Magnum Super" "Made by Agritron".  Gissningsvis skadad av överspänning på nätspänningssidan, eller möjligen dog först mosfeten i flyback-laddkretsen ändå, först, sedan blev det strike: strömmätresistorn, styrkretsen, tyristorn för avfyrning.  Mystiskt är att både kondingarna på sekundärsidan (vid stängselanslutningen) och ingångsfiltret för 230VAC är hela, men mycket "i mitten" är kass.  Även tankkondingarna är degraderade, de tre har mellan 40 och 70% av originalkapacitet, och flybackens utgångskonding var helt kass.  Nåväl, eftersom sekundärsidan i övrigt var OK, så satsar jag på att trafon är OK, och har nu bytt allt nämnt skadat utom styrkretsen, som visat sig "omöjlig" att finna.  Några tips?
16 bens DIL, Fabrikat ST, "FJ0916CI"
F9G4A9327  (tillverkn kod och ÅÅVV)

Sökte på nätet, men hittade bara mig själv sökande samma krets för 12 år sedan... http://www.piclist.com/techref/postbot.asp?by=thread&id=%25Urgent+ST+FJ0916CI+datasheet%25&w=body&tgt=_top den gången lade jag oskäligt jag mycket tid på att bygga motsvarande funktion av en fybackkontrollkrets och lite annat (och har tappat bort kladdritningen...), men det kan man inte ta betalt för...
« Senast ändrad: 23 apr-14 kl 12:22 av MorganL »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #7 skrivet: 23 apr-14 kl 18:23 »
Den senaste apparaten var nog en 10K eller 20K om den var tillverkad kring 1993. Senare fanns även en 25K i samma utförande.
10K och 20K är identiska förutom laddkondensatorerna och programvaran i microcontrollern, 25K är moderniserad och detaljändrad nästan överallt. Det var tänkt att det skulle göras en version med halva laddenergin som väl rimligtvis skulle ha hetat 12,5K, men det blev aldrig av utan man fortsatte producera 10K parallellt med 25K.
680 nF-kondensatorer av märke Arcotronics (grå kapsel) brukar hålla dåligt, Siemens/Epcos (blå kapsel) är bättre.
6 uF-kondensatorn sitter i serie med nätintaget, den går ofta sönder pga åska från elnätet. För övrigt: Om man någon gång måste köra en sådan stängselapparat på 110 V nätspänning, så är det bara att byta den kondensatorn mot 8 uF.
Ett sätt att utvändigt se skillnad på äldre och nyare apparater av den generationen är att de äldsta hade röd + svart räfflad polskruv för stängselanslutningarna, senare blev det två svarta flata polskruvar utan räffling.  Dräneringshålet med gummiplugg som från början satt intill nätintaget flyttades senare till mitt på lådans undersida.

1)
Till Alfa Laval 210 vet jag att transformatorerna tog slut som reservdel redan någon gång på 90-talet. Det blev aldrig några reservdelstransformatorer tillverkade till den modellen efter IAAB-konkursen eftersom man inte hittade några ritningar till den transformatorn bland den dokumentation Alfa Laval fick loss från IAAB:s konkursbo, och eftersom 210:an ändå inte skulle uppfylla nya säkerhetskrav som var på gång, så var det aldrig aktuellt att lägga ner jobb på "reverse-engineering" av apparaten för att kunna producera den vidare i Sverige.
Men på den är det normalt att det låter rätt mycket även om en fungerande transformator. 210:an har egentligen två transformatorer i ett hölje, i och med den s k boosterfunktionen. Egentligen är det två stängselapparater i en - den ena arbetar hela tiden och ger en ganska lång stängselpuls men med hög inre resistans så att spänningen sjunker snabbt vid belastning, och så en annan som bara griper in vid tyngre last. Det finns en trimpot för att ställa in när boostern ska gå in, det ska ske omkring 400 ohms last. Belastar man apparaten med 300 ohm ska boostern säkert gå, och vid 500 ohm ska den definitivt inte göra det. Man hör tydlig skillnad på ljudet om den går med booster eller inte. Vanliga fel som har med boostern att göra är t ex diodkedjorna på kretskortet vid stängselanslutningen "B-kortet", felkopplad avkänningslindning i transformatorn (de tunna trådarna som kommer ut ur den, jag har för mig de är anslutna med smala flatstift till kretskortet), och avbrott i trimpoten. Om du ser en 210:a med grönt B-kort (såldes bara som reservdel) så är det för övrigt jag som har ritat det.

2)
FJ0916CI är en specialkrets som IAAB eller dess efterföljare lät ta fram och som sedan tillverkades av ST Microelectronics. Den har aldrig sålts i öppna marknaden och aldrig använts i något annat än Toro stängselapparater. Så enda chansen att få tag i en sådan är att skrota en annan Toro-apparat.
Det är vanligt att saker "i mitten" av en stängselapparat skadas av åska fastän allting i ändarna håller, om det blir en så att säga lagom energirik åskpuls som dessutom kommer i ögonblicket omedelbart före en stängselpuls, då laddkondensatorerna redan är uppe i omkring 600 V. Har då åskpulsen sådan polaritet att den efter att ha passerat transformatorn bidrar till att ladda upp kondensatorerna ytterligare, så är det stor risk att det mesta däromkring går sönder.  Om åskans polaritet är sådan att den strävar efter att ladda ur kondensatorerna, eller om åskpulsen kommer omedelbart efter en stängselpuls då kondensatorerna är urladdade, så brukar det mesta klara sig bättre.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #8 skrivet: 23 apr-14 kl 19:55 »
Efter så många år är det flera kondensatorer som är slut.

Mät upp vad den ger. Ett Foga 5000 ger ca 6 J och kan driva 150-200m nät.

MorganL

  • Inlägg: 3
  • Innovatör, fixare, återbrukare
    • Skåne
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #9 skrivet: 24 apr-14 kl 14:55 »
Tackar för info!  Det märks att du är bekant med dessa, Torbjörn :)

10K: Japp trasiga kretskortkondingen var grå, och den slitna (halv kapacitans) bultkondingen stod det Arcotronics på.

210:  OK ska kolla drivningen av trafon ett varv till.  Avkänningslindningen sitter mycket riktigt med små flatstift, och de sitter som jag markerat innan jag började meka.  Tyvärr inget grönt kretskort.

Japp på alla apparater över 10 år brukar jag regelmässtigt byta alla smålytar, utan att ens mäta dem först, och mäta övriga kondingar (lossa ena benet) och utsatta halvledare.  Miss av mig att inte mäta om kontrollerkretsen var paj innan jag bytte "allt" annat...

Vet någon om denna krets är adaptiv på något sätt - alltså laddar upp till en spänning som den på något sätt känner är lagom för anslutna stängslet?  Eller laddar den alltid till en bestämd spänning?  I det senare fallet är det ju inte så svårt att ersätta den.  En kort del av mitt liv konstruerade jag flyback-nätagg i Taiwan...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #10 skrivet: 24 apr-14 kl 17:53 »
Någonstans har jag en teknisk beskrivning för den där IAAB-kretsen. Den styr både DCDC-omvandling och triggning av tyristorn. DCDC-omvandlaren körs till en bestämd, konstant spänning i laddkondensatorerna.  Dessutom har den ett antal skyddsfunktioner inbyggda som bl a ska stoppa DCDC-omvandlaren om tyristorn självtriggar (s k fast firing-skydd).

Lite mer avancerade Alfa Laval -apparater, t ex 10K, styr däremot laddspänningen beroende på stängsellast. Batteridrivna apparater som t ex 4000B har också ett "ekonomiläge" där de går med lägre laddspänning (och strömförbrukning) än normalt och bara ger full spänning på ungefär var femte stängselpuls. Från början ett fast antal svaga pulser mellan de starka, senare gick man över till en pseudo-slumpfunktion, dels för att folk påstod att djuren kunde lära sig hur många "ofarliga" pulser som kom i rad, och dels för att slippa göra intrång på ett gammalt franskt patent.

MorganL

  • Inlägg: 3
  • Innovatör, fixare, återbrukare
    • Skåne
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #11 skrivet: 25 apr-14 kl 16:47 »
Tack Torbjörn.
Då tar jag det nog som ett "hobbyprojekt" någon gång att ersätta kretsen.
Ja att stoppa laddningen när tyristorn leder är en bra idé så den inte fastnar i det läget...  Den kan nog detektera det genom att se om det kommer en halv volt "baklänges" på gaten... hmm...

Snubblar du över tekniska beskrivningen på kretsen vore det förstås trevligt.

Lös fundering: Stängsel knäpper en liten aning, speciellt gräs eller annat som ligger på, så det kan hända att djuren hörde de starka pulserna och gissade att de svaga knäpparna emellan inte var lika farliga.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #12 skrivet: 29 apr-14 kl 18:15 »
Se här aggregaten gillar jag!

Den dagen det strular skall inte vara samma dag som iller eller räv varit framme. Aggregatet duger till kreatur och att hålla björn borta från kupor.

DrMussla

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #13 skrivet: 10 sep-17 kl 20:14 »
Behöver lite hjälp med ett alfa laval agri 6k 6000 mjoule. Aggregatet är stendött, sitter det någon säkring eller dyligt på dem?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #14 skrivet: 11 sep-17 kl 07:11 »
Vanliga säkringar finns bara i USA- och Canada-utförandet av 6K.  Europautförandet har istället en termosäkring (liten platt fyrkantig sak) som ligger an mot ett effektmotstånd nära nätkabelns anslutning.
Om apparaten är helt död och det inte syns något uppenbart fel, så är den vanligaste orsaken kortslutning i tyristorn.
Just på 6K kan det också vara något fel i skyddskretsen som ska hindra s k fast firing (dvs risken att apparaten ger pulser oftare än de tillåtna en gång per sekund vid vissa slags fel).

För felsökning kan du börja med att kolla om glimlampan på det vänstra kretskortet lyser (efter många år kan den vara kraftigt svärtad så det inte syns mycket ljus från den), samt mäta spänning över de stora kondensatorerna. Normalt ska de laddas upp till ungefär 600 V DC inför varje puls. Om de aldrig kommer upp i spänning är det förmodligen, som nämnt, kortslutning i tyristorn eller problem med fastfiringskyddet, om de däremot hela tiden ligger på 600 V och aldrig laddas ur så är det förmodligen avbrott i urladdningskretsen (avstörningsspole, transformator, kablar däremellan mm), eller ett fel som gör att tyristorn aldrig triggas.

Vet du om apparaten gick sönder helt spontant eller om det skedde i samband med åska?

Farmer

  • Inlägg: 2
    • Norge
Hjälp stängselaggregat
« Svar #15 skrivet: 04 okt-17 kl 18:46 »
Hei
Har et Alfa Laval 2000B som nå fusker i blant. Supert apparat - som nytt innvendig. Når det virker så er alle funksjoner ok.
Når det fusker så blinker volt led for 2000v og 4000v men ikke lys på grønn led for batteri OK. Hører ett klikk ved påslag men elles ingen klikkelyd, ingen spenning ut. Ved tilkobling av 9 volt batteri - lyser led batteri rødt (check batt) men elles ingen forandring. Har skifta boltkondensator, (den store som er bak kretskortet) og sjekka alle kabelsko. Nå skal det sies at mitt kunnskapsnivå kanskje er noe for lavt til å feillsøke dette men tips mottas med takk. Har multimeter og loddebolt allefall. De store blå firkantet kondensatorer synes også ok.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #16 skrivet: 04 okt-17 kl 19:44 »
2000B ska ha 12 V batteri, den är tänkt för att drivas med bilbatteri. Alltså inte 6 eller 9 V torrbatterier som används för Alfa Lavals mindre stängselapparater 100B, 200B och 350B.

Om ett par veckor när jag är tillbaka på min vanliga arbetsplats kan jag kolla om jag hittar några felsökningstips. 2000B och 4000B är ganska "märkligt" konstruerade stängselapparater och kan bete sig på oväntade sätt vid vissa slags fel.

En sak du kan kolla i första hand är ev dåliga (spruckna) lödningar på kretskortet, det kan vara svårt att se pga den tjocka skyddslacken.
Om det finns grå fyrkantiga kondensatorer av märket Arcotronics (loggan ser ut som ett posthorn) så kan det finnas anledning att vara misstänksam mot dem. De blå (Siemens, S+M eller Epcos) är däremot av mycket god kvalitet och går ytterst sällan sönder.

Farmer

  • Inlägg: 2
    • Norge
Hjälp stängselaggregat
« Svar #17 skrivet: 05 okt-17 kl 08:20 »
Takker for det. Når det gjelder 9v så var det bare ett forsøk for å se hva som skjedde..(da det ikke var lys i biColor led ved 12v) Men korrekt nok rød ved lav volt. For de spesielt interersert i deltaljer, så vi en se ledninger i terminal 1 fra venstre. Dette inngangen for solcell-panel. Så bruker dette apparat sammen med det minste panel (tja ca 40x40 cm) som i sin tid var option til apparatet. Selv med kum 5 soldager :) og et utrangert bilbatteri holder det hele sesongen fra juni til oktober.
« Senast ändrad: 05 okt-17 kl 08:25 av Farmer »

Hobbyelektrikern

  • Inlägg: 3
    • Ångermanland
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #18 skrivet: 12 jun-18 kl 21:25 »
Hej på er!
Hittade denna tråd då jag sökte efter ett elschema till ett Alfa Laval Booster 4000B
Det är så att min svärfar bett mig titta över stängselaggregatet och när jag öppnade det så ser allting ut som nytt men alla kablar från trafon med flatstift är bortkopplade.

Så nu undrar jag om det finns någon vänlig själ här som kan hjälpa mig med ett schema eller förklara vilken kabel som går vart.
Jag såg i tråden att det finns experter här så jag håller tummarna.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #19 skrivet: 12 jun-18 kl 22:44 »
Bilden en bit upp i tråden visar en 2000B, men inkopplingen av transformatorn till kretskortet är lika även på 4000B.
När det gäller kablarna från transformator till stängsel- och jordklämmor så ska flatstiftet närmast polskruvarna gå till den undre polskruven. Se till att de båda kablarna inte ligger an mot varandra, då kan det bli överslag med tiden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 5 användare (1 dolda)
Hardis, xaelanar, alternaiv, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser