Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av pelletskamin?  (läst 2053 gånger)

tuffatass

  • Gäst
Erfarenheter av pelletskamin?
« skrivet: 12 jun-06 kl 15:24 »
Har flyttat in i ett gammalt torp med direkverkande el och gjutjärnskamin. Som alla andra funderar vi förstås på andra alternativ. I byn är det just nu poppis att gräva jordvärme, men det känns som ett jätteprojekt för vårat lilla hus- tomten blir förstörd, pengarna ryker, man vet inte hur länge systemet håller osv.  
 
Kanske det vore en idé att byta ut kaminen mot en pelletskamin  Hur ofta måste man fylla på dessa (vi är borta ca 8-10 timmar om dagen), klarar dom av att värma upp ett helt hus (nedervåningen är på ca 70 kvm) och vad kostar det?

Bärfisen

  • Inlägg: 77
  • Jag kånkar å sliter
Re:Erfarenheter av pelletskamin?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-06 kl 21:36 »
Beroende på hur mycket av värmen kaminen är tänkt att  stå för, hela uppvärmningen eller delvis blir förbrukningen av pellets olika. En av mina vänner värmer delvis sitt hus med pelletskamin, dom fyller på cirka varannan dag.
En pelletskamin inkl. automatik kostar ca 20000 - 25000 kr. För att få ut maximalt av kaminen öppnar man alla utrymmen så att luften får cirkulera. Ert hus är inte så stort, vilket betyder att kaminen utan problem(beror på planlösningen) täcker 3/4 av behovet.
Man bör nämna att det finns vattenmantlade kaminer dvs sådana som värmer vatten till element och varmvatten, fast då blir det dyrare.

Eldrivna värmepumpar kommer att bli en dyr affär i en nära framtid om priset lägger sig på kontinental nivå, mycket tyder på att så blir fallet.

http://www.radron.net/templates/test____3232.asp

tuffatass

  • Gäst
Re:Erfarenheter av pelletskamin?
« Svar #2 skrivet: 13 jun-06 kl 08:21 »
Tack för svaret! Kan man koppla in pelletskaminen på den befintliga murstocken eller krävs det en speciell skorsten som tål den höga värmen som blir av pellets? ???

Bärfisen

  • Inlägg: 77
  • Jag kånkar å sliter
Re:Erfarenheter av pelletskamin?
« Svar #3 skrivet: 13 jun-06 kl 08:53 »
Ja du, det är en bra fråga. Hör med din kommuns byggnadskontor och skorstensfejare. Om din murstock är lämplig eller ej vet jag inte, men om den inte lämpar sig för pelletseldning så ordnas detta med rör i kanalen. Visserligen en extra kostnad, men försäkringen gäller då i.a.f. ;D
« Senast ändrad: 13 jun-06 kl 08:53 av Bärfisen »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Carl Olofson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser