Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemspunnet garn, stickningen drar sig  (läst 2823 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Hemspunnet garn, stickningen drar sig
« skrivet: 10 nov-08 kl 18:08 »
Vad gör jag om stickningen drar sig, eller rättare sagt, vad gör jag för fel? Garnet har jag spunnit själv och det är ett enkeltrådigt garn. Hjälper det om jag tvinnar? Fast å andra sidan blir det då ett väldigt tjockt garn och det vill jag inte ha.

Nån som kan hjälpa mig?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Klararara

  • Inlägg: 98
SV: Hemspunnet garn, stickningen drar sig
« Svar #1 skrivet: 10 nov-08 kl 18:20 »
Lätt hänt att stickningen drar sig med ett enkeltrådigt garn. Det funkar om det är väldigt löst spunnet... Om du gör ett tvåtrådigt garn så löser det sig automatiskt...

Du kan också lösa det genom att t ex sticka mosstickning; varannan maska avig, varannan rät. Eller bara sticka rätstickning. Det tar upp dragningen. Det är ju så himla fint och mjukt med enkeltrådigt garn. :)

/Klararara


« Senast ändrad: 10 nov-08 kl 18:22 av Klararara »

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Hemspunnet garn, stickningen drar sig
« Svar #2 skrivet: 10 nov-08 kl 22:19 »
Lätt hänt att stickningen drar sig med ett enkeltrådigt garn. Det funkar om det är väldigt löst spunnet... Om du gör ett tvåtrådigt garn så löser det sig automatiskt...

Du kan också lösa det genom att t ex sticka mosstickning; varannan maska avig, varannan rät. Eller bara sticka rätstickning. Det tar upp dragningen. Det är ju så himla fint och mjukt med enkeltrådigt garn. :)

/Klararara
Å Tack, jag var rädd att jag gjorde alldeles fel. Moss och rätstickning får det bli.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Grelbers-stock

  • Inlägg: 161
SV: Hemspunnet garn, stickningen drar sig
« Svar #3 skrivet: 11 nov-08 kl 10:45 »
Har Du efterbehandlat garnet efter Du spunnit det med varmt vatten?

Annars finns det ett trix om Du ändå vill ha slätstickning. Sticka i den bakre maskbågenistället så får Du en vriden maska. Det hålelr grejerna på plats om nu inte garnet är väldigt överspunnet.

 

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Hemspunnet garn, stickningen drar sig
« Svar #4 skrivet: 11 nov-08 kl 12:56 »
Har Du efterbehandlat garnet efter Du spunnit det med varmt vatten?

Annars finns det ett trix om Du ändå vill ha slätstickning. Sticka i den bakre maskbågenistället så får Du en vriden maska. Det hålelr grejerna på plats om nu inte garnet är väldigt överspunnet.
Garnet är sköljt i drygt fingervarmt (gissar på ca 40-45 grader) vatten med lite såpa och sedan i bara vatten. Det är säkerligen överspunnet bitvis, men jag upplever att även det som är relativt lösspunnet drar sig.

Men det där med bakre maskbågen, det skall jag testa. Tack!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Grelbers-stock

  • Inlägg: 161
SV: Hemspunnet garn, stickningen drar sig
« Svar #5 skrivet: 11 nov-08 kl 14:47 »
Oj bara fingervarmt!


Prova att gå upp till sjudningstemperatur i minst 15 minuter - då skall Du se att garnfibrerna omfördelar sig mera! Daska gärna lite med härvan när dne är färdigsköljd emot kanten på badkar / duschkabin etc det hjälper till.

Och häng INTE med tyngd som så ofta förespråkas eller kraftigt utspänt på stolsben mm. Då ger man garnfibrerna en ny position vilken de tappar  när de utsätts för stickning och/eller värme igen.
 
Efterbehandlign av garn är ett mycket intressant ämne!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Hemspunnet garn, stickningen drar sig
« Svar #6 skrivet: 11 nov-08 kl 22:13 »
Ojoj, man kan tro att vi leker "finn fem fel" med mitt garn, för visst hänger jag en tyngd i nederkanten (visserligen bara ett vedträ, men ändå...) när jag hänger härvan på tork och vattnet som inte varit varmt nog och inte har jag daskat inte :-[

Men nästa gång så!!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

lammemma

  • Inlägg: 228
    • Halland
    • Gammeldags
SV: Hemspunnet garn, stickningen drar sig
« Svar #7 skrivet: 12 nov-08 kl 16:53 »
Att fixera garn kräver värme under minst 20 minuter och att garnet får kallna i det läge som fixeringen skett.
Ett utmärkt sätt att fixera sitt entrådiga garn är att rulla upp garnet på en spole som bör vara av plast för att tåla värmen. Sträck inte garnet för hårt under pårullningen. Ställ spolen/spolarna i saftmajan och fyll på vatten i underdelen, Ånga garnet under lock i 20 minuter och låt det sedan kallna helt innan du rör garnet.
Ångat garn tappar inte sin form när det stickas eller tvättas. Formen förändras bara om man använder tvätt i en temperatur som  överstiger vattenångans temperatur.
Jag är själv inte så förtjust i att sjuda garnet ,eftersom gränsen till när garnet kokas är nära ,utan föredrar ångan.
Att hänga garnet med en tyngd är heller inte fel förutsatt att tvätten skett i högre temperatur än vad du sedan kommer att använda för ditt stickade plagg och att tyngden inte är större än vad som behövs för att milt sträcka garnet.

Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Hemspunnet garn, stickningen drar sig
« Svar #8 skrivet: 12 nov-08 kl 18:37 »
Vilka kanontips ni kommer med!! Tack, Tack!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser