Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köphjälp: Mindre solcellspaket till stuga  (läst 2859 gånger)

Halfway to Somewhere

  • Inlägg: 1
    • -
Köphjälp: Mindre solcellspaket till stuga
« skrivet: 13 maj-19 kl 04:14 »
Hej, jag skulle behöva lite kunniga köpråd.

Vi har en stuga som ligger off grid. Vi bor där heltid under perioder under dem snöfria årstiderna och skulle önska utrusta den med solpaneler för att kunna driva några få bekvämligheter. Har läst en del men är fortfarande något rådvillig krig vad som är rimligt dimensionering. Då ingen lottovinst mig veterligen står för dörren så är det ekonomiska en viktig aspekt.

Stugan befinner sig i Dalarna. Vi kan befinna oss där kontinuerligt under flera månader mellan Mars och Oktober.

Det som behöver drivas på daglig basis är,
- 1st 12v kylskåp.
- 2st laddning mobiltelefoner.
- 1st laddning av bärbar dator.

Hoppas det är tillräcklig med information för att kunna ge lite vägledning till behov vad gäller solpanel och batteribank.

Tack på förhand! /Björn

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Köphjälp: Mindre solcellspaket till stuga
« Svar #1 skrivet: 13 maj-19 kl 07:07 »
Om du ska driva kylskåp vintertid så blir det dyrt.  Vet du vad kylskåpet drar i under sommaren?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Köphjälp: Mindre solcellspaket till stuga
« Svar #2 skrivet: 13 maj-19 kl 08:45 »
Det är kylskåpet som tar den största delen, så vi räknar på det. Säg att det drar 50 W, det är nog lite i överkant men då åker laddarna med på köpet. 50W x 24 timmar = 1200Wh. En vanlig standardsolpanel ger det under 4 timmar om solen gassar på, men solen lyser ju inte dygnets alla timmar så du måste lagra elen, och då går det åt ca 200 Ah i batteri om du väljer blybatterier (typ fritidsbatterier). Då har du ett system som fungerar när det är sol varje dag. Om du skall klara höst och vår, samt dåligt väder så kanske du måste fyrdubbla din anläggning. Men å andra sidan kan du ju ha kylen avstängd tidig vår och sen höst, så klarar du din laddning galant på det som under sommaren klarade allt.

Jag skulle köpa 2 paneler och 4 st 100 Ah fritidsbatterier till att börja med, men se till att laddregulatorn tål inkoppling av fler paneler, eller i alla fall vara beredd på att behöva byta laddregulator vid utökning. Det är förresten precis hur jag skall utrusta min bil, fast där får jag bara plats med 2 paneler så jag behöver inte planera för utökning.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köphjälp: Mindre solcellspaket till stuga
« Svar #3 skrivet: 13 maj-19 kl 09:07 »
Då du inte ger några data om kylskåpet får jag gissa lite...
Här påstår man att 200 W solpaneler och 500 Ah batteri behövs https://www.egrillen.se/sunwind-12v-dc-kylskap-128-l-vit
Här anges 30-40 Ah/dygn https://www.elkatalogen.se/produkter/sunwind-kylskap-cuisine-80-liter-12v.html
Här är man åter på knappt 200 W och 500 Ah https://www.elkatalogen.se/produkter/sw-110-liters-kylskap-kompressor-12v.html

Om, som det står i reklamerna, kylen drar ca 1,5 A vid 12 V = 18 W och vi vill ha lite säkerhetsmarginaler så räknar jag med 25 W för kylen. Telefonerna drar ca 1 A vid 5 V och lite omvandlingsförluster så drar de 10 W st under laddning medan datorn rimligen drar nånstans kring 3 A vid 12 V som med lite förluster blir 50 W.

Telefonerna laddas på 6 timmar så 2 * 10 * 6 = 120 Wh
Datorn laddas på 6 timmar så 1 * 50 * 6 = 300 Wh
Kylen drar 25 W dygnet runt så 25 * 24 = 600 Wh
Totalt 1020 Wh som vid 12 V blir 85 Ah.

För att ladda batterierna antar vi att du har full effekt 6 h/dygn (tveksamt antagande, speciellt mars och oktober) och du har massor av förluster under laddningen så såg att du behöver ladda dubbelt så mycket energi som du sen ska ta ut, då behöver du producera 2040 Wh på 6 h vilket ger att du behöver 340 W från panelerna.

Batteristorleken då? Batterier bör inte laddas ur mer än till ca 50% om de ska hålla länge så 2*85 Ah = 170 Ah batterikapacitet är nog ett minimum och då klarar du ett dygn på batteri. Sen finns det en tumregel som säger att man inte ska ladda ett batteri hårdare än 10% av antalet Ah och med 340 W från panelerna får du en laddström på (340/12) 28,3 A som enligt tumregeln ger att batterierna ska vara på minst 283 Ah.

Beroende på vad din kyl drar, placering av paneler, väder, hur länge du vill klara dåligt väder utan solsken etc. skulle jag säga att 300 W solpaneler och 300 Ah 12 V batteri är ett minimum och då är du beroende av rejält med sol varje dygn.

För skojs skull kollar jag lite priser.

Batterier, väljer AGM trots att de är dyrare för de håller längre och tål djupare urladdning, 4 Biltema https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/elsystem/bilbatterier/agm-batteri-2000028225 80 Ah a 1750 kr = 7000 kr.
Solpaneler, hittade några jag tror är bra prisade, https://24volt.eu/butik/Solpaneler/Solpaneler_12V/Solpanel_150W 2 st 150 W 12 V a 1300 kr = 2600 kr
Regulator, billiga varianter, denna https://24volt.eu/butik/Solenergi/Regulatorer/MT3075 eller https://24volt.eu/butik/Solenergi/Regulatorer/MPPT_40A där jag trots högre pris väljer den senare som inte är lika känslig för lite högre spänning från solpanelerna och ger lite marginaler om du hamnar över 300 W paneler, det blir 1500 kr.
Summa 11.100 kr.

När vi kommit så här långt är frågan om du inte ska gå över på 24 V system och ha en omvandlare från 24 V till 230 V eftersom du då kan köpa en standardkyl och ansluta vanliga grejer och slipper grova kablar osv. Samma saker som ovan behövs plus en växelriktare som, beroende på kvalite och effekt, kostar från 1000 till 10000.

Enligt nån reklam jag hittade drar en gasolkyl ca 20 g/h vilket blir ca 14 kg i månaden. Byggmax tar ca 10 kr/kg för gasol så det blir 140 kr/månad eller 1120 kr/år om du kör kylen kontinuerligt under 8 månader. Ladda dator och mobil får du göra i bilen i så fall...

Självklart kan du få ned priset på solgrejerna, framförallt genom att snåla på batterier men risken är att det straffar sig i längden. Med en snålare kyl, en solpanel och två batterier och en billigare regulator kan du komma ned 5000 kr i pris men jag tror inte det blir bra.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köphjälp: Mindre solcellspaket till stuga
« Svar #4 skrivet: 13 maj-19 kl 09:39 »
Man kan ju börja med att använda gamla kasserade batterier från lastbilar och bussar, de brukar bytas ut innan de är helt slut och köpa nya nått år senare.
På det viset sprits kostnaden ut.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Köphjälp: Mindre solcellspaket till stuga
« Svar #5 skrivet: 13 maj-19 kl 09:49 »
Ja, och köpa vanliga solpaneler på 280-330 W per panel. 12 voltarna är dyrare per watt.


Det borde gå att få tag i bra batterier om man hittar en firma som byter i telemasterna. Det som är skräp för den ene kan vara guld för den andre.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köphjälp: Mindre solcellspaket till stuga
« Svar #6 skrivet: 13 maj-19 kl 10:03 »
Ja, och köpa vanliga solpaneler på 280-330 W per panel. 12 voltarna är dyrare per watt.


Sant, det glömde jag i hastigheten. Exempel 275 W för 1500 kr, finns säkert billigare någonstans. Exempel [size=78%]https://24volt.eu/butik/Solpaneler/Solpaneler_24V/solcellsmodul[/size]
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Köphjälp: Mindre solcellspaket till stuga
« Svar #7 skrivet: 13 maj-19 kl 11:53 »
Beträffande 12 och 24 V kylskåp så bör man komma ihåg att de som bygger på peltierelement eller, ännu värre, absorptionsteknik, är mycket strömslukande jämfört med ett 230 V-drivet kompressorkylskåp av samma storlek. Så redan därför kan lösningen med 230 V-kylskåp och växelriktare löna sig. Många moderna kylskåp med lite bättre energiklass har frekvensomriktarstyrd kompressor. De har fördelen jämfört med äldre on/off-styrda kompressorskåp att de inte drar några otrevliga toppströmmar vid start och dessutom är helt oberoende av "ful" kurvform hos växelspänningen.  Så om man ser till att få tag i ett frekvensomriktarstyrt kylskåp, kan man klara sig med en mindre och billigare växelriktare som dessutom får lägre tomgångsförluster.

När det gäller peltierelement i kylskåp så skulle de teoretiskt sett kunna bli nästan lika energieffektiva som en kompressorkylanläggning men i praktiken är det inte så. Man brukar snåla och använda ett för litet peltierelement som körs onödigt hårt, med dålig verkningsgrad som följd

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Köphjälp: Mindre solcellspaket till stuga
« Svar #8 skrivet: 13 maj-19 kl 23:42 »
  Då ingen lottovinst mig veterligen står för dörren så är det ekonomiska en viktig aspekt.

Tja,

Du har redan fått all kvalificerade info du behöver ha och även lite mer bonusmaterial så baserar jag my two cents enbart på ovan.

1. 50W solcell (mono/poly, från/ej Kina vadsomhelst) kostar mellan 500-1000 kr
2. En billig, enkel men relativt ok regulator (gärna med USB uttag) nånstans 10A för mellan 200-500 kr
3. Några begagnade bil batterier från lite varstans bilverkstad/bilskrot/grannskapet/jobbet/återvinningen osv. mellan 0-1000 kr
4. En ren sinus omvandlare nånstans 300W kostar mellan 1000-1500 kr. Och vid behov lite kablar, krokodilklämmor och sådant för eventuella parallellkoppling.

Om du kan byta kylskåpet till en 12v kylbox klarar du dig galant med ovan budget alternativ. Medan du är på stugan kan du bygga en miniformat jordkällare för ökad trivsel i framtiden. Och om du ständigt är på jakt efter att hjälpa folk att "slänga" sina gamla bilbatterier har du ingen anledning för att oroa dig för kapacitet på din batteribank. Allt gott! 

   

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Köphjälp: Mindre solcellspaket till stuga
« Svar #9 skrivet: 14 maj-19 kl 09:05 »
Hörde på nyheterna att IKEA ska börja sälja solceller även i Sverige.
Kanske kan vara nå´t att kolla upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 4 användare
von tratt, Hokuspokus, Be, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser