Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bordercollie och Australian shepherd  (läst 5796 gånger)

Manuela

  • Inlägg: 6
Bordercollie och Australian shepherd
« skrivet: 16 mar-09 kl 15:17 »
Hej!
Jag skulle vilja ha lite åsikter/erfarenheter från er som har erfarenhet av att ha /jobba med både BC och aussie.

Vad anser ni är skillnaden mellan dessa två raser? Hur skiljer de sig från varann? Vad har de för likheter? Hur är Bc kontra aussie att jobba med i agility, bruks mm?

Vi har en aussie och en BC blandning. Anlednigen till att jag är intresserad av denna fråga är att jag inte kan bestämma mig för om min nästa hund ska bli en aussie till eller en Bc. Berätta gärna så utförligt ni kan om deras olikheter resp likheter, i temperament, energinivå, arbetslust, tillgänglighet, lyhördhet, känslighet osv.

Tack!

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Bordercollie och Australian shepherd
« Svar #1 skrivet: 20 mar-09 kl 21:28 »
Har aldrig jobbat med en ren BC men ändå, hur kan du ens komma på tanken att inte skaffa ännu en aussie ;) ;) ;)
Jag har tre här hemma.

själv tävlar jag "mycket" agility och jag vet inte jag men jag tycker att många BC är mer stirriga än vad aussien än.. Jag tycker att aussien är en stabilare ras men sen beror det väl på vad för linjer man har och väljer:D
har har nån som sa de att en BC gör de 1 gång och en Aussie 10 innan de sitter.. men de är väl individuellt..
Men sen gur de skiljer från varann så i ex vallningen så jobbar bc på längre avstånd medan aussien är typ avlad för att flytta djur i trängre utrymmen och så.. De vallar väl mer med kropp och sen närmare djuren än en BC...
Äh jag vet inte jag.. Men för mig är aussien självklar:P


Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Bordercollie och Australian shepherd
« Svar #2 skrivet: 20 mar-09 kl 22:13 »
Håller med Bäck.. Aussien är själklar för mig :)

har min första vallhund..en aussie..tränar ensam aussie enbart med Border Collie.
Vi kallar dem BC nu.. BC är mer på.. lite svårare att hantera enligt min mening..
vill du tävla inom vallning i sverige är det inget svårt val.. BC.. Vill du ha en underbart personlig vallhund/vakthund och familjehund.. an aussie.. ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Manuela

  • Inlägg: 6
SV: Bordercollie och Australian shepherd
« Svar #3 skrivet: 21 mar-09 kl 16:43 »
Har aldrig jobbat med en ren BC men ändå, hur kan du ens komma på tanken att inte skaffa ännu en aussie ;) ;) ;)
Jag har tre här hemma.

själv tävlar jag "mycket" agility och jag vet inte jag men jag tycker att många BC är mer stirriga än vad aussien än.. Jag tycker att aussien är en stabilare ras men sen beror det väl på vad för linjer man har och väljer:D
har har nån som sa de att en BC gör de 1 gång och en Aussie 10 innan de sitter.. men de är väl individuellt..
Men sen gur de skiljer från varann så i ex vallningen så jobbar bc på längre avstånd medan aussien är typ avlad för att flytta djur i trängre utrymmen och så.. De vallar väl mer med kropp och sen närmare djuren än en BC...
Äh jag vet inte jag.. Men för mig är aussien självklar:P



[/quote

Hehe, jo, eg är det tänkt att det ska bli en aussie till - jag tycker det är en underbar ras! Om våran kille fortsätter att vara toppen, har bra leder, gör bra ifrån sig på MH osv, så tänkte vi avla på honom och då ta en valp efter honom. Men Bc är en ras som jag alltid tyckt om, långt innan jag kände till aussien, så drömmen om BC har funnits så länge..... Det är svårt  :P

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Bordercollie och Australian shepherd
« Svar #4 skrivet: 21 mar-09 kl 21:54 »
Jag var väldigt nära att skaffa BC innan jag fann min aussie! och idag är jag sååå glad att jag valde aussie:P
men BC gllar jag med. Känns som att Aussie är mer hund..
Men som oskarsgården sa: skall du tävla vallning så är BC valet...

Hoppas de kommer nån border människa och talar lite erfarenhet här!;)

Rydberg

  • Inlägg: 204
    • Hagby Gård
SV: Bordercollie och Australian shepherd
« Svar #5 skrivet: 01 apr-09 kl 23:35 »
Vi har en Aussi tjej med väldigt mycket motor.
Om du inte är specifikt intresserad av vallning så duger en aussie väl så bra till övriga grenar.
Min sambo är mkt agility intresserad så hon ska börja köra lite lätt nu med henne.

I vallningen är bc vassare, inget snack. Men i det mer praktiska arbetet inne i trånga lagårdar mm kan aussien fungera bättre.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Bordercollie och Australian shepherd
« Svar #6 skrivet: 02 apr-09 kl 09:38 »
Vad är det aussien gör i trånga ladugårdar som är så mycket bättre än det en BC gör i trånga ladugårdar? Jag har aldrig förstått det!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Bordercollie och Australian shepherd
« Svar #7 skrivet: 02 apr-09 kl 20:50 »
Ja du säg de:D vad jag fattar så är de väl avlade för olika saker... Aussien jobbar närmare djuren en BCn... vad jag fatta...
Men jag tror nog BC funkar med..

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Bordercollie och Australian shepherd
« Svar #8 skrivet: 02 apr-09 kl 21:34 »
Jag tror att det här med Aussie som "arbetar bra i trånga utrymmen i laggårn" är en ursäkt för att Aussien inte fungerar så bra på öppna ytor, typ hagar. Det betyder inte att den är bra inne i laggårn, bara att det är bättre än den är ute i hagen!

BC jobbar ju också nära djuren!
Kanske "arbetar bra närmare  djuren" betyder att Aussien egentligen inte har så mycket inverkan på djuren när de jobbar nära...? Dvs inte inger speciellt mycket respekt?

Mina BC tränger sig in under en flock får som har tryckt upp sig i ett hörn, kommer upp längst bort inne i hörnet och därifrån flyttar ut djuren utan stress. Hur kan det göras bättre??

En BC arbetar bra både med att hämta, driva djur utefter vägar och är suverän i fållarbete och inne i en laggård full med lösgående kor/kvigor. Den håller dessutom bort stora gäng med kraftfodergalna tackor inne i trånga utrymmen. Ovärderligt för en fårägare!!!

Jag har sett en hel del Aussies i Sverige och jag får lov att säga att rasen har en hel del avelsarbete framför sig innan den kan rättfärdiga sin existens i praktiskt arbete... Det är möjligt att det finns bra arbetande linjer i USA, men de importer jag sett därifrån har inte imponerat. Jag har däremot sett 2 svenskfödda Aussie som var helt OK! Dvs de var som en genomsnittslig BC, dvs inga stjärnor men de gjorde jobbet.

Om man köper en hund för att få hjälp med arbetet på gården så ska man köpa en BC/Kelpie (svårt att hitta bra hundar inom Kelpie pga för liten avelsbas). Om man vill ha en hund och dessutom har djur som man egentligen inte anser sig vilja använda hunden till skötseln av dom, köp någon annan ras! Bli inte besviken om hunden inte fungerar i arbete, för det var inte det du köpte!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Bordercollie och Australian shepherd
« Svar #9 skrivet: 03 apr-09 kl 08:43 »
Eller så köper man den rasen man gillar bäst och så lär man dem det arbetet som man vill ha hjälp med.
SÅ gjorde jag, jag har en lancashire heeler och en korthårig Collie och bättre hundar än dem att utföra det arbetet jag vill ha hjälp med kunde jag inte fått, var sej i en en BC eller i en WSD.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 3 användare (1 dolda)
Svarthönan, Vildmarksmannen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser