Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  killing + bockar?  (läst 3470 gånger)

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
killing + bockar?
« skrivet: 21 jun-15 kl 17:28 »
Har 2 okastrerade bockar som är 3 och 2 år, ska kastrera dom snarast. Men är sugen på att skaffa en killing men hur ska man vänja dom med varandra? Den yngsta bocken är lite rädd av sig och den andra är "tuff" så ska man ta dom var för sig?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: killing + bockar?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-15 kl 17:41 »
Varför ska du kastrera dem? Det finns ju ingen get i närheten som de inte får betäcka eller finns det getter? Vad jag förstår så brukar man kastrera en bock (eller bagge) som sällskap åt avelbocken (eller baggen) så kan de allihopa gå ihop med tjejerna under betäckningstider utan att man har fler än en pappa till barnen. Att kastrera så gamla bockar är också en stor risk. De kan avlida under operationen för att de inte tål lugnande, och de kan få stelkramp och avlida senare. Bäst är att kastrera innan de blir 3 månader. Billigare är det också. Hoppas du hittar en veterinär som vet vad de gör.

Att vänja in nya djur i en ny besättningen är knepigt, särskilt om man bara köper ett nytt djur som inte ha någon kompis sen förrut med sig. Ett tips kan väl vara att ha det nya djuret i karantän så att du lär känna djuret först innan du släpper ihop den med de andra. Annars är risken att det nya djuret bli ledsen och sticker ifrån hagen med detsamma och inte lätt att hitta hem om man inte gjort sig hemmastadd.

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: killing + bockar?
« Svar #2 skrivet: 21 jun-15 kl 18:46 »
Är det någon speciell anledning till att du vill kastrera de stora bockarna?
Bockar funkar som regel bra i grupp. Getter är betydligt bråkigare. Låt den nye bockkillingen (?) vara inne några dagar så ni hinner bli kompis med honom, och släpp sedan ut honom i hagen med de andra. Då kan han springa iväg en liten bit om det skulle bli för stökigt i början när de ska göra upp rangordningen. När de väl har gjort upp om vem som bestämmer, brukar de bli de goaste vänner. Även om de får behålla kulorna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: killing + bockar?
« Svar #3 skrivet: 21 jun-15 kl 19:28 »
Som jag har förstått det och vad jag har hört  av vetrinären är det riskfritt att kastrera nu? Det är lungnet vi vill ha fram av det :)

Yepp en bockkilling

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: killing + bockar?
« Svar #4 skrivet: 21 jun-15 kl 21:36 »
Som jag har förstått det och vad jag har hört  av vetrinären är det riskfritt att kastrera nu? Det är lungnet vi vill ha fram av det :)

Yepp en bockkilling

Det är ju ingen rutinåtgärd direkt, hur kan de säga att det är riskfritt? Jag vet inte vad du menar med "lugnet" men om de stångar dig idag tror jag inte det slutar för att de blir av med bollarna, eller finns det någon annan som har erfarenhet av det som du pratat med?  Jag har då aldrig läst om det, däremot verkar det som många som bara har bockar eller baggar tror att de ska kastreras precis som en häst.
Uppdatera gärna tråden senare och berätta om kastreringen fick den effekt som du önskade.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: killing + bockar?
« Svar #5 skrivet: 22 jun-15 kl 07:01 »
Jo, det är korrekt så tillvida att kastrering av vuxna bockar minskar risken för att de ska utveckla urinsten, vilket kastrater gör ibland (även så bockar som har kulorna kvar, även om det inte är lika vanligt). Om en kastrerar en liten bockkilling kommer hans urinvägar att fortsätta vara små och trånga, vilket gör att det lättare kan fastna urinsten där.
Det är, som Olivia.k säger inte säkert att de blir lugnare av kastrering, jag tror lite lugn och bestämd uppfostran hade gjort större nytta! Jag har här hemma fler bockar än 2. Fler än 3 också, för den delen. Ingen av dem är kastrerad. Ingen av dem är heller aggressiv. De bockar som är otrevliga i temperamentet (trots uppfostran) får gå till de evigt gröna ungskogarna ovan där.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: killing + bockar?
« Svar #6 skrivet: 22 jun-15 kl 19:58 »
Självklart stångar dom inte mig men lillbockens skador har inte vart roliga och det är pga han inte fattar att storabocken är en bock

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: killing + bockar?
« Svar #7 skrivet: 22 jun-15 kl 20:21 »
Självklart tycker säkert nån att "han lär sig" men det gör han inte, en så ettrig bock har jag alldrig sätt:)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: killing + bockar?
« Svar #8 skrivet: 23 jun-15 kl 12:14 »
Beteendet ändras bara marginellt om du kastrerar.  Jag tycker det låter som en alltför tuff miljö för en liten killing.  Om det vore jag, skulle jag ha händerna fulla med de där två - och eventuellt fundera på att slakta den ene, eller rent av båda, om de inte kan lära sig vanligt "get-hyfs" !
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: killing + bockar?
« Svar #9 skrivet: 24 jun-15 kl 00:11 »
Händerna fulla brukar jag ha, i regel blir det alldrig som man tänkt sig med dom ;) Vi har tänkt på att slakta men det känns inte rätt om man kan ändra deras beteendet, vi är deras andra ägare så jag vet inte om dom tidigare bara inte brytt sig om dom eller hur det gått till :/ en killing borde man kanske kunna fasa in? Träffa ett tag men inte bli insläppt över natten från början?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: killing + bockar?
« Svar #10 skrivet: 24 jun-15 kl 21:13 »
Vad kostar det då att kastrera så pass gamla bockar? Du får väl med antibiotika och smärtlindring och de ska ha stelkrampsspruta etc.
Jag tänker att det är nog få som betalar så pass mycket för att bockarna eventuellt ska bli lugnare, när det finns så många snälla bockar att få tag i mer eller mindre gratis.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: killing + bockar?
« Svar #11 skrivet: 24 jun-15 kl 23:23 »
En ensam killing till ett redan etablerat gäng blir väldigt tufft för den lille.  Möjligen om dom är flera, men eftersom dom är mindre, så lär dom bli fulla av blåmärken - i bästa fall.   :o

  Om du vill försöka ändra beteendet på dina bockar, så måste du nog gå in i flocken och styra och ställa.  Men en del individer är helt enkelt "översittare" och låter sig inte reformeras.

  Jag tror absolut att det går lättare att reformera de äldre bockarna om du inte samtidigt har en liten stackare att skydda.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: killing + bockar?
« Svar #12 skrivet: 25 jun-15 kl 07:07 »
Har jag förstått det rätt om Lillbocken försöker dominera Storbocken och gör upphopp på honom > Storbocken blir arg och ger sig på Lillbocken? Detta är inte helt ovanligt. Men däremot är det udda att de går i en hage på bete, och det fortfarande är problem? Annars brukar bekymmer som är relaterade till rangbråk vara värst under stallsäsongen, när de är instängda i trängre utrymmen. Då får en verkligen vara noga med vilka som går ihop!
Under betessäsongen brukar det inte vara lika mycket handgripligheter, eftersom den som är ranglåg har alla möjligheter att gå undan. I det här fallet verkar det dock som att Lillbocken provocerar fram Storbockens attacker? Det är långt ifrån säkert att en ny bockkilling skulle råka illa ut!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: killing + bockar?
« Svar #13 skrivet: 27 jun-15 kl 09:50 »
Det är lungnet vi vill ha fram

Håller med dig, ludvig. Förutom de vanliga småfajterna ska det vara lugnt i flocken. Minns dina bockar Hektor och Muskot.  Även om den äldre Hektor verkar tuff, spöar han tydligen inte upp den yngre Muskot tillräckligt för att få vara ifred. Bockars duster kan vara mycket hårda tills de hittar sin plats. De lever inte efter människors uppfattningar om ordning och hänsyn. Men det kan ju också vara något fel på Muskot, svårt att veta. Jag skulle absolut inte skaffa en liten ny bockkilling till de där två.  Om inte Muskot lugnar sig skulle jag slakta honom, ev. båda,  och börja om med två killingbröder.
« Senast ändrad: 27 jun-15 kl 09:57 av SussiloII »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 5 användare
xaelanar, GE202, alternaiv, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser