Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkgetter, hur börjar man?  (läst 1872 gånger)

Pepparkaks gården

  • Inlägg: 16
Mjölkgetter, hur börjar man?
« skrivet: 05 jul-07 kl 16:53 »
Om mina get-tjejer blir betäckta som planerat och killingarna föds på vårkanten så undrar jag hur länge de ska dia och om jag måste separera dem efter en tid?
Hur snart bör de utfodras och med vad?
Goda råd uppskattas.

ninna b

  • Gäst
Re:Mjölkgetter, hur börjar man?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-07 kl 22:23 »
Låt killingarna dia i 8 veckor om du vill spara dom men ändå vill åt mjölken. Ska inte geten mjölkas så kan killingarna gå kvar så länge som geten vill. Alltid alltså. Getter håller ihop familjevis och det är härligt att se mamma get ligga tillsammans med sin vuxna getunge och hjälpa till med skötseln av barnbarnet.
Vem ska utfodras, hoppas du menar killingarna för geten ska du börja ge extra mat efter ett par månaders dräkrighet och sen ska givan ökas på efterhand. Killingarna låter du äta av mammans mat. Det tar inte lång stund innan dom är nyfikna på det och efter några veckor plockar dom i sig ganska mycket.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Mjölkgetter, hur börjar man?
« Svar #2 skrivet: 07 jul-07 kl 01:59 »
Om dina getter är dom Göingetjejer du sökte en pojkvän för i en annan tråd, så är det inga mjölkgetter du har.
Om jag inte har fel räknar man Allmogegetterna inte som Mjölkgetter, jag tror nog dom mjölkar mindre, även om uppgifterna om det egentligen saknas.

Du kan ochså läsa tråden "Skillnad i skötsel sällskapsgetter/mjölkgetter"

Om du har Göingegetter behöver du inte mjölka dom och inte avvänja killingen heller, det tar geten själv hand om och killingarna kommer att  äter allt dom ser mamman äta.

Pepparkaks gården

  • Inlägg: 16
Re:Mjölkgetter, hur börjar man?
« Svar #3 skrivet: 07 jul-07 kl 09:31 »
Att Göingegetterna inte är någon framavlad mjölkproducerande ras är jag väl medveten om, jag vet också att de har mjölkats i alla tider. Jag är bara ute efter ett par liter om dagen.
Det gäller att vara optimistisk!

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Mjölkgetter, hur börjar man?
« Svar #4 skrivet: 07 jul-07 kl 11:54 »
Så menade jag inte, Göingegetter är fina och visst kan man mjölka dom.
Men dom har inte lika mycket mjölk och inte lika mycket kilingar heller, det kan ju ochså vara en fördel.

Ochså är dom härdigare.
Vi hade Göingegetter och ingen nånsin var sjuk eller hade en svår förlossning.
Av våra mjölkgetter vi fick höst 2006 dog ett för att ungen hade en så hemskt felläge att inte ens veterinären kunde få det ut och hon fick avlivas. Och hennes syster blev lite dåligt på våren när dom kom ut på bete första gången.

Det är bara det att där är lite skillnader och därför är det bra at veta vilken ras nån har för att svara på en fråga.
« Senast ändrad: 07 jul-07 kl 12:54 av Angelika »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölkgetter, hur börjar man?
« Svar #5 skrivet: 09 jul-07 kl 23:08 »
Du kan efter ungefär 2 veckor ta undan killingarna över natten, mjölka på morgonen och låta killingen få mjölken som bildas under dagen när dom går tillsammans.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 3 användare (1 dolda)
addebadde, Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser