Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röka ut kvalster?  (läst 11266 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #20 skrivet: 08 jan-19 kl 07:08 »
....Här körs med ångtvätt...tar nog sin tid.... https://www.youtube.com/watch?v=6U5D2k6DoNc

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #21 skrivet: 08 jan-19 kl 09:35 »
Smite!! ett för hönsen ofarligt medel. Tar död på kvalstren fort och effektivt..  Använder det numera förebyggande och strör i spånet varje gång jag städat..
Fjäderfän och kaniner

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #22 skrivet: 08 jan-19 kl 18:00 »
Smite!! ett för hönsen ofarligt medel. Tar död på kvalstren fort och effektivt..  Använder det numera förebyggande och strör i spånet varje gång jag städat..

Har köpt det och ska testa, har kört med nått som heter myrnix som är ren kiselgur, det var iaf 159kr för en flaska helt bortkastad skit, kändes lite som sockerpiller, strö ut de här så kan man sova gott, gjorde ingen skillnad alls.
« Senast ändrad: 08 jan-19 kl 18:08 av Pumba »

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #23 skrivet: 08 jan-19 kl 18:36 »
Jag är som vanligt skeptiskt till något som bara kostar 149 kr kilot på Högberga och har beskrivningen "Pulver för bekämpning mot kvalster och löss på fjäderfän och kaniner. Innehåller ogiftiga, organiska, naturligt förekommande mineraler som torkar ut ohyran.

Pulver som kan appliceras direkt på djuren.

OBS! Skydda andningsvägar och använd handskar när du behandlar."

Organiska mineraler? Får mig att gissa på kiselgur.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #24 skrivet: 08 jan-19 kl 20:42 »
Jag är som vanligt skeptiskt till något som bara kostar 149 kr kilot på Högberga och har beskrivningen "Pulver för bekämpning mot kvalster och löss på fjäderfän och kaniner. Innehåller ogiftiga, organiska, naturligt förekommande mineraler som torkar ut ohyran.

Pulver som kan appliceras direkt på djuren.

OBS! Skydda andningsvägar och använd handskar när du behandlar."

Organiska mineraler? Får mig att gissa på kiselgur.

Jag var också skeptisk men en flaska MyrNIX löste mina problem. Jag har mina höns i ett hus som inte är helt lätt att sanera, det är skarvar och sprickor så att ganska stora kryp kan bosätta sig i isolering och annat.
Jag såg ju att kvalsterna satt på baksidan av mina värpreden, så där kunde jag bekämpa med god effekt i målet. Försökte begränsa så att när hönsen kom in på kvällen så skulle dom inte behöva sitta i dess närhet och det verkar ha gått bra.

Kiselgur funkade bra, jag hade helmask på mej för att vara på den säkra sidan.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #25 skrivet: 08 jan-19 kl 22:32 »
Jag var också skeptisk men en flaska MyrNIX löste mina problem. Jag har mina höns i ett hus som inte är helt lätt att sanera, det är skarvar och sprickor så att ganska stora kryp kan bosätta sig i isolering och annat.
Jag såg ju att kvalsterna satt på baksidan av mina värpreden, så där kunde jag bekämpa med god effekt i målet. Försökte begränsa så att när hönsen kom in på kvällen så skulle dom inte behöva sitta i dess närhet och det verkar ha gått bra.

Kiselgur funkade bra, jag hade helmask på mej för att vara på den säkra sidan.

Jag har kört med myrnix sen jag upptäckte det jag trodde va vanliga löss på en höna, har inte påverkat de röda kvalstren alls.

När jag värme upp mitt hönshus så trodde jag inte det fanns nått kvar efter att ha kört med myrnix, men det var ju inte alls så, det kryllade av dem vid uppvärmning, så var inte allt för säker på att det löst sig med de där pulvret, därav att jag tror det är lite sockerpiller varning på det, strö ut det så är problemet borta.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #26 skrivet: 09 jan-19 kl 10:21 »
...Känns ju åtminstone bra att ha gjort något  :D... Fuktighet kanske har betydelse då gällande kisel... Här är hönstätheten en höna på 3 kvadratmeter, verkar lugnt med kvalster...Värre när det var fler höns...Läst om dom som sanerar mellan hönsbesättningar,då kommersiella...Gäller att vara snabb där så inte kvalstren hinner gömma sig väldigt djupt inne i väggarna...Möjligtvis även att kvalstren avger något feromon när det vankas blod igen...Då kommer alla fram igen...

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #27 skrivet: 09 jan-19 kl 12:37 »
Vet någon som provat med kalk och andra metoder som radar men slutade med en totalrengöring med en hetvattentvätt vilket löste problemet.  Dock kostar en bra sådan multum. Men det kanske går att hyra i närheten? Man gör ju en totalrengöring inte så ofta och man hyr mycket maskin för de pengarna.

Postat med Alternativ.nu´s app


Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #28 skrivet: 09 jan-19 kl 17:57 »
Vet någon som provat med kalk och andra metoder som radar men slutade med en totalrengöring med en hetvattentvätt vilket löste problemet.  Dock kostar en bra sådan multum. Men det kanske går att hyra i närheten? Man gör ju en totalrengöring inte så ofta och man hyr mycket maskin för de pengarna.

Postat med Alternativ.nu´s app


Jag ställde ju in kolgrillen så det blev ju varmt som en bastu, då kom det kryp från alla möjliga, det kostade typ 200kr för en billig kolgrill och en säck grillbriketter.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #29 skrivet: 09 jan-19 kl 21:12 »
Japp, har man bara byggt rätt så räcker det bra med en grill :) Det viktiga är dock att man ställer den nära dörren så kräken tar sig inåt i huset, annars kan de springa ut och sitta under dörrfodret och vänta till dess det är ok att gå in och äta på hönsen igen. Har man två grillar så ställer man den andra nära hönsluckan. Man ser ju som Pumba beskrev hur de sätter sig i klasar där det är som kallast, och sedan faller de.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #30 skrivet: 09 jan-19 kl 23:21 »
Japp, har man bara byggt rätt så räcker det bra med en grill :) Det viktiga är dock att man ställer den nära dörren så kräken tar sig inåt i huset, annars kan de springa ut och sitta under dörrfodret och vänta till dess det är ok att gå in och äta på hönsen igen. Har man två grillar så ställer man den andra nära hönsluckan. Man ser ju som Pumba beskrev hur de sätter sig i klasar där det är som kallast, och sedan faller de.

Jag satte en vid dörren och en vid hönsluckan, men de drog sig åt ena fönstret som var längst bort från båda grillarna, fördelen med det är att där är de stopp sen och en varm död till mötes eftersom de inte kan fly tillbaka.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #31 skrivet: 10 jan-19 kl 09:23 »
...Ska man tända en grill i hönshuset får det nog vara ett fristående hus så inte en jättebyggnad brinner ner...Om oturen är framme...Billigaste metoden borde vara släckt kalk...Ca 150kr för en 20kg säck som varar väldigt länge....Hyra en hetvattentvätt med ett par eller flera saneringar per år kan bli smärtsamt för plånboken...Hoppas det kommer billiga hetvattentvättar...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #32 skrivet: 10 jan-19 kl 10:22 »
Alltså, har man byggt så det går att spola med vatten så räcker det med att antingen skruva upp sin egen varmvattenberedare i topp eller att ta en fristående och koppla till trädgårdsslangen. Det behövs ju inte högtryck för att skålla kvalster. Värmen dödar både ägg och kvalster, och 70 grader räcker gott till det.

Är man rädd för eld så kan man sätta in en 10 kW byggfläkt, den värmer också ihjäl dem. Men vi har lite klent med el här, och det är ju inte precis så att vi aldrig eldar heller... Och man skall givetvis inte tända på och åka hemifrån.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #33 skrivet: 10 jan-19 kl 12:17 »
 :D...Går säkerligen att fixa till något själv...Men som sagt har man den gamla typen av hönshus med kraftiga brädor så behöver man rejält tryck och värme så ångan riktigt tränger in...Här är ju ett hembygge med tryck  :D ...Maskinen kanske man ska ha utanför....

https://www.youtube.com/watch?v=T7e-qnw3rl4

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #34 skrivet: 10 jan-19 kl 22:58 »
...Ska man tända en grill i hönshuset får det nog vara ett fristående hus så inte en jättebyggnad brinner ner...Om oturen är framme...Billigaste metoden borde vara släckt kalk...Ca 150kr för en 20kg säck som varar väldigt länge....Hyra en hetvattentvätt med ett par eller flera saneringar per år kan bli smärtsamt för plånboken...Hoppas det kommer billiga hetvattentvättar...

Man får ju tänka till lite och bevaka det hela, jag kollade varje 5 minuter, huset är på ca 10 kvadrat, är ju egentligen inte mycket värre än de som kör bastu.
Släckt kalk är väl inte så bra för hönorna?

Med tanke på att det tog ett jäkla tag innan de kom fram så vetifasen om varmvatten är lösningen för att komma åt i springor osv där de gärna gömmer sig då får du nog ha byggt hönshuset för att kunna tvätta, en gammal vedbod eller liknande blir nog svår att komma åt i alla springor osv.

Jag har varit lite inne på om man skulle klä hela hönshuset på insidan med våtrumsmatta som man har i badrummet, minimalt med gömslen med hela rummet med sån matta, men de försvårar ju grillknepet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #35 skrivet: 10 jan-19 kl 23:50 »
Jag har två varianter som skall provas. Det finaste blir det pågående hönshuset bredvid pannrummet som jag murar upp i lecablock. Det blir putsat invändigt så det skall tåla både eld och vatten. Det andra blir enklare med korrugerad plåt invändigt. Det får lite tunnare isolering, men kommer ändå att kunna gå att värma upp och spola av. Sedan får alla de andra husen och skjulen bli tillfällighetshus (eller energiåtervinning). De har byggts i hast då det kommit nya djur, och inget är perfekt fastän några är okey.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #36 skrivet: 11 jan-19 kl 10:09 »
Man får ju tänka till lite och bevaka det hela, jag kollade varje 5 minuter, huset är på ca 10 kvadrat, är ju egentligen inte mycket värre än de som kör bastu.
Släckt kalk är väl inte så bra för hönorna?

Med tanke på att det tog ett jäkla tag innan de kom fram så vetifasen om varmvatten är lösningen för att komma åt i springor osv där de gärna gömmer sig då får du nog ha byggt hönshuset för att kunna tvätta, en gammal vedbod eller liknande blir nog svår att komma åt i alla springor osv.

Jag har varit lite inne på om man skulle klä hela hönshuset på insidan med våtrumsmatta som man har i badrummet, minimalt med gömslen med hela rummet med sån matta, men de försvårar ju grillknepet.


...Släckt kalk som man blandat med vatten och slabbar på väggarna ska inte vara något problem för hönsen...Hönsen är utomhus vid behandling...Torkar snabbt då vid varmare väder...Själv får man ha lite skydd....ögonskydd,handskar....kör man med rostskyddsspruta är det bra även med andningsskydd.... Bättrar på lite här...Klär man väggar o tak med våtrumsmatta får man ha en rejäl ventilation annars lär fukt rinna längs väggarna och därmed skapa en osund miljö....Klarar man sig undan fuktproblem så är det ju bara att dra på med en högtryckstvätt...Finns ju en behållare till tvätten som man kan lägga lämpligt medel i...Kanske ren såpa...Att ha en dräneringsbrunn i hönshuset då är ett plus...Då kan livet nog bli lite svårare för kvalstren...Vi med den gamla typen av hönshus får nog fortsätta och kämpa på...Tänka på hönstätheten för det har betydelse vad jag märkt...
« Senast ändrad: 11 jan-19 kl 19:36 av Tännlappen »

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #37 skrivet: 11 jan-19 kl 14:21 »
Beträffande grillmetoden: kan det tänkas att koloxiden från grillen också bidrar till att ta död på kvalstren? Om kvalstren är känsliga för SO2 eller SO3, och om man inte har några elinstallationer eller andra korrosionskänsliga saker i hönshuset, så skulle man i så fall kunna förbättra verkan genom att lägga i svavel i grillen det sista man gör innan man går ut ur hönshuset och stänger dörren. Jämför med gamla råd om svavelrökning av jordkällare mot mögel och ohyra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #38 skrivet: 11 jan-19 kl 20:59 »
Svavel kan säkert bidra en del, men det räcker gott med värme. Och värmen försvinner fort av sig själv...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #39 skrivet: 11 jan-19 kl 21:12 »
Smite!! ett för hönsen ofarligt medel. Tar död på kvalstren fort och effektivt..  Använder det numera förebyggande och strör i spånet varje gång jag städat..

Du har ju vad jag läst allehanda fågelvarelser...Typ av hönshus? ... Hur är kvalsterstatus?... Du strör ju pulver typ Smite men blir du av med kvalstren?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser