Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tiken morrar,,,,  (läst 9761 gånger)

Gullregn

  • Gäst
Tiken morrar,,,,
« skrivet: 23 okt-11 kl 11:20 »
Tiken som är gammal o smart o alltid uppför sej morrra nu åt sina 2 veckor gamla valpar,,
Jag har analyserat när hon morrar.

När valp går fram o fumlar mellan frambenen.

Först trodde jag hon kanske hade ont i tuttisarna,men det morras baar när valp kommer krypande upp mellan frambenen.
Upfostrande morr???
Hon lämnar valparna nu när hon tycker det är färdigsnutta och söker mitt sällskap.
Dom har inte öppnat ögonen ännu.
Tror en blinkade til lite idag.

Dags att ge lite smakportioner till valparna? lite slaskig färs,,typ kryddmått smaka på?
läser hit o dit om att ge färs eler vänta till dags för uppblött torrfoder?




Hon kan vara svår att läsa ibland vid morr,,för när hon var yngsta hunden själv så brukade hon komma fram o morra åt mej o husse när vi tittade på film o inte brydde sej om henne,,hon morrade o vi klappade.
så ibland är hon vill pocka på min uppmärksamhet så morrar hon åt mej.
Hon kan morra på kommando,,handsignal,, och blir överlyckligen vid beröm för det.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Tiken morrar,,,,
« Svar #1 skrivet: 23 okt-11 kl 11:34 »
Kan nog vara att hon markerar för valpen att den är på fel ställe. Det är lite tidigt dock,vet inte om de hör nåt ännu. Men vänta en vecka till innan du ger smakportioner. Hona har ju inte överdrivet många valpar så de klarar sig nog på den mjölk hon har en vecka till.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Tiken morrar,,,,
« Svar #2 skrivet: 23 okt-11 kl 12:22 »
har hon haft valpar förr?  tycker det är lite mysko att någon tik över huvudtaget morrar åt sina valpar i den åldern,   när dom är äldre och följer efter så hon får svårt att komma undan är det inte så konstigt, men så länge de är så små att dom stannar i lådan eller vart man nu har dom så kan hon ju bara lämna dom om det är något som inte passar...

Här får valparna möjlighet att äts så mycket de vill av en blandning på välling, köttfärs, rått ägg och uppblött torrfoder 2 ggr/dag  från den dag de öppnar ögonen..

Jag ställer ner ett fat till dom morgon och kväll och efter en stund får tiken komma in och äta upp det som är kvar...   Första veckan brukar dom inte röra maten, men vartefter dom ser sin mor komma in och glufsa i sig väcks intresset snart och dom har snart  prövat att äta sjlva...
Det funkar kanon, tiken får den extra mat hon behöver och valparna är vana att äta från början och man får en väldigt mjuk övergång...   och allt eftersom valparna äter mer och mer själva så blir det mindre och mindre kvar till mamman, precis som det ska vara..
Kennel SweetCaileanz

Gullregn

  • Gäst
SV: Tiken morrar,,,,
« Svar #3 skrivet: 23 okt-11 kl 12:29 »
Hon har aldrig haft valpar förr,,
Hennes första kull,,min också!
det var husses intresse och hobby,,han hade haft många olika raser och tagit kullar,,men han är i himlen nu.
Skulle tagit kull för 2-3 år sen men då husse var så sjuk så orkade jag inte det och det lades på hyllan.
Skulle inte ta kull alls.
Nu blev det som det blev.
Hon är 7 år gammal.
Ja, jag vet reglerna uppsatta av SKK, men jag är inte ansluten där eftersom jag precis flyttat hem.
Tik ska inte ha valp innnan 1.5 år, första kull innan 6 år fyllda och inte senare än 9 och då bara på frisk tik)

Hon har inte morrat alls förrens idag,,vet hon at valparna kan höra nu???




Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Tiken morrar,,,,
« Svar #4 skrivet: 23 okt-11 kl 13:04 »
Då är det säkert nybörjar-okunskap. Håll lite koll så hon inte är elak mot dom bara. Hon ska säkert bara vänja sig vid att dom börjar röra på sig.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

bopålandet

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Tiken morrar,,,,
« Svar #5 skrivet: 31 okt-11 kl 13:43 »
Man får visst ta första kull efter sex år för SKK.
Det står däremot att tiken ska vet undersökas och ha intyg från vet.
Att hon fysiskt klarar av att ha en kull valpar.
Kan nog vara så att tiken behöver extra mat och kraftigare mat.
För när juvret är tomt och det inte kommer mera så går tiken ifrån valparna.
Man ska inte börja ge valparna fast mat.
Förrens dom är runt 4 veckor.
Bäst är då att ge riktigt uppblöt torrfoder så dom får balanserad kost från starten.
Men kör det uppblötta torrfodret i en mixer så att det blir en pasta.

zerina

  • Inlägg: 1
    • Bohuslän
SV: Tiken morrar,,,,
« Svar #6 skrivet: 19 nov-11 kl 18:06 »
Tiken som är gammal o smart o alltid uppför sej morrra nu åt sina 2 veckor gamla valpar,,
Jag har analyserat när hon morrar.

När valp går fram o fumlar mellan frambenen.

Först trodde jag hon kanske hade ont i tuttisarna,men det morras baar när valp kommer krypande upp mellan frambenen.
Upfostrande morr???
Hon lämnar valparna nu när hon tycker det är färdigsnutta och söker mitt sällskap.
Dom har inte öppnat ögonen ännu.
Tror en blinkade til lite idag.

Dags att ge lite smakportioner till valparna? lite slaskig färs,,typ kryddmått smaka på?
läser hit o dit om att ge färs eler vänta till dags för uppblött torrfoder?




Hon kan vara svår att läsa ibland vid morr,,för när hon var yngsta hunden själv så brukade hon komma fram o morra åt mej o husse när vi tittade på film o inte brydde sej om henne,,hon morrade o vi klappade.
så ibland är hon vill pocka på min uppmärksamhet så morrar hon åt mej.
Hon kan morra på kommando,,handsignal,, och blir överlyckligen vid beröm för det.
Hej Vilse
Jag har precis fått samma problem som du skulle gärna vilja ha kontakt med dig och höra hur det gått för er.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Tiken morrar,,,,
« Svar #7 skrivet: 19 nov-11 kl 18:31 »
Tiken morrar när valpen gör fel så är det bara .
Inget fel i det .
Sen när dom blir äldre så lär hon gläfsa till åt dom kraftigt när dom är dryga eller irriterande.
Direkt när mina valpar öppnar ögonen ger jag laktosfri majsvälling i en vecka , nästa vecka blandar jag i köttfärs , veckan efter det uppblött valpfoder i den sörjan oxå .
Vatten får dom i skål bredvid.

Låt du tiken uppfostra sina egna valpar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

anders50

  • Gäst
SV: Tiken morrar,,,,
« Svar #8 skrivet: 19 nov-11 kl 18:37 »
Bra tik!  Ingen risk att hon är mer elak än nödvändigt.  Det blir bra valpar som hon fostrar.

Gullregn

  • Gäst
SV: Tiken morrar,,,,
« Svar #9 skrivet: 19 nov-11 kl 18:47 »
Hust nu så är det valpcirkus på övervåningen hos mej,,dom kan ta sej upp för trappan!
grinden är för smal o passar inte i trappan,,ska snickra tilll något när jag mår bättre,,
tik o hanhund har fullt upp,,det busas o tuktas och valparna drar runt med en sopborste i full fart,,
jag låser in dom lite då o då,,men då skriiiker dom som om man övergett dom ha ha ha

 

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Tiken morrar,,,,
« Svar #10 skrivet: 19 nov-11 kl 19:14 »
Jo du valpar vrålar högt o hemskt men det e bra att vänja dom från början vid en stängd dörr .
Jag brukar alltid stänga dörren vid matdax sen får dom sova ett tag o leka sen stänga igen vid matdax osv osv då vänjer dom sej vid stängda dörrar.
Kompostgaller är skitbra trappgrindar och dörrhåls grindar när man har valpar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sjul, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser