Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rashöns? Isf vad för sort?  (läst 2118 gånger)

asta

  • Inlägg: 332
Rashöns? Isf vad för sort?
« skrivet: 10 jul-13 kl 00:03 »
I våras köpte jag dagsgamla kycklingar då min kläckning gått fel och det bara blev en enda kyckling. Köpte av en uppfödare av 3-4 olika raser och kycklingarna skulle vara både rasrena och färgrena. Glatt åkte jag hem med mina Sussex Columbia, ljusa sådana som jag så gärna ville ha. Dessutom tänkte jag att renrasiga tuppar skulle bli lättare att hitta nya hem åt än åt blandraser.
Men kycklingarna såg inte riktigt ut som de puffiga sussex som jag tänkt mig, men kanske skulle de ta sig när de blev äldre?

Nu annonserade jag ut överskottstupparna och fick då ett säkert svar att det inte alls var några sussex. Och det ser jag ju nu. Men vad är det då? Hönsen hade skilda gårdar för att hålla raserna isär, därmot var äggen blandade i kläckarna (men uppfödaren sa sig säkert se skillnad på raserna).

Om inte sussex ljus columbia - så vad kan det här vara för ras?

 :( De är jättefina, men jag känner mig lurad  :(

asta

  • Inlägg: 332
SV: Rashöns? Isf vad för sort?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-13 kl 00:16 »
Kan det möjligen vara isbar (blåspättad)???  Det fanns isbar, sussex och orpington. Isbar ville jag inte ha eftersom vi redan hade flera. Fast mina är grå och har även haft en svart.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Rashöns? Isf vad för sort?
« Svar #2 skrivet: 10 jul-13 kl 10:01 »
Det kan mycket väl vara spättad isbar. Isbar finns i svart, blått och spättat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

asta

  • Inlägg: 332
SV: Rashöns? Isf vad för sort?
« Svar #3 skrivet: 10 jul-13 kl 10:25 »
Och kön? Kan det vara så att alla de som har små kammar kan vara hönor även om de har slör? Eller är de sent utvecklade tuppar? Adam, som har stor kam, har sett tuppig ut sedan han kläcktes och de andra är till skillnad från honom helt "pickiga" och har haft liten kam och ingen slör fram tills nu. De är nu 17 veckor.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Rashöns? Isf vad för sort?
« Svar #4 skrivet: 10 jul-13 kl 10:52 »
Vid 17 veckor kan de snart börja värpa, så de som har liten kam och lite slör, är troligen hönor, medan den med mycket kam och slör är en tupp. Det kan vara någon sen tupp bland de andra, men isbarer brukar ha tydlig skillnad på kammen mellan hönor och tuppar redan tidigt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

asta

  • Inlägg: 332
SV: Rashöns? Isf vad för sort?
« Svar #5 skrivet: 10 jul-13 kl 12:53 »
Vid 17 veckor kan de snart börja värpa, så de som har liten kam och lite slör, är troligen hönor, medan den med mycket kam och slör är en tupp. Det kan vara någon sen tupp bland de andra, men isbarer brukar ha tydlig skillnad på kammen mellan hönor och tuppar redan tidigt.

 ;D  Då har jag nog haft tur och bara fått en tupp. Tycker ju fortfarande att de är småttingar, men det är klart att de snart är vuxna.

Tesslinn

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Rashöns? Isf vad för sort?
« Svar #6 skrivet: 26 mar-18 kl 07:51 »
Väcker liv här
Köpt rasrena kycklingar?
Welsumer, ljusa fläckar längst ut på fjäderdräckten inte direkt vita ännu men markant ljus/beice/grå.
Maraner som gått blandat svart/blå/vit= kycklingar svart o blå med yttersta vingpennorna är vita, en helvit o en i blandade grå/beige/vita fält med randigt underdun  o benbefjädring liknande cl i fjäderdräckten.
Australorp i svart o blått med vita vingpennor.
På frågan om rasrenhet så får jag bara att oj vilka roliga variationer det kan bli
Kan detta stämma





Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser