Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smala kaniner, vad ska jag ge?  (läst 2689 gånger)

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
Smala kaniner, vad ska jag ge?
« skrivet: 01 okt-18 kl 11:57 »
Brukade ha slaktkaniner av stor typ. De åt i stortsett allt. Aldrig problem med för mycket, för lite hull eller med dålig mage. Nu har jag två kaniner som inte är riktigt mina men ingen vill ha dem, de är små lejonhuvade. När jag fick dem hit så vägde de ca 3-4 sin normala vikt. Jag vet att det inte låter klokt. De var lika långa på bredden som på längden. De hade blivit uppfödda på människosallad mer eller mindre.

Hos mig blev det naturligtvis inget sådant. De fick pellets och några småbitar morot för vitaminerna och fila tänderna. Problemet är att de helt och hållet ratar hö. Efter så många år utan hö så bara vägrar de. Man kan introducera gräs på sommaren, det äter de. Men hö fnyser de åt, även om det är det enda de får. De anser inte hö är ätligt och jag har kämpat med det och det går inte.

Så de har fått leva på pellets plus diverse godbitar och de har långsamt gått ner till normalvikt fast det tog jättelänge. Eftersom de inte äter hö, valde jag lusernpellets eftersom det är gräsigt och det är vad som håller deras magar i trim. Man ska väl inte ge det till kaniner egentligen, men många andra pelletssorter gör att deras magar flippar ut. Funkar med smådjurspellets men det är så himla dyrt. När de kom, hade de konstant dålig mage tills jag fick ordning på dem. De hade alltså gått gått med dåliga magar i flera år. Så de fick vad de tålde att äta.

Känns dock som de börjar bli lite smala nu, särskilt inför vintern. Inte så att de är magra men de ska inte bli smalare. Det går ju inte att ge dem vadsomhelst så jag undrar vad man kan mata med som inte ger lös mage och som man kan ge mer än en liten bit av. Tänderna ser bra ut och de äter vad de får. Allt utom hö slinker ner. Dock ger jag mig inte på såklart att de dem fel mat som de fick leva på under sitt tidiga liv, typ tomat, sallad, paprika, de blev jättedåliga av det. Jag tror dock inte de äter sitt eget bajs för under stor del av sina liv var de för feta för det. De är ganska gamla nu, runt åtta år och har haft dem i kanske två-tre år.

Verkar som knapriga och fibriga saker går bäst. De tål äpple och det är ju rätt näringsrikt. Skulle man våga ge dem mer av det?

Sedan vill jag bara sucka en liten suck åt alla välvilliga föräldrar som genast springer och köper KANINER till sina barn för att de vill ha husdjur. Ungarna tröttnar efter två veckor och sedan står de där med djur som egentligen inte känns så mycket som husdjur, svåra att omplacera. Det finns de som verkligen älskar och kan ta hand om småkaniner och då är det ju OK, de vet vad de sysslar med. Sedan finns det de som bara tycker de är söta. Av mina avelskaniner förr hade jag en som var en riktig gose, den andra var lugn och hade bra temperament men sket i människor. Men gosekaninen är väl en av hundra skulle jag tro. Trots normal omvårdnad på de jag har nu, är de inte 100 % tama. Varför kan de inte låna djur för att se hur det är? Eller läsa på mer om vilka djur som skulle passa dem? Jag säger marsvin for the win, när det gäller gosiga små husdjur!!! Synd bara de har hög allergirisk. Hade mycket hellre blivit ofrivillig matte till två marsvin eller också hade barnen inte tröttnat. Ja, suck igen.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Smala kaniner, vad ska jag ge?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-18 kl 08:27 »
De får extra av sådan där "godisblandning" för smådjur nu. Bara att kolla rumpor om några dagar och se hur det går. Använder man bara för att dryga ut med behöver det ju inte bli så dyrt.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Smala kaniner, vad ska jag ge?
« Svar #2 skrivet: 03 okt-18 kl 19:26 »
För länge sedan jobbade jag på en 4H-gård och vi tog någon som hade kaniner som hon tävlade med i kaninhoppning. Hon sa att dom inte var keliga men tama och inte lättskrämda och så hade dom medfödd hopp-talang. Jag tror barn tröttnar på vanliga kaniner pga att man liksom inte kan göra något tillsammans med dom om dom inte ens är keliga. Att bara mata och klappa blir lite enahanda. Värst är lättskrämda kaniner för har du en kanin i famnen som börjar sprattla så får du rivmärken alternativt trasig tröja... och är man bara ett litet barn så blir man lika rädd som kaninen :'(.

 

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Smala kaniner, vad ska jag ge?
« Svar #3 skrivet: 06 okt-18 kl 22:36 »
Hihi, barnen var först förfärade att ninisarna skulle bo hos kaninätaren. Skulle jag äta deras kaniner?

Jag förklarade att människan bestämmer vem som är husdjur och vem som ska ätas upp. Man äter ju inte hundar och katter för de är husdjur. På samma sätt äter man inte de kaninerna som är husdjur. Jag måste varit bra på att förklara för de verkade fatta och blev trygga med det.

Nu vill kaninerna bara ha foderblandningen, kom ut och det var massa pellets kvar efter selektivt ätande. Jädra dem!
Internet, katter, te och mysiga sockar!

EvaS2

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: Smala kaniner, vad ska jag ge?
« Svar #4 skrivet: 07 okt-18 kl 09:42 »
Har du några kompisar med häst?
När vi hade kanin gav vi ponny(grov) pellets och morötter. Vore bra att testa några dl, då det är klart billigare än lucern och kaninmat.

Postat med Alternativ.nu´s app


elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Smala kaniner, vad ska jag ge?
« Svar #5 skrivet: 07 okt-18 kl 21:25 »
Nix, känner inga hästmänniskor. Tyvärr. Hade varit trevligt att göra.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Smala kaniner, vad ska jag ge?
« Svar #6 skrivet: 23 nov-18 kl 00:24 »
Min kompis började ge dem cornflakes som extra. De är lagom nu. Ingen aning om det är lämplig kaninmat men deras magar tål det och det känns som det viktigaste i och med att han som hade dem innan pajade deras magar så att det alltid var bajsklumpar runt hela bakdelen. De har fortfarande rena och fina rumpor på sin nuvarande diet. Känns skönt.
Internet, katter, te och mysiga sockar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

176 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser