Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Närproducerat vinnare i krisen.  (läst 452 gånger)

borsdorfer

  • Inlägg: 346
    • Skåne
Närproducerat vinnare i krisen.
« skrivet: 07 sep-20 kl 13:24 »
Skriver tidningen ATL No 58, 2020 på första sidan. Pandemin har ökat intrresset för svenskt och närproducerat. Småskaliga producenter säljer mer än någonsin.

Men intresset för närproducerat får inte slå över i motstånd mot frihandel, varnar Bengt Johnsson på Jordbruksverket.

Tycker Du som Bengt Johnsson ?

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Närproducerat vinnare i krisen.
« Svar #1 skrivet: 07 sep-20 kl 15:08 »
det är jättebra att närproducerat säljer mer då vi sparar miljökostnader. Dock är det väl så att det mesta importeras både till detaljhandeln och till matindustrin. Orsak är lägre kostnader. Det är ju helt upp till konsumenten vilket som prioriteras . Dessutom vad räknas som närproducerat. Jag har närmre till Danmark o Tyskland än Stockholm . Skall jag avstå dansk lök till förmån för odling norr om Stockholm? Nu är det väl så att i hösttider så finns det gott om svenska grönsaker i diskarna,särskilt produkter från södra Sverige. Själv tittar jag mest på att det är ekologiskt,inte var det odlas. Och EU är ett frihandelsområde med alla dess fördelar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser