Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Platonmatta utanpå jordkällare eller inte?  (läst 1694 gånger)

Kornman

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
Platonmatta utanpå jordkällare eller inte?
« skrivet: 07 okt-23 kl 18:49 »

Jag bygger en jordkällare på platsen av en äldre jordkällare som var oanvändbar av flera skäl. Jag murar med lecablock innanför de gamla stenväggarna. Jag har också grävt ur golvet en halvmeter för att få ståhöjd, och gjutit en betongplatta som golv (och dränering i singelbädd förstås). Dessutom har jag gjort en ny ordentlig ingång till källaren, i stället för ”hålet i gräsmattan”, samtidigt som jag utökar källaren en dryg meter.
Jag kommer inte åt att putsa lecablocken på utsidan (bara någon cm mellan leca och stenvägg) och hade därför tänkt stoppa ner en platonmatta däremellan istället. Men det kanske inte behövs? Gamla stensatta källarväggar är ju inte täta, och viss fukt kanske behövs i en jordkällare? Taket blir ett plattbärlag som jag kommit över, så det blir garanterat tätt. Dessutom blir det ett tegeltak ovanpå det, för utseendets skull.
Källaren kommer att mest användas till att förvara rotfrukter.
Ska jag skippa platonmattan?

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Platonmatta utanpå jordkällare eller inte?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-23 kl 19:58 »
Jag bygger en jordkällare på platsen av en äldre jordkällare som var oanvändbar av flera skäl. Jag murar med lecablock innanför de gamla stenväggarna. Jag har också grävt ur golvet en halvmeter för att få ståhöjd, och gjutit en betongplatta som golv (och dränering i singelbädd förstås). Dessutom har jag gjort en ny ordentlig ingång till källaren, i stället för ”hålet i gräsmattan”, samtidigt som jag utökar källaren en dryg meter.
Jag kommer inte åt att putsa lecablocken på utsidan (bara någon cm mellan leca och stenvägg) och hade därför tänkt stoppa ner en platonmatta däremellan istället. Men det kanske inte behövs? Gamla stensatta källarväggar är ju inte täta, och viss fukt kanske behövs i en jordkällare? Taket blir ett plattbärlag som jag kommit över, så det blir garanterat tätt. Dessutom blir det ett tegeltak ovanpå det, för utseendets skull.
Källaren kommer att mest användas till att förvara rotfrukter.
Ska jag skippa platonmattan?
Har samma problematik dock på ovansidan (taket) som är ett tegelvalv. Kommit fram till att inte ha något mellan teglet och jorden mer än att slamma teglet med något starkare bruk.
 Du har ju väggen som väll inte är lika känslig som taket. Har du drenering stenkista som kan ta emot vid mycket regn ?
 Jag hade skippat platon mattan!
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Platonmatta utanpå jordkällare eller inte?
« Svar #2 skrivet: 08 okt-23 kl 00:58 »
Tror inte att Platonmattan är något att krångla med i Kornmans fall, men ärt kan få takdropp om det vill sig illa. Jag har betongkällare och det kan komma lite vatten mitt i taket när jorden blir mättad ovanpå.

Kornman

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
SV: Platonmatta utanpå jordkällare eller inte?
« Svar #3 skrivet: 08 okt-23 kl 08:14 »
Har du drenering stenkista som kan ta emot vid mycket regn ?
Tack för din synpunkt.
Ja, dräneringen utmynnar i en slänt, så det får regna hur mycket det vill.

Kornman

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
SV: Platonmatta utanpå jordkällare eller inte?
« Svar #4 skrivet: 08 okt-23 kl 08:18 »
Tror inte att Platonmattan är något att krångla med i Kornmans fall, men ärt kan få takdropp om det vill sig illa. Jag har betongkällare och det kan komma lite vatten mitt i taket när jorden blir mättad ovanpå.
Tack för din synpunkt. Jag kommer att ha ett betongtak, plus 20cm isolerande EPS-betong ovanpå det. Troligen ingen jord. Ovanpå detta blir det ett tegeltak, så taket borde bli torrt invändigt..

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Platonmatta utanpå jordkällare eller inte?
« Svar #5 skrivet: 08 okt-23 kl 12:24 »
Jag kommer att ha ett betongtak, plus 20cm isolerande EPS-betong ovanpå det. Troligen ingen jord. Ovanpå detta blir det ett tegeltak, så taket borde bli torrt invändigt..
Varför EPS - betong och inte vanlig markisolering?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Kornman

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
SV: Platonmatta utanpå jordkällare eller inte?
« Svar #6 skrivet: 09 okt-23 kl 06:27 »
Varför EPS - betong och inte vanlig markisolering?
Därför att plattbärlaget har uppstickande armering som gör det svårt att isolera på annat sätt. Dessutom behöver plattbärlaget den stabilitet som EPS-betongen ger (plattbärlaget är bara 6cm tjockt, men tätt armerat med 12:or).
 Man bygger upp till fyra våningar på EPS-gjutna bjälklag, så det är stark betong trots att den är isolerande.
Plattbärlaget förenklar takbygget väldigt mycket. Det väger visserligen ett ton, men det är bara att lägga på plats, i mitt fall med kompisens mobilkran annars funkar traktor med lastare lika bra om man kommer åt att köra. Ingen komplicerad och dyr pumpgjutning (långt till väg där betongbilen kan stå).
« Senast ändrad: 09 okt-23 kl 06:33 av Kornman »

johber

  • Inlägg: 30
SV: Platonmatta utanpå jordkällare eller inte?
« Svar #7 skrivet: 09 okt-23 kl 11:39 »
Du skriver tegeltak. Har själv funderingar på att bygga gäststuga ovanpå en nybyggd jordkällare. Förr var ju källarvind inte helt ovanligt men då mest som förvaringsutrymme, tror jag.

Du har inte funderat på en byggnad ovanpå med det gjutna eps-bjälklaget som golv?

Kornman

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
SV: Platonmatta utanpå jordkällare eller inte?
« Svar #8 skrivet: 09 okt-23 kl 12:43 »
Tack för tipset. Men en byggning ovanför jordkällaren skulle skymma vår, och våra grannars, utsikt på ett påtagligt sätt. Annars är det du beskriver en mycket vanlig lösning i vårt område.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Platonmatta utanpå jordkällare eller inte?
« Svar #9 skrivet: 09 okt-23 kl 14:56 »
Därför att plattbärlaget har uppstickande armering som gör det svårt att isolera på annat sätt. Dessutom behöver plattbärlaget den stabilitet som EPS-betongen ger (plattbärlaget är bara 6cm tjockt, men tätt armerat med 12:or).
 Man bygger upp till fyra våningar på EPS-gjutna bjälklag, så det är stark betong trots att den är isolerande.
Plattbärlaget förenklar takbygget väldigt mycket. Det väger visserligen ett ton, men det är bara att lägga på plats, i mitt fall med kompisens mobilkran annars funkar traktor med lastare lika bra om man kommer åt att köra. Ingen komplicerad och dyr pumpgjutning (långt till väg där betongbilen kan stå).

När jag läser ditt 1 inlägg igen ser jag ju att det står plattbärlaget, det är väl samma sak som filligran?
Det låter smidigt även med din EPS men om man kommit över nått prefabjälklag som inte krävt pågjutning hade det ju rimligtvis varit ännu enklare och billigare.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Platonmatta utanpå jordkällare eller inte?
« Svar #10 skrivet: 09 okt-23 kl 15:58 »
Har samma problematik dock på ovansidan (taket) som är ett tegelvalv. Kommit fram till att inte ha något mellan teglet och jorden mer än att slamma teglet med något starkare bruk.

Vad vilar ditt tegelvalv på ? Vad har du för murbruk ? På vilket håll ligger tgelstenarna ? Hur stor är valvets bredd ?

Kornman

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
SV: Platonmatta utanpå jordkällare eller inte?
« Svar #11 skrivet: 09 okt-23 kl 16:12 »
När jag läser ditt 1 inlägg igen ser jag ju att det står plattbärlaget, det är väl samma sak som filligran?
Det låter smidigt även med din EPS men om man kommit över nått prefabjälklag som inte krävt pågjutning hade det ju rimligtvis varit ännu enklare och billigare.
Japp, filigran och plattbärlag är samma sak. Ja, ett prefab-bjälklag hade varit perfekt!

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Platonmatta utanpå jordkällare eller inte?
« Svar #12 skrivet: 09 okt-23 kl 16:13 »
Vad vilar ditt tegelvalv på ? Vad har du för murbruk ? På vilket håll ligger tgelstenarna ? Hur stor är valvets bredd ?
Valvets anfanger ligger på en gammal restaurerad kallmur, Det är gatukantsten 120 cm långa. Valvets bruk är hydrauliskt kalkbruk. Utsatt del lilla valvet blandat 1:2, Stora 1:3. Det är dubbla tegel både två liggande varvat med  en stående. Bredden ligger på 2 m, bågtopp 60 cm. Form från avritad hängande kätting. Har dokumenterat lite under arbetets gång. jordkällares vänner på fb har bett om detta. Om du lägger ett pm med med din mejl så kan jag sända dej en sammanställning.
 Någon som är i behov av ställningarna till valvbygget?  Annars blir det ved.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Platonmatta utanpå jordkällare eller inte?
« Svar #13 skrivet: 11 dec-23 kl 11:54 »
När jag läser hur du byggt/ täbker bygga ser jag en risk att det blir för torrt. Du vill ju ha 95% luftfuktighet i jordkällaren. Många får problem i gjutna jordkälkare med att rotfrukterna skrumpnar för att det är för torrt. Då har jag hört tips att man ska bila upp dwt gjutna golvet för att få in mer fukt från jorden.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Kornman

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
SV: Platonmatta utanpå jordkällare eller inte?
« Svar #14 skrivet: 11 dec-23 kl 12:51 »
Tack för alla tips och förslag. Jag skippade Platonmattan, och fuktigheten verkar bra (92%). Tempen ligger på 4-5 plusgrader. När det blev -25 några dagar så ville tempen krypa under +4, så då ställde jag in ett ljus. Då blev det +5 grader och höll sej där.
Bilder finns på https://www.facebook.com/larserik.eriksson.12/posts/pfbid0tGWpXdNvCc17bv933DCxKqxApYLDcmvaSfJjTyCT3iMNcNCfr2UZRUSt5s4VCh7il

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Platonmatta utanpå jordkällare eller inte?
« Svar #15 skrivet: 12 dec-23 kl 22:08 »
Tack för alla tips och förslag. Jag skippade Platonmattan, och fuktigheten verkar bra (92%). Tempen ligger på 4-5 plusgrader. När det blev -25 några dagar så ville tempen krypa under +4, så då ställde jag in ett ljus. Då blev det +5 grader och höll sej där.
Bilder finns på https://www.facebook.com/larserik.eriksson.12/posts/pfbid0tGWpXdNvCc17bv933DCxKqxApYLDcmvaSfJjTyCT3iMNcNCfr2UZRUSt5s4VCh7il

Låter bra :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser