Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trilskandes 4hjuling  (läst 1601 gånger)

yggdrasil

  • Inlägg: 99
    • Småland
Trilskandes 4hjuling
« skrivet: 10 mar-10 kl 10:37 »
Har en Kawasaki KLF300c 88års modell som brukar hjälpa till att släpa hem diverse saker.

Ibland går den dock riktigt illa, den startar o går relativt bra på tomgång, men när man ger gas så bara bråkar den, spottar går ojämnt och vill inte varva upp.

 Jag är totalt värdelös på motorer (desto bättre på itrelaterade saker & brödbakning)


Någon med mer oljiga händer än jag som skulle kunna ge tips på vad som skulle kunna vara problemet?
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Trilskandes 4hjuling
« Svar #1 skrivet: 13 mar-10 kl 13:10 »
Men det händer alltså att den går bra emellanåt?

Det är svårt att säga om det är ett tändnings- eller bränsleproblem, men en bra början är väl att kolla direkt uppenbara saker på båda områdena. Ta en titt på tändstiftet, kolla att inte tändkabeln är sönderskavd så att det kan bli överslag till jord någonstans.
Kolla att det inte är några uppenbara problem med bränsletillförsel till förgasaren (lossa bränsleslangen från förgasaren, öppna bränslekranen och låt bränslet rinna ner i en burk, kolla att det kommer ett rejält flöde och inte bara enstaka droppar). Om det är lätt att ta loss flottörhuset, gör det och kolla om det ser någotsånär rent ut. Är det mycket avlagringar så är det kanske dags att göra en ordentlig förgasarsanering. Kolla att det inte är stopp i eventuella bränslefilter.

Jag antar att det är en encylindrig fyrtaktsmotor?

yggdrasil

  • Inlägg: 99
    • Småland
SV: Trilskandes 4hjuling
« Svar #2 skrivet: 13 mar-10 kl 14:31 »
på de "att kolla sakerna" så är det bara förgasaren att kolla kvar, vettetusan om det är min grej att riva förgasare. isär det får jag med största sannolikhet men få ihop den igen :S

fasen ja e mer datanörd än mekaniker, ska se om ja kan få fatt i en sprängskiss
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Trilskandes 4hjuling
« Svar #3 skrivet: 13 mar-10 kl 19:10 »
Innan du plockar isär förgasaren kontrollera att inte det är problem med bränsletillförseln från tanken. Lossa bränsleslangen från förgasaren med stängd bränslekran och håll slangänden över en lämplig burk. Öppna kranen och kontrollera att det rinner och inte bara droppar bränsle.

Det brukar inte vara så svårt att plocka isär och ihop en förgasare. Sällan är det grejer som bara sprätter eller far iväg även om det också händer ;). Ta det försiktigt och ha en kamera till hands så ska det nog gå bra. Har rivit många förgasare och nästan aldrig haft någon sprängskiss att tillgå.

Det du vill göra är göra rent allting invändigt och kontrollera är att inget munstycke eller filter är igensatt.
Kan försöka beskriva principen i allmänna ordalag om du vill det.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

yggdrasil

  • Inlägg: 99
    • Småland
SV: Trilskandes 4hjuling
« Svar #4 skrivet: 13 mar-10 kl 19:39 »
jo jag har kollat flera gånger att den får bensin, även gnista finns, ska kolla imorgon hur knepigt det kan va att få bort eländet. får återkomma imorgon :)
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser