Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 217223 gånger)

hildegard

  • Moderator
  • Inlägg: 555
    • Östergötland
Tobaksodling
« skrivet: 02 maj-13 kl 08:50 »
Den gamla tobakstråden blev låst, då den inte höll sig till odlingen av tobak.
Nu får ni börja om och skriva om ämnet, men tänk på att användning och beredning hör till http://www.alternativ.nu/index.php?topic=153620.0

Hildegard, moderator

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1 skrivet: 02 maj-13 kl 10:35 »

   Jaha , då tar vi nya tag och börjar en ny tråd precis här då.

   Då börjar jag med att ställa en fråga : När man härdar plantan innefattar det både att man vattnar plantan väldigt lite / inte alls  OCH att dom placeras utomhus dygnet runt i 14 dagar  innan
   utplantering  ?

   Eller betyder det att ''bara'' att man nästan stryper vattentillförslen på plantan i 14 dagar innan utplantering ?

   Undrar Rustica1962
   
« Senast ändrad: 02 maj-13 kl 10:50 av Rustica1962 »

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #2 skrivet: 02 maj-13 kl 10:47 »
Jag tror nog att mina plantor skulle vissna och dö annars. De klarar bara några dagar utan vatten innan de börjar sloka.

/syster
« Senast ändrad: 02 maj-13 kl 10:57 av systermicke »

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #3 skrivet: 02 maj-13 kl 10:56 »


  Hej igen micke !

Tror snart vi är igång här på den nya tråden med våra bilder , frågor + svar som vi brukade göra     :D
Tänkte tagit en bild på en bra planta jag har men märkte att den var inte märkt med namn....ajajaj tänkte jag , inte bra detdär
Hur går det med dina plantor ?  Vet ju att Bondtobaken gick bra för dej men fick du något liv i den andra sorten ?

Rustica

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #4 skrivet: 02 maj-13 kl 11:26 »
Har 45 friska fina plantor nu som växer så det knakar. De flesta är från dina frön, de växer verkligen superbra. Har ställt dem i ett svalare hus nu, vilket de verkar gilla. Några av mina Alidaplantor bara vissnade och dog efter omplantering, men de hade liksom stannat i växten långt tidigare och var jätte ynkliga. Men 12 Alida har jag iallafall som är kraftiga och verkar ta sig fint, de är dock mycket mindre än Rusticaplantorna.
Jag funderar en hel del över vinden, det är ganska öppet där jag bor och blåser en hel del, så någon slags stöttning måste nog till när de planteras ut. Funderar på att kanske bara slå ner lite stolpar och dra stödlinor åt plantorna.

Micke

 

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #5 skrivet: 02 maj-13 kl 13:17 »
Nu i helgen har jag skolat om mina plantor. Men jag hade inte några större kärl, så jag tog pensé bretten och delade upp dom i. Dom fick blomjord+ lite höns skit. Jag märker att dom gillar det för de tog fart o växte mycket.
Nu till min fråga, Hur stora krukor ska jag ha sedan?
Och hur många plantor i varje kruka, eller ska dom sitta en o en?
Tror faktiskt att de behöver större utrymme redan nästa helg.

Jag odlar en mix mellan Alida/bondtobak...eller det kanske är samma sort?
Sista frågan...Är det en jätte stark sort som jag har? Tänkte då blanda upp den med något annat, till nästa år. Vilken sort rekomenderar ni då att jag ska odla?
Många frågor från en nybörjare  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #6 skrivet: 02 maj-13 kl 16:40 »
Rustica1962 ...Det där med härdning måste ju vara att man sakta men säkert vänjer plantorna att stå ute dygnet runt.Vattnet ska minskas lite under processen men inte så mycket att dom slokar. Läst om dom som har fläktar som blåser på plantorna så stjälkarna härdas ... Övrigt: Tack för lyckönskningen av det nya tobakslandet som du skrev i andra tråden...behövs nog  :D ... plantorna jag har i växthuset börjar så smått kvickna till har jag sett,hoppas utplantering kan ske om ca 3 veckor..gärna tidigare...

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #7 skrivet: 02 maj-13 kl 18:01 »
   Jaha , då tar vi nya tag och börjar en ny tråd precis här då.

   Då börjar jag med att ställa en fråga : När man härdar plantan innefattar det både att man vattnar plantan väldigt lite / inte alls  OCH att dom placeras utomhus dygnet runt i 14 dagar  innan
   utplantering  ?

   Eller betyder det att ''bara'' att man nästan stryper vattentillförslen på plantan i 14 dagar innan utplantering ?

   Undrar Rustica1962
 
Jag gör iaf så här:
Vattnar inte förs att bladen börjar hänga och se sladdriga ut.. Placerar plantorna skyddat för hård vind (gärna halv skuggig plats).
Hur vida jag gör rätt eller fel kan man ju undra men av de plantor jag satte ute förra året tog sig alla men vissa fick gå hädan pga sen sådd. Kunde säkert ha tagit vara på den omogna tobaken men.. Det gjorte jag inte. Några grävde jag upp och satte i spann (igen) vilket funkade jättebra. 1m+ verkar klara flytt och enstaka frost riktigt bra.
Kan vara bra för er som blir sena med sådd i år att veta att detta kan funka även för er (om sommaren blir varm och kort)..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #8 skrivet: 02 maj-13 kl 22:41 »
Smajsan...du får ha minst tioliterskrukor eller spannar med hål i botten som dränering om du ska krukodla hela säsongen...en planta i varje kruka...ha gärna gödselvatten i beredskap om bladen börjar gulna...Blir lätt näringsbrist i krukorna ....

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #9 skrivet: 02 maj-13 kl 23:04 »
Nu i helgen har jag skolat om mina plantor. Men jag hade inte några större kärl, så jag tog pensé bretten och delade upp dom i. Dom fick blomjord+ lite höns skit. Jag märker att dom gillar det för de tog fart o växte mycket.
Nu till min fråga, Hur stora krukor ska jag ha sedan?
Och hur många plantor i varje kruka, eller ska dom sitta en o en?
Tror faktiskt att de behöver större utrymme redan nästa helg.

Jag odlar en mix mellan Alida/bondtobak...eller det kanske är samma sort?
Sista frågan...Är det en jätte stark sort som jag har? Tänkte då blanda upp den med något annat, till nästa år. Vilken sort rekomenderar ni då att jag ska odla?
Många frågor från en nybörjare  :)
Jag odlade i skurhink förra året med grus i botten, plantorna blev kanske max 1 dcimeter kortare än de ute (på friland). Vattna på kvällen och ha inte för varmt. Blir bladen flammiga vattnar du på med växtnäring eller lyfter försiktigt ur plantan med jorden som följer med; fyller i gödsel och tunt lager ny jord sen dit med plantan igen (går det över kanten tar du upp den och kramar rotpaketet lite och försöker igen).
När den börjar bilda knopp vattnar du bara med vatten.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #10 skrivet: 03 maj-13 kl 07:47 »
   Jaha , då tar vi nya tag och börjar en ny tråd precis här då.

   Då börjar jag med att ställa en fråga : När man härdar plantan innefattar det både att man vattnar plantan väldigt lite / inte alls  OCH att dom placeras utomhus dygnet runt i 14 dagar  innan
   utplantering  ?

   Eller betyder det att ''bara'' att man nästan stryper vattentillförseln på plantan i 14 dagar innan utplantering ?

   Undrar Rustica1962
 
Hej!

Jag härdar mina plantor ca. 2 veckor för utplantering, sätter dom ut i skuggan dom förste 4-5 dagarna, å sätter dom in till kvällen. efter 4-5 dagar i skuggen så låter jag solen komma åt dom, men inte mera en en timme eller så, nästa dag 2 timmar osv. angående vattentillförseln så ger jag minimalt med vatten dessa 2 veckar, för att plantorna ska utveckla et bra rotsystem, för utplanteringen.

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #11 skrivet: 03 maj-13 kl 07:57 »
Nu i helgen har jag skolat om mina plantor. Men jag hade inte några större kärl, så jag tog pensé bretten och delade upp dom i. Dom fick blomjord+ lite höns skit. Jag märker att dom gillar det för de tog fart o växte mycket.
Nu till min fråga, Hur stora krukor ska jag ha sedan?
Och hur många plantor i varje kruka, eller ska dom sitta en o en?
Tror faktiskt att de behöver större utrymme redan nästa helg.

Jag odlar en mix mellan Alida/bondtobak...eller det kanske är samma sort?
Sista frågan...Är det en jätte stark sort som jag har? Tänkte då blanda upp den med något annat, till nästa år. Vilken sort rekomenderar ni då att jag ska odla?
Många frågor från en nybörjare  :)

Är det en hybrid mellan Alida och Rustica (bondtobak) så borde dom vara nikotinrike, Alida (rosa/röda blommor) som ursprungligen är en Virginia är inte speciellt stärk, men har et "normalt" nikotinnivå.
Rustica ( grön/gula blommor) har et högt nikotinnivå,(typ fredspipa  ;D)
Vilken sort du ska odla -  prov dig fram med olika plantor efter vad du skal bruka tobaken till, Snus,  tugg,  pipa, cigarr...

HasseStefan

  • Inlägg: 73
    • Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #12 skrivet: 03 maj-13 kl 08:14 »
@Lurkers: Hej! Har för mig att du skrev på den förra tråden att du gjorde snus som blev riktigt gott av Small Stalk Black Mamouth, stämmer det? Har du 100% av den sorten eller blandar du den med någon annan sort? Jag frågar därför att jag som förstagångs odlare har den sorten. Jag har iofs en sort till så jag hade tänkt att testa lite olika men blev ju glad när du skrev att den blev grymt god:)

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #13 skrivet: 03 maj-13 kl 10:24 »
Är det en hybrid mellan Alida och Rustica (bondtobak) så borde dom vara nikotinrike, Alida (rosa/röda blommor) som ursprungligen är en Virginia är inte speciellt stärk, men har et "normalt" nikotinnivå.
Rustica ( grön/gula blommor) har et högt nikotinnivå,(typ fredspipa  ;D)
Vilken sort du ska odla -  prov dig fram med olika plantor efter vad du skal bruka tobaken till, Snus,  tugg,  pipa, cigarr...
Tror inte att Smajsans tobak kommer att bli överdrivet stark.
Nicotiana Tabacum ska ju i sig vara en Hybrid mellan N. rustica och N.Sylvestris från första början, hur vida det är en hybrid som människan skapat eller om den skapat sig själv vet ingen säkert..

Smajsan kan ju alltid låta sin tobak växa utan att plocka bort skott och blommor innan dess att dom blommat klart (då bildar ju inte plantan längre ny nikotin om jag nu lärt mig rätt). Då fördelas nikotinet lite mer och blir inte riktigt lika stark. Hon kan ju då vänta tills hela plantan mognat (övre bladen ska lossna med ett klick).

Annars kan du/ni odla en blomstertobak (exempel: Knekttobak) som har låg och ojämn nikotinhalt. Blomster tobak funkar att göra tobak på men smaken och kvalitén är inte den bästa om jag förstår saken rätt..

-Jag har dessutom lite frö av Jupiter Burley liggande som ni kan få för att blanda ut med ist..

Annars finns Orienttobak som alternativ (dom är ofta svaga i nikotin och starka i smak/arom).

Adonis odlas mycket i danmark/Tyskland de kan jag kanske fixa (men de 3ställen jag fått från tidigare har varit sega i grodd och växt sakta)..
« Senast ändrad: 03 maj-13 kl 10:35 av Sork »
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #14 skrivet: 03 maj-13 kl 10:39 »
@Lurkers: Hej! Har för mig att du skrev på den förra tråden att du gjorde snus som blev riktigt gott av Small Stalk Black Mamouth, stämmer det? Har du 100% av den sorten eller blandar du den med någon annan sort? Jag frågar därför att jag som förstagångs odlare har den sorten. Jag har iofs en sort till så jag hade tänkt att testa lite olika men blev ju glad när du skrev att den blev grymt god:)
-Jag kan bara säga att jag gillar smaken bra. En jag snackat med gillade den dock inte alls utan bad om någon tobak som absolut inte smakar som den. Hoppas att han blir nöjdare med Virginia:n ..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #15 skrivet: 03 maj-13 kl 13:05 »
@Lurkers: Hej! Har för mig att du skrev på den förra tråden att du gjorde snus som blev riktigt gott av Small Stalk Black Mamouth, stämmer det? Har du 100% av den sorten eller blandar du den med någon annan sort? Jag frågar därför att jag som förstagångs odlare har den sorten. Jag har iofs en sort till så jag hade tänkt att testa lite olika men blev ju glad när du skrev att den blev grymt god:)

Stalk Black Mamouth gav en god klassisk tobaks aroma och lukt, både till snus och pipa, nu odlar jag den inte mera p.g.a. att jag brukar all tobaken till cigarrer.

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #16 skrivet: 03 maj-13 kl 14:03 »
Stalk Black Mamouth gav en god klassisk tobaks aroma och lukt, både till snus och pipa, nu odlar jag den inte mera p.g.a. att jag brukar all tobaken till cigarrer.
men den ska ju även vara bra till CIGARR. Vissa sidor säljer den som "utmärkt för Cigarr och tuggtobak". Visste inte att den var god till Pipa men tack.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Trandans

  • Inlägg: 71
    • Skåne
SV: Tobaksodling
« Svar #17 skrivet: 03 maj-13 kl 14:10 »
Var med i ett tobaksprojekt 2008, vi drog fram plantor, odlade och till slut gjordes det snus och cigarrer.
I länken finns lite info om odling och historia.
http://www.regionmuseet.se/projekt_tobaksprojektet.htm
Intressant kulturhistoria med Alidas fröer och de äldres kunskap hur man odlade och vårdade tobaken.
Här nere var det ofta kvinnorna och ungarna som arbetade i tobaken och min far har berättat att det inte alls var
roligt att komma till skolan med bruna fingrar som skvallrade om att det var tvugna att arbeta för att dryga ut hushållskassan.
Avkastningen från tobaken gick dock ofta tillbaka till barnen, kvinnorna var noga med sina tobakspengar.
Har sett flygbilder över byn och det fanns inga rabatter i trädgårdarna och inga grönsaksland bara tobak tobak tobak ända in på husknuten.
Men å andra sidan har vi än idag fantastiska jordar efter år av nogrann gödsling med tång.
Lycka till med era tobaksodlingar! :)

kollotrollet

  • Inlägg: 101
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #18 skrivet: 03 maj-13 kl 20:17 »
Att  " Avhärda plantor " innebär att man ser till att :
plantorna klarar att ställa om sig från inneliv till uteliv.
4-5 dagar ställer man ut plantorna i skuggan. Flyttar in dom nattetid.
Sen fortsätter man några dagar då dom får vara ute med sol på sig och sedan även nattetid.
Så att plantorna vänjer sig vid temperaturskillnaderna. Man får fortsätta vattna som vanligt.
Ju mera sol (och blåst ) ju fortare torkar dom ut.
I en artikel i tidningen Land stod det att tobaksplantorna ska ha samma förutsättningar som tomatplantorna ( släkt ).
Tomater ska ha mycket kalium , för smaken.Då är frågan om det gör någon skillnad att tillföra "kol" till tobaken ?
Är det någon som testat ?


Koloniägare som vill ha höns!

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #19 skrivet: 03 maj-13 kl 23:08 »
Att  " Avhärda plantor " innebär att man ser till att :
plantorna klarar att ställa om sig från inneliv till uteliv.
4-5 dagar ställer man ut plantorna i skuggan. Flyttar in dom nattetid.
Sen fortsätter man några dagar då dom får vara ute med sol på sig och sedan även nattetid.
Så att plantorna vänjer sig vid temperaturskillnaderna. Man får fortsätta vattna som vanligt.
Ju mera sol (och blåst ) ju fortare torkar dom ut.
I en artikel i tidningen Land stod det att tobaksplantorna ska ha samma förutsättningar som tomatplantorna ( släkt ).
Tomater ska ha mycket kalium , för smaken.Då är frågan om det gör någon skillnad att tillföra "kol" till tobaken ?
Är det någon som testat ?
Vi odlar med "Aska" som gödning om det är det du menar??
Tobak trivs bra med aska och sniglar ogillar Kolbitar så att jag låter även en del av de bli kvar i askan..
« Senast ändrad: 03 maj-13 kl 23:14 av Sork »
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, LMC400, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser