Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Malört  (läst 3575 gånger)

Abhay

  • Inlägg: 5595
  • If you could be me, who would you be?
    • -
Malört
« skrivet: 14 dec-12 kl 14:54 »
Hur stark måste alkoholen vara för att dra ur nervgiftet ur malörten som är grunden till Absinthe?
« Senast ändrad: 15 dec-12 kl 13:26 av Radar »
Marxism, i alla dess former, slutar alltid med: Förbud, förföljelse och förtryck.
Det är omöjligt att vara solidarisk med andras pengar!
Lata människor röstar på V.

mt_knot

  • Inlägg: 186
    • Skåne
SV: Malört
« Svar #1 skrivet: 14 dec-12 kl 16:21 »
De flaskor med absint jag sett har legat på 70-80% alkohol.

Johan

svinlem

  • Inlägg: 2
  • Musiker, vegan, hembryggare
    • Södermanland
SV: Malört
« Svar #2 skrivet: 27 dec-12 kl 12:54 »
Klart det är bättre med riktigt stark sprit, men jag har druckit brännvin med Gråbo (samma ämne som i Malört, Malört light) som är gjort på 40% och det har absolut haft effekt.

svartorkidee

  • Inlägg: 215
    • Västergötland
SV: Malört
« Svar #3 skrivet: 27 dec-12 kl 13:47 »
behöver inte vara speciellt starkt, räcker med en flaska renat..

Cathrin73

  • Inlägg: 355
    • Södermanland
SV: Malört
« Svar #4 skrivet: 19 jan-13 kl 12:19 »
För att få ut ämnet tujon ur malörten behöver man ha läkarsprit, alltså över 90 %. Har jag läst.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Fraams Palsing

  • Gäst
SV: Malört
« Svar #5 skrivet: 21 jan-13 kl 17:59 »
 Rent allmänt är jag förvånad över att inte flera av er håller på med att krydda sprit. Det verkar som om folk inte förstår att sprit INTE är en drog  utan ett livsmedel! (vid påhopp eller mothugg tar jag bort inlägget, förmodligen påhejad av  ?

Här har förut ställts en fråga som togs bort. Nu kommer den igen.

Har någon provat att krydda brännvin med gråbo, och jämfört smaken med malörtskryddat?
Ge gärna ett utlåtande, för vilket det tackas!

Halte

  • Gäst
SV: Malört
« Svar #6 skrivet: 21 jan-13 kl 18:06 »
Välkommen tillbaka Werhner! :)

Jag testade en gång men jag tror att det blev något fel, kanske stod det för länge för det smakade inte bra alls.. Väldigt beskt.

sonica

  • Inlägg: 162
    • Hälsingland
    • Extend
SV: Malört
« Svar #7 skrivet: 21 jan-13 kl 18:13 »
Klart det är bättre med riktigt stark sprit, men jag har druckit brännvin med Gråbo (samma ämne som i Malört, Malört light) som är gjort på 40% och det har absolut haft effekt.
Och vad är effekten?
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Malört
« Svar #8 skrivet: 21 jan-13 kl 18:28 »
Det finns många olika arter av malört och de flesta borde funka till att krydda sprit med. Jag har använt ett 10-tal olika arter till te och jag tycker smaken är god. Jag kommer att testa att krydda sprit senare med dem. Jag odlar flera olika malörter från 3 cm krypande örter till 2 meters förvedade buskar.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Fraams Palsing

  • Gäst
SV: Malört
« Svar #9 skrivet: 21 jan-13 kl 18:42 »
Jag höll på med kryddning för länge sedan, och tyckte om malörtsbrännvin men tar bara en eller två till maten, och då ska det va beskt och det finns i Beska droppar eller stavas det Bäska Droppar, som systemet säljer. Intresset för gråbo fick jag när jag läste dr Albert Sandklefs bok ´30 sorter kryddat brännvin´ Med gråbo skulle det visst inte bli så beskt.

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Malört
« Svar #10 skrivet: 21 jan-13 kl 19:00 »
Jag brukar göra egen besk på egenodlad malört. Gör det då på brännvin special eller vodka. Men, med de låga procenterna blir det ingen absinth. Brukar inte låta det dra så himla länge för jag tycker inte det blir godare av det. Annars kryddar jag inte så mycket sprit. Slånbär ger dock en läcker färg så det händer men, med tanke på förbrukningen är det knappt lönt.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Malört
« Svar #11 skrivet: 21 jan-13 kl 19:31 »
Slånbär ger dock en läcker färg så det händer men, med tanke på förbrukningen är det knappt lönt.  :P
Lustigt, just idag slog jag upp och avsmakade slånbärsbrännvinet. Inte endast vackert, mycket gott.
Malört nöjer jag mig med i "Svenskdroppar" vilket jag nyttjar så sällan som möjligt. Osäker på om den botar, eller skrämmer en frisk med sin räliga smak.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Halte

  • Gäst
SV: Malört
« Svar #12 skrivet: 21 jan-13 kl 19:39 »
Bäska droppar är min favorit av köpebrännvinet, men min egna gråbo-variant kom inte i närheten.. Den blev bara äcklig.
Ska ta 4-5 liter i sommar och göra några olika tester med gråbo och malört så får vi se..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 2 användare
Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser