Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Armband av bönor?  (läst 4120 gånger)

laskeblask

  • Inlägg: 16
Armband av bönor?
« skrivet: 07 maj-07 kl 18:47 »
Hej!
Jag fick en ide om att göra armband av kaffebönor. De är så snygga, och luktar dessutom gott!
Men frågan är hur man ska lyckas göra hål i dem, för att trä upp på tråd. Borra? Spika med tunn spik? Hur gör man för att de inte ska spricka?
Tips och förslag mottages med tacksamhet!

Hälsningar / Tove

Grönöga

  • Inlägg: 183
    • Dalsland
Re:Armband av bönor?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-07 kl 21:13 »
Vass, ganska stadig nål kanske? Är inte helt säker men tror att vi använde det nr jag var liten hos dagmamman till bön o ärthalsband, dock inte kaffebönor.

Prova kan man ju alltid göra! :)
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

laskeblask

  • Inlägg: 16
Re:Armband av bönor?
« Svar #2 skrivet: 14 maj-07 kl 10:23 »
Tack för tipset, ska pröva med nål!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Armband av bönor?
« Svar #3 skrivet: 14 maj-07 kl 12:35 »
Skulle nog rösta på litet borr ... 1-1,5mm ... kostar inte många kronor hos järnhandlaren eller bygghandeln men man behöver en borrmaskin eller skruvdragare såklart.

Grönöga

  • Inlägg: 183
    • Dalsland
Re:Armband av bönor?
« Svar #4 skrivet: 14 maj-07 kl 12:53 »
Du får gärna berätta hur det går med nål alt borr! Det var en kul ide så det skulle vara roligt att veta hur det gick.
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Armband av bönor?
« Svar #5 skrivet: 14 maj-07 kl 13:19 »
Läskeblask ! Du borde köpa en påse rosenbönor också. Få frön är vackrare än dessa, stora och hårde dessutom.


Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Armband av bönor?
« Svar #6 skrivet: 16 maj-07 kl 10:45 »
Eller yin-yang-bönor!Kan du inte trolla fram en bild på sånna också Vitis!
Kaffebönor är jag inte så van vid, men "vanliga" bönor borde man kunna blötlägga över natten och sen kanske få en stoppnål igenom? Tror jag har lläst det nånstans, och det är ju lätt att testa. Sen låter man bönorna torka igen och voilà!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Armband av bönor?
« Svar #7 skrivet: 16 maj-07 kl 11:49 »
Trolleri-trollera :  ;)


laskeblask

  • Inlägg: 16
Re:Armband av bönor?
« Svar #8 skrivet: 16 maj-07 kl 16:03 »
Wow, tack för alla idéer och bilder! Särskilt yinyangbönorna, har aldrig sett sådana förut men de är verkligen snygga!
Jag kommer hem till mina verktyg om någon vecka, och då ska jag genast testa!
Återkommer med resultat.

/ Tove

Amandeep Frida S

  • Inlägg: 117
    • Uppland
Re:Armband av bönor?
« Svar #9 skrivet: 17 maj-07 kl 08:12 »
Var hittar jag dessa!?
De är ju helt underbara!!!

Vet någon? Fick helshäftiga idéer nu!



Trolleri-trollera :  ;)


Kreativ sthlmare som hellre reflekterar än konsumerar
Pysselfröken som försöker leva nära naturen i stan :-)
...men drömmer om att bo mer lantligt med större utrymme för odling och skapande

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Armband av bönor?
« Svar #10 skrivet: 22 maj-07 kl 13:51 »
Ja,Vitis,var i Sverige kan man köpa bönorna,och då inte bara som dyrt utsäde,utan i ordentliga påsar?Här finns det kreativa flickor som vill veta....

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Armband av bönor?
« Svar #11 skrivet: 22 maj-07 kl 14:16 »
Oh hjälp ! Jag vet inte, ni får söka. Jag la bara in några bilder jag snodde i all vänlighet från nätet. Men visst är dom vackra ...

Men om ni hittar utsäde så är ni ju halvvägs till massor av bönor, dessutom är det ju trevligt att ha odlat dem själv. Bönor är mycket lättodlade och det är inte försent att så.  :)

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Armband av bönor?
« Svar #12 skrivet: 22 maj-07 kl 14:52 »
om jag inte minns fel heter dessa black eye bean...???...
Jag köpte en påse av dessa för några år sedan i en vanlig mataffär, testade att planetra dom och visst växte de  ;D

Amandeep Frida S

  • Inlägg: 117
    • Uppland
Re:Armband av bönor?
« Svar #13 skrivet: 22 maj-07 kl 18:01 »
Nej detta är inte black eye peas. De finns som sagt i vanliga mataffärer och är små vita bönor med ett svart "öga".

Nu har jag sökt på internet en hel massa efter yin yang-bönorna. Hammenhögs som säljer från, bönor mm har dem - men man verkar inte kunna handla från nätet, utan får leta sig till affäre.
Sedan finns det en sida som heter "www.tomatsidan.se" som skriver om dem. Han som driver det där säljer dem också. Man får tydligen 12 stycken för 10 kronor men så tillkommer porto.

Jag vetar vidare!
Kreativ sthlmare som hellre reflekterar än konsumerar
Pysselfröken som försöker leva nära naturen i stan :-)
...men drömmer om att bo mer lantligt med större utrymme för odling och skapande

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Armband av bönor?
« Svar #14 skrivet: 22 maj-07 kl 18:02 »
om jag inte minns fel heter dessa black eye bean...???...
......

Nej, nej ! Black eye beans (/peas) är vita med en liten svart prick på. Goda förvisso men inte speciellt snygga, dom är mindre och oftast lite skrynkliga och matta i skalet.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Armband av bönor?
« Svar #15 skrivet: 26 maj-07 kl 22:29 »
Hej!

Vanliga bönor blötläggs, träs på björntråd med en nål, torkas (var noga med att det är lite mellanrum mellan dem, så de inte möglar).

Edgar, vars hustru gjort många halsband av bönor och ärter.

laskeblask

  • Inlägg: 16
Re:Armband av bönor?
« Svar #16 skrivet: 29 maj-07 kl 14:26 »
Ok, blötläggning låter smart. Tack för tipset!

Jag har köpt en påse borlottibönor, som ju är supersnyggt mönstrade i polkagrisfärger när de är färska. De torra bönorna är däremot mörkbruna/svarta. Jag misstänker att samma sak händer med rosen- och yingyangbönor, att de tappar färgen när de torkar.
Någon som känner till någon torkningsmetod som bevarar färgerna? Kanske genom att snabbtorka i ugn?

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Armband av bönor?
« Svar #17 skrivet: 29 maj-07 kl 18:05 »
Prova med blågel,som man använder för att bevara blommor osv.
Färgerna förblir ju intakta,och blågelen återanvändas hur många gånger som helst,bara torka den...
vet inte om dom har det i färghandel,annars kan du fråga i en blomsteraffär,eller hobbyaffär.
färgerna blir något djupare/intensivare om något...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 5 användare (1 dolda)
Lena Maria, ärt, Sundance, Finskakillen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser