Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?  (läst 23676 gånger)

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #20 skrivet: 07 sep-19 kl 17:10 »
Bakpulver och ättika tar ut varandra. Att det ändå blir skapligt rent kan bero på att det lätt blir lite för mycket av endera sorten. Alltså om det är lite för mycket av den sura ättikan, kan det sura överskottet verka litegrand på smutsen. Och vice versa: om det basiska bakpulvret dominerar, kan det ha en liten effekt. Men ack så liten!

Anledningen till att sagan om ättikan och bakpulvret är så envist utbredd, kan vara att vi längtar efter enkla och pålitliga rengöringsmedel. Men det är en dröm, om alternativ till Sodium laureth sulfate och sju sorters obegripligheter.
Då går vi miste om tensiderna i moderna tvätt- disk- och rengöringsmedel, som har en enastående förmåga att ta med sig smutsen ut med sköljvattnet. Våra anmödrar skulle ha blivit överlyckliga om de haft sådana medel.

(Medel med varningstext typ Yes behöver ingen köpa: det är gott om alternativ på butikshyllan.)
« Senast ändrad: 07 sep-19 kl 17:15 av Berberis »

TrottoarSlacker

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #21 skrivet: 07 sep-19 kl 17:12 »
Orkar inte. Folk läser ändå inte det man skriver. Bara för att jag skrev linoljesåpa ättika bakpulver så menade jag inte att man ALLTID ska använda BARA de 3 sakerna och i kombination med varandra, alltid jämt hela tiden!! Orka. Slösat 3 timmar för folk inte orkar tänka. Apropå stollar och dumhet;)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #22 skrivet: 07 sep-19 kl 17:17 »
Ok intressant, måste göra dessa tester på såpan jag använder. Avslöjar inte tillverkare ännu;)

Men vad anser du är det bästa medlet ur miljösynpunkt (alla kategorier om man säger så) gällande:

Disk
Klädtvätt
Personlig hygien
Handtvätt

Alltså utan att kanske nämna en viss produkt men det kanske blir svårt.

Gällande varningstexter o symboler syftade jag på det ämne jag berörde med mitt första inlägg, städprodukter. Kolla yes, cillitbang osv. Står tydlig att produkten ej får hällas ut i avlopp på vissa tillomed its fuckin hilarious:D eller sjukt snarare

De flesta varuhuskedjor har ju någon serie av kem- och hygienprodukter som de påstår ska vara mer miljövänliga än andra, som regel är de fria från parfymer och färgämnen och har en lång rad med miljögodkännanden etc (Svanen, Astma-och allergiförbundet osv osv). Det spelar ingen större roll vilken kedjas (Coop, Ica, Axfood osv) produkter man köper, ofta är det ju ändå exakt samma produkter från samma fabriker det är frågan om.

För att svara på de specifika frågorna:

Disk: Flytande handdiskmedel av något bra märke (jag behöver kanske inte namedroppa varumärket på det jag har på diskbänken just nu, men det påstås vara tillverkat av Cleano Production AB i Äglarås, och säljs under en av de största detaljhandelskedjornas varumärke).
För diskmaskin använder jag ett gammalt pulverdiskmedel hemma, jag har stora mängder av det, det vägrar ta slut och det går inte åt mycket till den lilla bänkdiskmaskinen. I stugan där jag har fullstor diskmaskin och dessutom hårt vatten, använder jag tablettdiskmedel av ett märke som har tillsatser för avhärdning. Diskmaskinen är nämligen gammal och har ingen jonbytare för avhärdning.

Klädtvätt: Pulvertvättmedel för de flesta fall. Jag skiljer på kulör- och vittvättmedel. Dels använder jag en sort som säljs under samma varumärke som handdiskmedlet och är tillverkat av den danska firman Nopa AS, dock gillar jag inte riktigt det eftersom det innehåller mycket zeoliter som ger beläggningar på bl a värmeelement i tvättmaskinen. Men jag har flera paket hemma som måste förbrukas ändå. Har provat ett annat märke med lägre zeolithalt, köpt på ett av de mer tvivelaktiga lågprisvaruhusen och det framgår inte tydligt vem som har tillverkat det, det verkar också fungera bra.
För tvätt av framför allt strumpor och annat som innehåller ullfibrer och inte tål hur höga pH-värden som helst, använder jag ett flytande fintvättmedel som att döma av deklarationen på flaskan nog är identiskt med hårschampo och flytande tvål av samma märke. Det fungerar dock dåligt ihop med hårt vatten, så det kan jag bara använda hemma.

Personlig hygien: Flytande hårschampo, dels samma märke som det ovannämnda handdiskmedlet, dels försöker jag slutförbruka en massa gamla schampoflaskor av olika märken som är kvar efter förra ägaren till stugan.  Och så hårdtvål av en oparfymerad sort.

För att tvätta händer används både flytande tvål, hårdtvål och Biltemas handrengöring. Den sista ska jag dock inte skaffa mer av när den väl är slutförbrukad, eftersom den innehåller polyuretankulor (mikroplaster).


Ur miljösynpunkt är det ju bra om man kan minimera de mängder av kemikalier som ska transporteras. Om man t ex kan välja mellan två olika pulvertvättmedel, väljer man lämpligen det som man klarar sig med minst mängd av för en tvätt enligt tillverkarens doseringsanvisningar.  Där är det lite intressant att för mjukt vatten och en måttligt stor tvättmaskin (3-4 kg) så räcker det med 25-40 ml av de flesta moderna pulvertvättmedel.  Om man händelsevis hittar ett gammalt tvättmedelspaket från 70-80-talet som har överlevt, så anges doseringen där till minst 100 ml!  Inte konstigt att tvättmedel såldes i större förpackningar förr!

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #23 skrivet: 07 sep-19 kl 17:19 »
Orkar inte. Folk läser ändå inte det man skriver. Bara för att jag skrev linoljesåpa ättika bakpulver så menade jag inte att man ALLTID ska använda BARA de 3 sakerna och i kombination med varandra, alltid jämt hela tiden!! Orka. Slösat 3 timmar för folk inte orkar tänka. Apropå stollar och dumhet;)
Jag har läst dina inlägg med andakt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #24 skrivet: 07 sep-19 kl 17:42 »
När man tvättar sig själv så känner man ju hur mycket man behöver dosera, men när man kör en tvättmaskin eller diskmaskin så följer man ju oftast vad som står på paketet. Diskmaskinen tycker jag är lättast eftersom jag kör med tabletter och har hittat en som fungerar trots relativt hårt vatten, det blir en tablett per disk, givetvis fullproppad. Tvätten är lurigare. Där är frun noga, medan jag provar lite (bryr mig inte lika mycket om resultatet...). Jag har testat med tvättnötter och med bara vatten, och med olika doser av vanligt standardtvättmedel. Tycker att det fungerar förvånande bra med tvättnötter (de släpper inte ifrån sig så mycket per tvätt, 2 gram har jag för mig) och även med bara vatten, vilket tyder på att en normaltvätt egentligen inte är speciellt smutsig. Men bäst tycker jag det går med vanligt tvättmedel som jag doserar efter vad jag slängt i för tvätt, inte efter förpackningens doseringstabell. Räcker oftast med mycket mindre.

När man bor en bit utanför som vi gör så går det åt minst två bilar, och vår ena bil är riktigt snål medan den andra måste vara större för funktionens skull. Men vore det inte sådana höga priser på elbilar så skulle den lilla ersättas med en eldriven.

Tror att ett generellt tips för att vara miljövänlig är att aldrig slösa.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #25 skrivet: 07 sep-19 kl 17:47 »
Men det är en dröm, om alternativ till Sodium laureth sulfate och sju sorters obegripligheter.


Sodium laureth sulfate är inte så konstigt om man börjar bena ut det hela.  På svenska heter det natriumlaurylsulfat.
Det finns en fettsyra som heter laurinsyra, den ingår bl a i många vegetabiliska oljor och i mjölk. Om man gör tvål genom att förtvåla en sådan olja med lut (natriumhydroxid), så kommer tvålen bl a att innehålla natriumlaurat, som den förtvålade laurinsyran kallas. Natriumlaurat är alltså en av de äldsta s k tensider som människan har framställt. Någon gång när förra seklet var ungt, kom man på att natriumlaurat blir mycket mer effektivt som tvättmedel om man, som man sade på den tiden, sulfonerar det. Alltså låter det reagera med svaveltrioxid (svavelrök). Och vips har man natriumlaurylsulfat!

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #26 skrivet: 08 sep-19 kl 19:17 »
Sodium laureth sulfate är inte så konstigt om man börjar bena ut det hela.  På svenska heter det natriumlaurylsulfat.
Det finns en fettsyra som heter laurinsyra, den ingår bl a i många vegetabiliska oljor och i mjölk. Om man gör tvål genom att förtvåla en sådan olja med lut (natriumhydroxid), så kommer tvålen bl a att innehålla natriumlaurat, som den förtvålade laurinsyran kallas. Natriumlaurat är alltså en av de äldsta s k tensider som människan har framställt. Någon gång när förra seklet var ungt, kom man på att natriumlaurat blir mycket mer effektivt som tvättmedel om man, som man sade på den tiden, sulfonerar det. Alltså låter det reagera med svaveltrioxid (svavelrök). Och vips har man natriumlaurylsulfat!
Vilken härlig berättelse om en tensid. Tack för den!
Det knepiga med Sodium laureth sulfate är väl att det är så effektivt. Dessutom löddrar det fint och är så billigt att det ingår i massor med rengöringsmedel. Kruxet är bara att det torkar ut huden också, även i små mängder. Det finns till och med i en del tandkrämer. (Jag brukar leta efter tandkräm utan "SLS", för att slippa vakna mitt i natten alldeles torr i munnen.)
Fabriken kan dock blanda ingredienserna så, att de tillsammans blir mildare för hud och hår.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #27 skrivet: 20 okt-19 kl 13:39 »
DEt Finns en hel massa bra tipps. Så här gör vi; Fönster, jag går igenom fönstren och ser efter att det finns fönstertätning som det ska, jag byter det som är dåligt. I badrummet har vi en luftavfuktare som torkar luften och bidrar med värme, istället för att ventilera ut uppvärmd fuktig luft. Vi är noga med vår kemikalieanvändning vi köper bara falkenmärkt bra miljöval. Mitt bästa rengörningstipps är diskmedel och ättika i lika delar plus vatten i en sprayflaska. Vist är det säkert rätt med bas och syra men det fungerar! Borstar tänderna gör jag med salt. Vi tänker så mycket som möjligt på kretslopp med allt vi gör. Vår bil går på etanol E85 billigt och miljövänligt.
kretslopp

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #28 skrivet: 23 okt-19 kl 09:46 »
Använder en ångtvätt till golven, den kan användas till hela badrummet om det är kaklat och köksytor. Då blir det rent och sterilt utan några kemikalier alls. Den funkar urbra. Vi har en till vårt hunddagis/pensionat också, blir skinande rent på klinkergolven utan några kemiska ämnen. När moppen är smutsig slängs den i tvättmaskinen.

 

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #29 skrivet: 23 okt-19 kl 21:32 »
släng ut den förbannade teven
xxx Raderat resten av inlägget, eftersom det 1) blivit anmält för otrevlig ton och 2) innehöll politik, och det finns andra fora på nätet där politiska diskussioner är välkomna (:). Här diskuterar vi självhushållning och alternativt boende på landsbygden. xxx
« Senast ändrad: 24 okt-19 kl 07:14 av skräptanten »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #30 skrivet: 24 okt-19 kl 11:09 »
Använder en ångtvätt till golven, den kan användas till hela badrummet om det är kaklat och köksytor. Då blir det rent och sterilt utan några kemikalier alls. Den funkar urbra. Vi har en till vårt hunddagis/pensionat också, blir skinande rent på klinkergolven utan några kemiska ämnen. När moppen är smutsig slängs den i tvättmaskinen.

Det blir inte sterilt av ångtvättning bara för att ångan är het. Ska man verkligen sterilisera, måste man blåsa på ånga så länge att de ytor som ska rengöras, har kommit upp i minst 120 °C en bra stund (kan tänka mig ca 10 minuter).
Ånga utan tillsatser löser inte all smuts, den tar vattenlöslig smuts bra och kan få bort det mesta (men inte allt) av fet smuts. Proteiner, olösliga avlagringar av kalk eller metallsalter mm, biter den däremot inte på.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #31 skrivet: 24 okt-19 kl 21:24 »
Att göra hemmet mer energisnålt är ganska svårt om man vill ha samma standard som innan.
Att hålla 20 grader varmt inomhus kostar lika mycket energi oavsett om du kör på el eller eldar ved.
Att lysa upp rummet med 60 watt kostar lika mycket energi om du använder stearinljus eller el.

Enda sätttet är att lätta på bekvämlighetsönskemålen.
Sänk temperaturen inne till 18 grader.
Mindre belysning.
Minska på matlagningen och ät mer rawfood när det finns god tillgång.
Osv osv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #32 skrivet: 24 okt-19 kl 23:56 »
Det är ett sätt, men inte det enda.

Installera en värmepump och behåll din bekväma inomhustemp. Isolera, se över ventilationen mm.
Byt till LED-lampor och behåll det synbart starka ljuset utan att slösa med elen.
Se över vad du gör i köket så du inte gör något onödigt energikrävande som ändå inte lyfter din matlagning.

Man kan gott ha det bekvämt, men man behöver inte slösa. Själv tycker jag det är ok med temperaturzoner i huset, men det passar inte alla.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #33 skrivet: 25 okt-19 kl 09:08 »
Det blir inte sterilt av ångtvättning bara för att ångan är het. Ska man verkligen sterilisera, måste man blåsa på ånga så länge att de ytor som ska rengöras, har kommit upp i minst 120 °C en bra stund (kan tänka mig ca 10 minuter).
Ånga utan tillsatser löser inte all smuts, den tar vattenlöslig smuts bra och kan få bort det mesta (men inte allt) av fet smuts. Proteiner, olösliga avlagringar av kalk eller metallsalter mm, biter den däremot inte på.

 :DDet blir tillräckligt skinande rent och utan massa kemiska rengöringsmedel! Klart plus för mina behov!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #34 skrivet: 25 okt-19 kl 09:18 »
Ta vara på olika slags spillvärme - åtminstone under de årstider då huset behöver värmas upp.
Hetvatten sedan man har kokat t ex ägg eller potatis häller man inte ut i vasken på en gång, låt först kastrullen med hetvatten stå kvar inomhus tills den har avgett sin värme till rummet.
Värm inte flera spisplattor om det går att  göra matlagningen i följd på en och samma platta (t ex först koka ägg och sedan gröt, till sist kaffe).
Stäng av plattan/ugnen en stund innan matlagningen är klar och utnyttja eftervärmen.
Gör så mycket som möjligt av kokning och stekning under lock, då kan man klara sig med svagare värme på plattan. Tro inte blint på kokböckers råd om att koka utan lock, utan granska dem kritiskt och bedöm själv om det finns någon substans bakom råden.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #35 skrivet: 25 okt-19 kl 16:06 »
Ja, att värma upp  ugnen drar extra mycket el, så väldigt bra om man kan knöla in flera grejer samtidigt, eller efter varann.

På sommaren drar kyl och frys mycket el om det är varmt i köket. Så viktigt med ventilation bakom dessa, och att försöka hålla köket svalt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #36 skrivet: 25 okt-19 kl 22:40 »
Apropå kyl och frys så är det också viktigt att hålla dem väl avfrostade.
När det är varmt och fuktigt väder (rötmånadsväder) så får många s k självavfrostande kylskåp problem och kan frysa igen ändå.
Några saker att tänka på under den perioden:
-Ha kylskåpsdörren öppen så kort tid och så sällan som möjligt.
-Låt inte kylvaror stå framme och bli varma onödigt länge, för att sedan ställas in i kylen igen. Korta koncisa måltider är bättre än att måsta ha saker framme på köksbordet en hel förmiddag medan familjemedlemmar med olika dygnsrytm gradvis går över från frukost via förmiddagsfika till lunch...
-Låt inte vätskeytor stå öppet i kylskåpet (t ex öppna tillbringare eller mjölkpaket). Täck över, tejpa igen eller sätt på lock!
-Ställ inte in saker som är fuktiga utanpå, torka av dem först!
-Om det är ett självavfrostande kylskåp där hela bakväggen fungerar som kylelement, se till att inga varor ligger an mot denna. Minst 2 cm luft emellan!
-Om kylskåpet har "dolt" kylelement och en fläkt för att cirkulera kalluft i skåpet, lasta det inte så fullt att luftcirkulationen hindras.

En sak till apropå kylskåp är att om man är angelägen om låg energiförbrukning för huset, så bör s k absorptionskylskåp (äldre småkylskåp, husvagnskylskåp, kylskåp i trinettkök mm) bannlysas! Energiförbrukningen är storleksordningen tre gånger större än hos ett gammalt dåligt kompressorkylskåp av samma storlek. Enda fördelarna med absorptionsskåpen är att de är ljudlösa och att kylmediet (ammoniak) inte är särskilt miljöskadligt. Och det märks tydligt på lukten om det börjar läcka!

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #37 skrivet: 26 okt-19 kl 09:06 »
Naturskyddsföreningen har en märkning som heter bra miljöval på schampo disk- och tvättmedel mm. Det tillsammans med att köpa ekologisk krav-mat tycker jag är ett viktigt och bra steg för att bli mer miljövänlig.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #38 skrivet: 26 okt-19 kl 11:58 »
När det gäller att bli miljövänligare så är överdriven hygeniver direkt ett hot mot miljön och energiåtgången.
Man behöver inte duscha var dag, inte ens varannan dag.
Då minskar man även på åtgången av schampo.

Kattatvätt räcker väldigt ofta om man integration jävligt skitig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: Göra om hemmet till mer energisnålt och miljövänligt?
« Svar #39 skrivet: 29 okt-19 kl 17:48 »
De strukturella ändringarna i form av energibesparing osv har nog andra bra tips om vad man kanske kan börja med, sånt har jag noll koll på

Ha inte soffor och möbler för nära elementen, finns det möjlighet så minska rum ant för att få en större öppen yta somär lätare att värma än  flera smårum


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 7 användare
xaelanar, von tratt, Banelinjen, Rostig, beekeepern, Adels, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser