Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Närgången bockkilling  (läst 1282 gånger)

kompostberta

  • Gäst
Närgången bockkilling
« skrivet: 19 apr-11 kl 15:54 »
Har en bock killing som är väldigt social o nyfiken och skulle nog sitta på axlarna om han kunde=) Klättrar och tuggar överallt där han kommer åt,.Har läst någnstans att om man hanterar bock killingar "för mycket " så kan det bli problem i hanteringen när dom blir vuxna,. Nå´n som har erfarenhet av det?

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Närgången bockkilling
« Svar #1 skrivet: 19 apr-11 kl 16:23 »
O ja, massor av erfarenhet  ;D
Han kommer bli som en hund när han blir stor, och förmodligen kommer han inte fatta att är stor och att han har horn så han kommer vilja sitta i knät oavsett storlek  ::) Kan vara måttligt påfrestande när de hela tiden följer efter och ska va med på allt och gå och trycka hela kroppen mot en för att säga "titta vad stark jag har blivit men visst är jag fin? Kela med mig, och -bara- mig annars blir jag suuur!"  Men problem, nja, mest bara påfrestande om man vill vara ifred som sagt  :)
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Närgången bockkilling
« Svar #2 skrivet: 20 apr-11 kl 09:05 »
Just det, Tesse, det där är ett yrkesmässigt sällskapsdjur under utbildning!  :D  Om Du har lust, kan Du passa på att träna honom lite som en hund:  rumsren, koppel, åka bil.  Metod:  Prova först med en kombination av godis och klappar som belöning och som straff - ifall han gör fel - putta ut honom, gå ifrån honom, strunta i honom.  En stund.  Är han som mina var, så är detta ett mycket kännbart straff, så använd det med stor urskillning.  Och lägg för allt i världen in ett par bilder på Getglädjetråden, när han ligger i knä, eller ser allmänt söt ut på annat vis.  Du har väl sett bilden av Pappan, som håller på att "drunkna" i killingar?

Lycka till nu, det där blir en fin livslång vänskap!

PS:  Kan han inte sitta på axlarna, sa Du?  Varför inte det?  Är det något allvarligt fel på honom?  Menar Du Dina axlar, eller hans egna?  ...  :P  ;)

« Senast ändrad: 20 apr-11 kl 09:28 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kompostberta

  • Gäst
SV: Närgången bockkilling
« Svar #3 skrivet: 20 apr-11 kl 10:10 »
 Mina axlar :) Det låter kul det där m träning! Ska prova m det!Hur gör man för att träna in "rumsrenhet" ? Ska försöka få till någon bild också om det går,.Men var hittar jag på den drunknade pappan?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Närgången bockkilling
« Svar #4 skrivet: 20 apr-11 kl 21:15 »
Som med hund, i princip:  Korta stunder inne, trevligt, fast om han ställer sig med benen isär, så bär ut honom och var trevlig därute.  ;)

Killingarna utnyttjade att min pappa inte har hjärta att säga åt de att de inte får bete sig hur som helst. Som att hoppa på axlar mm vilket de inte får göra med oss...
Nya nöjesfältet för getter och killingar, ny hemkörd vedtrave... skit kul, både att få klättra och gnaga...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 1 användare
ninanna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser