Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvalité på stockar?  (läst 1860 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Kvalité på stockar?
« skrivet: 23 jan-20 kl 13:04 »
Hej! Hur petig ska man vara med stockar när man ska såga? Har fått tag i stockar som legat ute ett tag. Vad är det som blir sämre så att säga, hållbarheten? Motstånd mot röta? Skulle i så fall bli till konstruktionsvirke (gran).
Tacksam för svar!

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Kvalité på stockar?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-20 kl 19:04 »
Hur länge är ett tag? Till bostadshus eller uthus? Trädslag? Gammal fura kan innehålla fint kärnvirke.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Kvalité på stockar?
« Svar #2 skrivet: 23 jan-20 kl 21:17 »
Hur länge är ett tag? Till bostadshus eller uthus? Trädslag? Gammal fura kan innehålla fint kärnvirke.
Lite osäker men iallafall ett år! Möjligen något längre. Tycker det ser fint ut i kärnan men det yttre är angripet (jag har barkat av dem). Det är gran "tyvärr" och eventuellt skulle det användas till att bygga någon typ av liten stuga.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kvalité på stockar?
« Svar #3 skrivet: 23 jan-20 kl 21:50 »
Vilken årstid höggs det? Har det legat obarkat? Har det legat direkt på backen? Såga lite och kolla kvalitén. Normalt blir ytveden dålig först så har det inte legat ner än något år bör du kunna få ut fina bitar av åtminstone kärnan. Kanske inte till takstolar eller åsar men till resvirke.

Läste inte sista inlägget...

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Kvalité på stockar?
« Svar #4 skrivet: 23 jan-20 kl 22:06 »
Med största sannolikhet är det prima virke, det beständigheten mot röta som försämras först. Till klädselbrädor eller reglar brukar det vara utmärkt.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Kvalité på stockar?
« Svar #5 skrivet: 24 jan-20 kl 17:53 »
Tack så mycket! Jag tycker kärnan ser frisk och bra ut. Men var osäker på om det kan ha startat någon slags process eller så som jag inte kan se. Ytveden är däremot dålig, det är lätt att se.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kvalité på stockar?
« Svar #6 skrivet: 24 jan-20 kl 18:39 »
Gran brukar normalt sett ruttna inifrån och ut, men det blir kanske en annan sak med stockar som ligger på backen och ruttnar. Första tecknet på nedbrytning är blånad, en rötsvamp som gör virket blåaktigt inuti. Det behöver inte vara något problem men ser tråkigt ut på virke som inte målas.

https://www.svenskttra.se/om-tra/att-valja-tra/tra-och-fukt/mikroorganismer/

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Kvalité på stockar?
« Svar #7 skrivet: 24 jan-20 kl 20:44 »
Skulle möjligen använda dem till lagårdsinredning och liknande men inte bygga in dem i bärande konstruktioner. Det är såpass med jobb att såga och bygga så man kan lika gärna använda prima virke.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Kvalité på stockar?
« Svar #8 skrivet: 26 jan-20 kl 09:19 »
Tack för svar! Här är en bild så ni vet vad jag försöker beskriva

 

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Kvalité på stockar?
« Svar #9 skrivet: 26 jan-20 kl 10:22 »
Det där skulle jag såga, utan tvekan. Av blånaden hamnar det mesta i tvaiten. I takstolar och bärande delar får inte blånad finnas.
Det ser ut som (kanske) att det finns lite brunröta i närheten av tvärsnittet i stocken på bilden. Är inte säker på att det heter brunröta på fastlandet. Brunröta försämrar kvaliten kraftigt.

jag skulle inte tveka, jag skulle såga stockarna

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Kvalité på stockar?
« Svar #10 skrivet: 29 jan-20 kl 12:50 »
Det där skulle jag såga, utan tvekan. Av blånaden hamnar det mesta i tvaiten. I takstolar och bärande delar får inte blånad finnas.
Det ser ut som (kanske) att det finns lite brunröta i närheten av tvärsnittet i stocken på bilden. Är inte säker på att det heter brunröta på fastlandet. Brunröta försämrar kvaliten kraftigt.

jag skulle inte tveka, jag skulle såga stockarna
Tack så mycket! Ska hålla utkik efter blånad/röta!

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kvalité på stockar?
« Svar #11 skrivet: 29 jan-20 kl 19:12 »
Det är en massa arbete du ska lägga ned på ditt byggande, det du gör ska dessutom hålla ett tag. Så snåla inte på kvalitén. Det är mitt råd.
kretslopp

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Kvalité på stockar?
« Svar #12 skrivet: 29 jan-20 kl 21:25 »
Nej men det räcker om det är tillräckligt bra. Man behöver inte skjuta över målet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 5 användare
xaelanar, peterm, ärt, Gröfre Slissing, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser