Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inköp av helautomatisk äggkläckare, tips och råd.  (läst 1215 gånger)

Eke

  • Inlägg: 2
    • Småland
Inköp av helautomatisk äggkläckare, tips och råd.
« skrivet: 20 sep-20 kl 18:50 »
Hej,

Jag är på jakt efter en helautomatisk äggkläckare.
Vad finns det för alternativ på marknaden och vad bör man satsa på? Det skulle vara intressant att höra lite erfarenheter av er som använder helautomatisk äggkläckare och vilka erfarenheter ni har.
Jag har idag en kinatillverkad äggkläckare (56 ägg) som jag kört några gånger. Det knepiga med denna är dels att den är dåligt isolerad samt att det är svårt att få till en jämn fuktnivå. Hur jag än gjort har jag inte fått mer än ca 40-50% kläck med maskinen och det är trist att så många ägg går till spillo. Nu efter 5 kläckomgångar har fuktsensorn havererat så jag har övervägt att köpa en ny kläckare helt enkelt.
Tänker det skulle vara lagom med en maskin för 20-50 ägg.
Budgeten ligger på 2500-3500 kr ungefär.


Jag sitter nu och kikar på följande modeller:
* RCOM King Suro
* RCOM Max 20
* Borotto REAL 49 Plus Expert

RCOM Max 20 verkar ha fått fina betyg och den har internt vattenmagasin istället för pump som kanske är en fördel. Verkar dock dyr och jag hittar ingen återförsäljare i Sverige.

King Suron som många här i forumet verkar nöjda med verkar ju annars bra.

Borotton är ju bra då den rymmer fler ägg. Men osäker på kvaliten på dessa.

Har jag missat någon bra tillverkare som jag borde kika vidare på? Vad kan hönsexpertisen här på forumet rekommendera?

Tacksam för alla tips och erfarenheter.

/Mathias

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Inköp av helautomatisk äggkläckare, tips och råd.
« Svar #1 skrivet: 20 sep-20 kl 21:07 »
Jag har Brinsea två olika storlekar och gillar dem mycket. En liten och en stor.

Båda är helautomatiska inklusive pump, vilket jag anser vara mer automatiskt än vattenmagasin man måste fylla på för hand.
Man kan välja fukt, värme, vändningsintervaller och kylningsintervaller, eller inte, om det är något man inte vill ha.

Arctic hen är Sveriges återförsäljare på märket och ger en fantastisk service när det går illa. Hade en som dörren bara inte höll fukt och de bytte ut hela kostnadsfritt utan någon som helst diskussion. Inom garantin såklart.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Inköp av helautomatisk äggkläckare, tips och råd.
« Svar #2 skrivet: 20 sep-20 kl 23:30 »
King Suron är inte speciellt välisolerad den heller. Vår håller väldigt jämn temp där den mäter, men ute bland äggen varierar det rätt mycket. Lite liten tycker jag den är också. Har tilläggsisolerat den, men det blev nödlösning.

Kommer att byta ut underdelen, alternativt hela lådan till en isolerad. Själva temp och fuktstyrningen fungerar fint.

Eke

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Inköp av helautomatisk äggkläckare, tips och råd.
« Svar #3 skrivet: 21 sep-20 kl 09:03 »
Jag har Brinsea två olika storlekar och gillar dem mycket. En liten och en stor.

Båda är helautomatiska inklusive pump, vilket jag anser vara mer automatiskt än vattenmagasin man måste fylla på för hand.
Man kan välja fukt, värme, vändningsintervaller och kylningsintervaller, eller inte, om det är något man inte vill ha.

Arctic hen är Sveriges återförsäljare på märket och ger en fantastisk service när det går illa. Hade en som dörren bara inte höll fukt och de bytte ut hela kostnadsfritt utan någon som helst diskussion. Inom garantin såklart.

Dessa skall jag kika närmare på. Tack för tipset! Har du någon modellbeteckning på de kläckare som du har?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Inköp av helautomatisk äggkläckare, tips och råd.
« Svar #4 skrivet: 21 sep-20 kl 09:24 »
Dessa skall jag kika närmare på. Tack för tipset! Har du någon modellbeteckning på de kläckare som du har?

Brinsea Ovation 28 EX med fuktkontroll (pump) 3999:-

Brinsea OvaEasy 100 advance EX series II med fuktkontroll (pump) 9470:-


Jag kom ju på att jag har en Covina Super 24 ET 524A också. Den måste man sätta vatten i magasin. I och för sig gör man det utifrån men man får köpa till hygrometer för att ha koll och de två facken att hälla i är svåra att fylla så fukten håller sig rätt. Jag har haft ganska dålig kläckprocent från den också trots både termometer och hygrometer.
Jag tror inte att den läcker något men just det svåra med att sätta rätt mängd vatten.
I instruktionerna står det bara att man ska ha ena tråget fyllt under ruvning och båda under kläckning men det är under inga omständigheter någon säkert sätt att ha fukt i, speciellt till kläcket.

skades

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Inköp av helautomatisk äggkläckare, tips och råd.
« Svar #5 skrivet: 23 nov-20 kl 19:16 »
Testar för tillfället en Incubato 96. Spännande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser