Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traditionell ölbryggning  (läst 4694 gånger)

Mikael Perman

  • Gäst
Traditionell ölbryggning
« skrivet: 06 apr-05 kl 13:05 »


Hej.

Jag skulle vilja ha kontakt med någon som brygger öl på helt traditionellt sätt och även framställer egen malt. Det jag i första hand tänker på är rökmalt som den framställs på Gotland. Men även annan maltframställning är OK.

Jag är även intresserad av att lära mig att lägga rosten i rostbunnen på ett traditionellt sätt. Samt göra mäskningen.

Jag vet hur allt detta går till i teorin, eftersom min mor (som är från Gotland) har berättat för mig om detta.

Men jag har ingen praktisk erfarenhet av just detta. Annars är jag erfaren i all sorts hembryggning sedan 20 år. Det vill säga gotlandsdricka, öl, mjöd, fruktvin, osv.

Mikael Perman


Göran_N

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
    • Nyköping Biodlare
Re:Traditionell ölbryggning
« Svar #1 skrivet: 06 apr-05 kl 13:19 »
Mmmm.

Några bra recept på mjöd  :P

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Traditionell ölbryggning
« Svar #2 skrivet: 06 apr-05 kl 20:44 »


hej.
Vad vill du ha för mjöd?

Torrt som vitt vin?
Sött och starkt?
Mellanting mellan öl och mjöd, dvs mölska?
Smaksatta mjödsorter örter/frukt/bär?

Är du van att brygga vin, öl eller liknande?

Hur som helst, om du vill ha tag i en bra bok, skulle jag rekommendera "Mad about mead" av Pamela Spence, Llewellyn publications, ISBN 1-56718-683-1. Mitt ex är från -97.

Mikael Perman.

Göran_N

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
    • Nyköping Biodlare
Re:Traditionell ölbryggning
« Svar #3 skrivet: 07 apr-05 kl 01:05 »
Verkar vara en mycket intressant bok.

Min mormor i Finland bjöd alltid på mjöd när man var på besök.
Det "ploppade" hemtrevligt när man öppnade patentkorken.
Det flöt alltid några russin (helt uppsvällda) i mjöden, och man var nästan alltid glad när man åkte däriftrån  ;D

Jag har INGEN erfarenhet av öl/mjöd bryggning.

Om du har ett "toklätt" recept så provar jag gärna.

/Göran

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Traditionell ölbryggning
« Svar #4 skrivet: 10 apr-05 kl 07:09 »


Hej.

Ölbryggning och mjödbryggning är inte ett recept i bemärkelsen ett gäng råvaror som kombineras, utan det är mer en procedur ett förfaringssätt och en metod.

Alltså man kan ha EXAKT samma råvaror, men göra bara ytterst lite annorlunda tex en lite avviaknde temperatur, så kan smak och resultat bli helt annorlunda.

När vi talar om mjöd från Roslagen, som det fortfarande bryggs i många hem i den finska delen av Roslagen, så talar vi i allmänhet inte om ett äkta mjöd. För i ett äkta mjöd ingår honung som en viktig del.

I Roslagen har man nog gjort det på honung en gång i tiden, men sedan har man gått över till att brygga det på farinsocker, citron, humle och även russin som du säger.

Det kräver stor skicklighet att brygga den typen av mjöd, så att man inte får livsfarligt exploderande flaskor, eller åtminstonde en skumfontän då det öppnas. Att ge sig på något sådant utan att vara van bryggare är ganska dömt att misslyckas.

Däremot skulle du kunna brygga en liknade sak, relativt lätt, och det är att du skaffar dig en ölsats med färdighumlat maltextrakt och följer instruktionen på burken.

Ta INTE en dyr sats, utan här är det istället en fördel om du tar en billig ölsats med 1.5 till 2 kg maltextrakt.

Istället för att tillsätta socker, som står i receptet för ölsatsen, så tillsätter du 1/2 - 1 kg farinsocker, och kanske 1-2 kg honung också.

I övrigt gör du precis som receptet säger. Du behöver alltså INTE sätta till russin, humle eller citron, för maltextraktet är redan pH-justerat och humlat och riktig öljäst finns med i en liten påse.

Har du bryggt på detta enklare sätt ett par, tre gånger, och du fått det att fungera med injäst kolsyra i ölflaskorna, ja då är du mogen att steg för steg göra ett mer ursprungligt recept.

Och som sagt, lyckas du väl med den förenklade bryggningen, så kan det bli riktigt gott det också. Självklart blir det bättre med mer riktiga recept, men detta ska bli helt OK. Och glad blir man garanterat.

Det är bättre om du ställer frågor direkt till mig, steg för steg i bryggningen, då du kör igång. Annars blir det lätt för mycket text, och oklart, utan fråga vartefter frågorna kommer.

Mikael Perman.
 



Göran_N

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
    • Nyköping Biodlare
Re:Traditionell ölbryggning
« Svar #5 skrivet: 11 apr-05 kl 00:05 »
Jag bugar och tackar !!

Nu bär det iväg till den lokala bryggarbutiken.

mb

  • Inlägg: 40
Re:Traditionell ölbryggning
« Svar #6 skrivet: 10 jul-05 kl 15:54 »
Skrev lite om traditionell ölbryggning under rubriken malt i detta forum, tänkte länka det hit för att sprida missionen. :D

Följande länk borde funka
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=37;action=display;threadid=4135
« Senast ändrad: 10 jul-05 kl 15:55 av mb »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
lillaliam

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser