Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nedgrävd ibc tank som förvaring för dricksvatten?  (läst 4340 gånger)

Robertnumer

  • Inlägg: 33
    • Södermanland
Nedgrävd ibc tank som förvaring för dricksvatten?
« skrivet: 23 feb-20 kl 20:22 »
Längelängelängesen jag var aktiv här nu, men har eventuellt övertalat sambon om att flytta ut i stugan som stått tom alldeles för länge & kanske överge vår trerummare i stan. Med sambo kommer dock lite krav såsom rinnande vatten, dusch & stadig värme inomhus.

Då det saknas rinnande vatten har jag funderat på att gräva ner en ibc-tank på en kubik för själva förvaringen. Duger det för att hålla dricksvatten hyfsat färskt? Hur länge? Hur djupt bör jag gräva? Bör jag gräva ner flera stycken? Eller kanske en större tank redan från början? Ibc-tankarna är rätt billiga med tanke på vad dom tillför i sammanhanget.

Jag kan få vatten levererat i ibc-tank men tänker att jag bör pumpa över det till den nedgrävda för att hålla det fräscht längre, tänker jag rätt?

Sen en hydrofor? inomhus? Och en varmvattenberedare, Och duschkabin? och..och...och?? Ström finns, och vi ska komma så billigt undan vi kan.

Rörigt inlägg kanske men jag behöver lite input innan min halvdanna plan i huvudet känns ok. Tack sålänge

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Nedgrävd ibc tank som förvaring för dricksvatten?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-20 kl 20:30 »
Det är stor risk att det blir plastsmak på vattnet om man förvarar det länge i en IBC-tank.   Lukta gärna i några sådana tankar som har stått tillslutna länge, och räkna med att vattnet kommer att få ungefär samma smak som den lukt du känner.

Är det inte lika lätt att gräva en brunn som att gräva ett hål att sänka ner en IBC-tank i?

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nedgrävd ibc tank som förvaring för dricksvatten?
« Svar #2 skrivet: 23 feb-20 kl 20:32 »
Jo, det skulle funka, men det är ett ruskigt besvärligt sätt att förse sig med vatten.
Och ganska kostsamt.

Jag skulle faktiskt hellre rekommendera att du borrar eller gräver efter vatten.
Tyvärr inte det billigaste man kan ge sig på, men er livskvalité höjs betydligt.

Har själv levt utan vatten och varit av med det i perioder de senaste åren.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Nedgrävd ibc tank som förvaring för dricksvatten?
« Svar #3 skrivet: 24 feb-20 kl 11:07 »
Jag skulle också gräva en brunn. Man gör av med mer vatten än man tror, och en grävd brunn på rätt ställe ger gott vatten till lågt pris. Lite risk bara att den blir torr om du inte får den tillräckligt djup.

IBC-tank är inte bra att gräva ned, när du använt en del av vattnet kommer markvattnet att trycka ihop tanken.


Robertnumer

  • Inlägg: 33
    • Södermanland
SV: Nedgrävd ibc tank som förvaring för dricksvatten?
« Svar #4 skrivet: 24 feb-20 kl 12:09 »
Tack för era svar, i mitt huvud går det så fort att brunnen snart är grävd  ;D, jag har sökt men inte hittat något ordentligt svar,  hänger grundvattennivåerna ihop något som helst med vattennivåerna i sjön?  Stugan ligger nämligen rätt nära en sjö ~200m och höjdskillnaden är nog bara någon meter. Tänker jag rätt om jag tänker mig hitta grundvatten rätt så grunt iom det eller är jag helt ute & cyklar?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Nedgrävd ibc tank som förvaring för dricksvatten?
« Svar #5 skrivet: 24 feb-20 kl 12:45 »
Jo, de hänger ihop. Har en bild i huvudet av ett foto du tagit ned mot sjön, så är det inte berg i vägen så ser det bra ut.

När man gräver en brunn så vill man ju dels ha den nära kåken, men inte så att den kan bli förorenad av avlopp eller vad man nu sprider omkring sig. Sedan är det väldigt bra om det är grusigt i marken där man gräver, så det t ex inte är tät lera. Jag skulle ta ett armeringsjärn eller en järnstång i samma diameter och sondera. Börja där du helst vill ha brunnen och gå utåt. När du hittat ett ställe där du kommer djupt så kan du köpa ett jordborr (på Biltema t ex) och borra dig ned. Du får nog förlänga borret. Då ser du var vattnet står.

Även om det är lera så kan det finnas sand under. Håll dig inte för nära sjön, för då kan du få dysmak på dricksvattnet.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nedgrävd ibc tank som förvaring för dricksvatten?
« Svar #6 skrivet: 24 feb-20 kl 13:20 »
200m sandfilter borde göra sjövattnet drickbart och garantera grundvattennivåerna. Låter som ett gott utgångsläge, om det nu inte är tjocka lerlager eller berg emellan.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Nedgrävd ibc tank som förvaring för dricksvatten?
« Svar #7 skrivet: 24 feb-20 kl 15:35 »
Har stugan gamla anor och varit ständigt bebodd någon gång för länge sedan? I så fall kanske det finns någon gammal brunn i närheten som kan bli användbar efter viss uppryckning.

tiina nilsson

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Nedgrävd ibc tank som förvaring för dricksvatten?
« Svar #8 skrivet: 22 mar-20 kl 09:12 »
Har stugan gamla anor och varit ständigt bebodd någon gång för länge sedan? I så fall kanske det finns någon gammal brunn i närheten som kan bli användbar efter viss uppryckning.

Hej här hoppar jag in, för att jag kanske är i just den sitsen men också fullständigt novis. Skulle du vilja förklara vad en sådan "uppryckning" skulle kunna bestå av? Jag är spekulant på ett torp med grävd brunn som tidigare försett huset med vatten genom hydrofor och ledningar, som är tagna ur bruk. Jag väntar svar på prov av vattenkvalité men är otålig på att få svar på vad saker kan komma att just kosta mig, innan jag kan veta om jag skall slå till.

Ett allmänt rop på råd alltså - ursäkta om det ses som kapning av tråd  ::) !

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nedgrävd ibc tank som förvaring för dricksvatten?
« Svar #9 skrivet: 22 mar-20 kl 09:25 »
Hej här hoppar jag in, för att jag kanske är i just den sitsen men också fullständigt novis. Skulle du vilja förklara vad en sådan "uppryckning" skulle kunna bestå av? Jag är spekulant på ett torp med grävd brunn som tidigare försett huset med vatten genom hydrofor och ledningar, som är tagna ur bruk. Jag väntar svar på prov av vattenkvalité men är otålig på att få svar på vad saker kan komma att just kosta mig, innan jag kan veta om jag skall slå till.

Ett allmänt rop på råd alltså - ursäkta om det ses som kapning av tråd  ::) !

En rejäl städning av brunnen, Dvs gräva ur allt bös i botten.
Och sedan slå i sand lite mindre än det som rensats ut.
Det går även att ta hjälp av en sugbil om denne har rena slangar/rör att sticka ner i brunnen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Nedgrävd ibc tank som förvaring för dricksvatten?
« Svar #10 skrivet: 22 mar-20 kl 11:02 »
Och andra saker som ska tilläggas är väl att städa även sidorna på brunnen om det behövs, reparera/byta ev dåligt brunnslock, städa bort gamla rostiga rörinstallationer som inte längre används osv.
Se till att inte ytvatten kan tränga ner i brunnen och att det är fritt från sanitära olägenheter (gödselstack, kompost, utedass, betande djur mm) ovanpå marken i närheten av den.

Pumpa gärna ur brunnen några gånger, när jag gjorde det sist sänkte jag ner en billig dränkpump i brunnen, dock visade det sig att den inte hade tillräcklig tryckhöjd för att få upp vattnet över brunnskanten så jag fick seriekoppla den med pumpen från en skrotad pumpautomat, som fick hänga i rep någon meter ner i brunnen.

Det är ingen mening att kosta på ett vattenprov på en brunn som har stått oanvänd länge, det är först när man har pumpat ur den några gånger och fått omsättning på vattnet, som man kan få veta vad vattenkvaliteten verkligen går för.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Nedgrävd ibc tank som förvaring för dricksvatten?
« Svar #11 skrivet: 22 mar-20 kl 11:11 »
Idag finns ju vattenfilter man kan koppla ihop så ska väl mycket till innan man inte kan göra vattnet ur brunnen drickbart? Seriekoppla dessa t.ex. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/vattenrenare-och-filter/vattenfilter-438008/ först bomullsfilter sen kolfilter sen ev keramiskt filter innan dricksvattenkranen? Vatten för dusch & toa behöver väl inte va drickbart...

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Nedgrävd ibc tank som förvaring för dricksvatten?
« Svar #12 skrivet: 22 mar-20 kl 11:23 »
Det är meningslöst att köpa filter på måfå innan man har fått en analys gjord och vet vad det eventuellt är för fel på vattnet.

En nackdel med filter från Jula och andra lågprislador, är att de byter modeller och leverantörer ofta. Det kan bli svårt att få tag i nya insatser till sådana filter efter ett par år.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nedgrävd ibc tank som förvaring för dricksvatten?
« Svar #13 skrivet: 22 mar-20 kl 14:24 »
Det svåra är nog inte vattnet utan avlopp. Men det var inte det du frågade om. Ska du ha till dusch och tvätt så använd sjövatten. Jag skulle gräva ned en brunnsring några meter från sjön. Som vattnet kan sippra in i så jag slapp grums från sjön. Då skulle jag också kunna gräva ned vattenledningen en bit så den blir frostfri.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 5 användare
xaelanar, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser