Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helrenovering av husvagn  (läst 14022 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #20 skrivet: 23 feb-20 kl 08:53 »
Kolla hur dålig den är innan du börjar laga, så du inte drar på dig för mycket jobb.

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #21 skrivet: 23 feb-20 kl 17:57 »


Tionde, passa på och köp något dammskydd för dina lungor när du ändå är på bygghandeln.

I will :)

Jag skrotade en sådan vagn förra sommaren.

Golvet, är uppbyggt av reglar av trä. och täckt med plyvod och isolerad med helt vanlig frigolit som du kan köpa i bygghandeln.
Väggarna och taket ärplåt, träreglar, masonit och

Det jag skulle titta på allra först är "sitter väggarna fast" är det i dåligt skick så har du ett mycket besvärligt jobb framför dig..
Är det mer än någon regel i golvet som är kasst då blir det oxå besvärligt.

Om du ger dig och beslutar för en annan infallsvinkel så av med hela lådan och bygg från grunden.
Det är inte så svårt och du behöver inte ha plåt i väggarna utan kan använda tunn plywood.

Vet du var jag kan få tag i reglerna? Vilken storlek osv det ska vara?

Någon annan kanske också vet.
Tack på förhand.

Kolla hur dålig den är innan du börjar laga, så du inte drar på dig för mycket jobb.

Jag använder huvudet mycket i min vardag så behöver någonting för händerna också, det spelar inte så stor roll om det är tar lång tid, det är nästan i det här fallet bättre.  :)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #22 skrivet: 23 feb-20 kl 18:15 »
Reglarna i väggar och tak är av trä med lite olika mått och en del är inte rektangulära, så de måste klyvas i den profil det ska vara.
Svårt att hitta rätta mått utan man tar grövre reglar och klyver till rätt mått.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #23 skrivet: 23 feb-20 kl 18:29 »
Lämpliga verktyg att använda är en kapsåg, klyvsåg och en tryckluftsdriven klammerpistol.
Dom här funkar.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/haft-spikpistoler/klammer-spikpistol-071018/

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/spik-och-klammers/klammer-362085/
I lämplig längd, ej dyckert för de sitter dåligt och så limmar du reglarna, mot aluminiumplåten och Plywoodden.

Billig kapsåg, men jag föredrar bättre kvalitet.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/stationara-sagar/elektriska-kap-gersagar/kap-och-gersag-242136/

Typ en sån här klyvsåg, men se till att den har bra sågdjup, för när du lutar klingan för att klyva snett, så blir sågdjupet mindre.

 

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #24 skrivet: 23 feb-20 kl 18:51 »
Lämpliga verktyg att använda är en kapsåg, klyvsåg och en tryckluftsdriven klammerpistol.
Dom här funkar.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/haft-spikpistoler/klammer-spikpistol-071018/

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/spik-och-klammers/klammer-362085/
I lämplig längd, ej dyckert för de sitter dåligt och så limmar du reglarna, mot aluminiumplåten och Plywoodden.

Billig kapsåg, men jag föredrar bättre kvalitet.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/stationara-sagar/elektriska-kap-gersagar/kap-och-gersag-242136/

Typ en sån här klyvsåg, men se till att den har bra sågdjup, för när du lutar klingan för att klyva snett, så blir sågdjupet mindre.

Vad bra! Tack så mycket!
Har tillgång till en såg, tror den ska fungera.

Så man sågar såklart till själv ja... Spännande. För en som inte jobbat med detta förut ska det bli en jätterolig utmaning :D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #25 skrivet: 24 feb-20 kl 09:06 »
Tänk dig för innan du köper verktyg. Vi som hållit på ett tag med husrenoveringar och diverse jobb faller lätt in i vårt sätt att se det, t ex ensamhet som säkert ser det som en självklarhet att man har tryckluft. De där klammerpistolerna är smidiga, men det är ju bara en husvagn du skall reparera, så då fungerar hammaren. Fast jag föredrar skruv, och skruvdragare... Fast den behöver du när du skall ta hål, om du inte har en borrmaskin.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #26 skrivet: 24 feb-20 kl 09:33 »
Tänk dig för innan du köper verktyg. Vi som hållit på ett tag med husrenoveringar och diverse jobb faller lätt in i vårt sätt att se det, t ex ensamhet som säkert ser det som en självklarhet att man har tryckluft.
När jag läste det här inlägget tänkte jag direkt "men det har väl alla en kompressor?" :-[ . Och sen kom jag på att diverse släktingar brukar komma förbi här för att fylla luft i sina däck...så uppenbarligen är inte egen tryckluft en självklarhet...
Den som håller på med större och mindre projekt som detta med husvagnen, lär fundera över vilken verktygs- och maskinuppsättning en behöver, både nu och för framtida stolleprover. TS ska inte ränna iväg och köpa halva Jula eller Biltema nu med en gång, men kanske något/några nya verktyg till husvagnsbygget, och sen ytterligare till nästa års kreativa påhitt?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #27 skrivet: 24 feb-20 kl 12:37 »
Klart jag såg det som självklart med kompressor.
Jag har nog 5-6 st i olika storlek + några fordon jag kan ta luft ifrån.
Bra att ha dem utspritt i olika byggnader.
Lättare att släpa på slang och verktyg än kompressorn.

Men det finns små under tusenlappen, som duger till spikpistolen.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #28 skrivet: 24 feb-20 kl 15:33 »
Småkompressorer brukar man aldrig behöva köpa, de ramlar över en då och då om man bara håller ögonen öppna.

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #29 skrivet: 24 feb-20 kl 21:23 »
Hahaha...

Har inte en kompressor liggandes nej...

Har skruvdragare, fungerar det kära ni? :)


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #30 skrivet: 24 feb-20 kl 23:29 »
Japp, går inte lika fort men skruvar sitter bra, och vill du ha riktigt snyggt på väggarna så tapetserar du väl eller liknande. Tänk på att det finns olika skruvar. Skruvskallen skall kunna sjunka in i din plywood om du skall få det slätt.

Och tänk på att väggarna är tunna, så du inte bygger en igelkott ;D

Sister

  • Inlägg: 20
    • Dalarna
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #31 skrivet: 26 mar-23 kl 15:47 »
Tioende, hur gick renoveringen?
/Sister


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 4 användare
xaelanar, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser