Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Statistik över hundattacker?  (läst 14404 gånger)

Vilse

  • Gäst
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #20 skrivet: 13 apr-09 kl 05:15 »
en del har barn, andra har hund.
jag kan inte tänka mej att inte ha hund.





Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #21 skrivet: 13 apr-09 kl 11:04 »
en del har barn, andra har hund.
jag kan inte tänka mej att inte ha hund.





Jag har heller inga barn och skulle tycka livet var ganska trist och outhärdligt utan hund.
Men jag väljer helst en ras som är lämplig för min livssituation, det blir enklast och trivsammast för mig, hunden och omgivningen :)
                                   Mvh
                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilse

  • Gäst
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #22 skrivet: 13 apr-09 kl 11:29 »
jag läste ju i och för sej rasbeskrivningen av min hund innan jag köpte den.
(nu ljög jag så det dånade om det,,jag visste ju vad det var för ras sen gammalt men tror många inte ens har läst rasbeskrivningen innan man bestämmer sej för vilken ras man vill ha)

vet ju att många är starkt kritiska även till min hundras.
en hund i fel händer är i fel händer oavsett vad det är för ras.

betalar man hundskatt nu för tiden i sverige?

fram för hundskatt och rabatt om man låter kommunens hundfångare komma hem till en o kolla hur jycken bor och rabatt på hundskatt om man går hundägaransvarskurs,,så funkar det här nere,,men många bryr sej inte om at betala hundskatten än mindre anstränga sej för att få rabatten.

obligatorsik hundskatt och hundägarregistrering!

allvarligt jag är emot myndighetsregleringar och kontroller och vill vara fri från storebrorsmentaliteter men man får nog offra sej ibalnd för at det finns andra som behöver synas i sömmarna.

Freke

  • Inlägg: 17
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #23 skrivet: 13 apr-09 kl 11:39 »
Exakt, det är vad medlemmar här på forumet berättat om sina vaktande hundar som gjort att Jag i alla fall inte tycker att det är en "var mans hund"...
Sida upp och sida ner finns att läsa om den fasta hand och uppfostran dom kräver för att inte "ta över" och hur fel det kan bli med fel ägare (något jag är fullständigt enig med de som skriver), ändå blir det ramaskri när media börjar undra om det är bra att vem som helst köper rasen/raserna ??? Är inte det bra?
 Jag önskar att media tog upp sönderstressade BC i stan också.
Titta på Blocket, snart varenda Blandras med lite skarpa raser annonseras som Bra vakthund, vad är alla så rädda för så att de behöver en vakthund?
Och vad händer när alla dessa människor skaffat sina vakthundar? Ska fler än 3 Ovtjarkor dumpas?
  Första gången jag över huvud taget hörde talas om Ovtjarka var är på Forumet för ett par år sedan. Då tänkte jag Oj, vilken effektiv Vakthund,  hoppas inte allmänheten får upp ögonen för deras gulliga utseende...
Den beskrevs som en väldigt skarp ras som inte skulle bo i lägenhet eller hus, utan vistas i inhägnat område (precis som ägaren till vaktbolaget uttryckte sig)... Och om inte en person som faktiskt har renrasig Ovtjarka vet hur dom är så vore det väl konstigt?
En annan Ovtjarka "gren" såldes på Blocket som lättsam ras men beskrevs i rasbeskrivningen (det finns ännu ingen officiell beskrivning av rasen på svenska) som en som Älskar familjen men alla andra är en möjlig fiende, är det en lättsam ras?
 Jag skulle inte ha funderat över Ovtjarkan om jag inte läst här på Alternativ (utan förmodligen tänkt att det var ännu en ras som någon importerat för att få ha en hund med ett namn som ingen vanlig människa kan uttala ;)), men jag tycker helt klart att den ifråga om vaktande och skarphet verkar stå i en klass för sig, men jag kan ju ha fel...

                                                    Mvh
                                                  Charlotte
 
Är helt med dig i ditt resonemang, och just pga att problemen belyst på det sättet som dom gjort så är risken att fel folk kommer att skaffa sig just dom hundtyper dom defenitivt inte behöver.. Vilket kommer att resultera i bett och attacker..
Vilket jag personligen är något jag helst inte vill se..

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #24 skrivet: 13 apr-09 kl 11:47 »
Hundskatten är inte kvar i Sverige och vi har inga officiella hundfångare heller:) dumpade hundar är en så länge inte så vanligt. Det är väl polisen som tar hand om farliga hundar och djurskyddet tar hand om vanvårdsfall.         Jag kan inte citera med mobilen, men just det sista du skrev håller jag verkligen med om! Har man rent mjöl i påsen borde man inte frukta en mer noggrann kontroll. För jag tror att det kommer att krävas mer av oss som hundägare i framtiden pga incidenter som verkar öka, något som förmodligen beror på att fler och fler människor skaffar hund för nöjes skull utan att fundera över vilken hund som är lämplig.              Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #25 skrivet: 13 apr-09 kl 12:17 »
Ja, men om man nu bor i dom delarna, är det rätt att vem som helst ska skaffa sig vakthund oavsett kunskap och åtgärder för att skydda "oskyldiga" i sin omgivning från hunden?
                                Mvh
                              Charlotte

det har jag inte uttalat mig om. jag har bara svarat på följande fråga:

vad är alla så rädda för så att de behöver en vakthund?

jag är helt säker på att många som skaffar vakthund inte har kunskaper som krävs och det är inget jag försvarar. däremot kan jag som sagt förstå att dett faktiskt finns behov för privatpersoner att ha vakthund hemma i vissa delar av landet.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #26 skrivet: 13 apr-09 kl 12:30 »
 Det skulle faktiskt vara intressant att veta vilka delar du menar?
Jag kan tänka mig att en vakthund skulle vara bra för ensamma bönder ute i skogen i Skåne, eller vart var det några människor faktiskt blev ihjälslagna och rånade på landsbygden? Men i de flesta fall fungerar vilken någorlunda stor hund som helst utan speciella "Vaktinstinkter" som avskräckande och de är betydligt enklare att ha.
                             Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #27 skrivet: 13 apr-09 kl 12:42 »
Borde inte vakthundar vara klockrena för renhållare?

Några kaukasiska orvtjartkor i utkanten av flocken, så får hundarna göra det de är framavlade för, medan vargarna slipper skjutas.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #28 skrivet: 13 apr-09 kl 13:32 »
Borde inte vakthundar vara klockrena för renhållare?

Några kaukasiska orvtjartkor i utkanten av flocken, så får hundarna göra det de är framavlade för, medan vargarna slipper skjutas.
Mycket bra förslag.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #29 skrivet: 13 apr-09 kl 13:40 »
jag läste ju i och för sej rasbeskrivningen av min hund innan jag köpte den.
(nu ljög jag så det dånade om det,,jag visste ju vad det var för ras sen gammalt men tror många inte ens har läst rasbeskrivningen innan man bestämmer sej för vilken ras man vill ha)
Nej, jag läste heller inte någon rasbeskrivning innan jag köpte min BC, men var ganska på det klara med vad jag gav mig in på ändå :)
Men skulle jag vara ute efter hund och hitta en annons med lättsamma Sredneasiatskaja Ovtjarka så skulle jag i ärlighetens namn inte veta om det var stor skillnad på dom och en lättsam Prasky Krysarik om jag inte kollade upp i rasbeskrivningar, och det är en VISS skillnad ;)
                                      Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Freke

  • Inlägg: 17
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #30 skrivet: 13 apr-09 kl 14:37 »
Borde inte vakthundar vara klockrena för renhållare?

Några kaukasiska orvtjartkor i utkanten av flocken, så får hundarna göra det de är framavlade för, medan vargarna slipper skjutas.
Såg på ett annat forum där just den diskussionen börjar ta form!

Men givetvis kommer det oundvikliga..
"- Men om denne nu skaffar sig två KO, hur ska det gå? Vi vill ju inte ha sånna i närheten av oss, då har vi hellre vargen in på  knuten.. -Vi kommer ju inte att kunna gå ut i skogen där hans marker är om vi ska plocka svamp eller bär.. För vi har ju allemansrätten, och är det lagligt att ha lösa djur i sverige under sommaren?"

Det är så som vissa resonerar? Och istället för att göra vad som borde vara naturligt i allafall för mig.. Är väl att innan man resonerar och diskuterar på ett forum.. - Kontakta ägaren och höra hur hans inställning är?
då jag har samma blandninga som Kimma har, och har blivit så fördömd av grannar och folk som först.. Inte trott på att vi har en KO-blandning eftersom han inte alls är som dom som visades på SVT, sen när dom insett att det är en så har även dom reagerat på hur vinklat reportaget var..

Men i förrgår natt, vi gick förbi en av krogarna som ligger här, och vi känner ägaren och dörrvakterna..
Tzar kliver fram, tvär stannar ett par meter ifrån dörrvakten och kollar in tre äldre grabbar, sen lägger han på Värsta Morret.. Och läser situationen långt innan vi hann göra det.. Dörrvakten kommer fram och säger tack.. Innan vi har hunnit fråga vad som stod på?!
Grabbarna gick, dörrvakt och ägare kommer fram och tackar och säger - vilken tur att ni kom nu! Det var just påväg att dra ihop sig till att bli en fight då dom hade blivit sura på ägaren som vägrade servera en av dom!
Så våran Tzar, när grabbarn avlägsnat sig, blev han som vanligt en pälsboll som vem som kan klappa och utan minsta agg mot någon som uppför sig..

Så en KO-blandning kan vara bra att ha om den är fostrad till att göra rätt och inte tok-vakta.
"men det är väl schäfern som vet hur man ska vara? för inte kan det vara att vi vet hur & vad vi fostrat?  ::) eller??

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #31 skrivet: 13 apr-09 kl 14:47 »
Såg på ett annat forum där just den diskussionen börjar ta form!

Men givetvis kommer det oundvikliga..
"- Men om denne nu skaffar sig två KO, hur ska det gå? Vi vill ju inte ha sånna i närheten av oss, då har vi hellre vargen in på  knuten.. -Vi kommer ju inte att kunna gå ut i skogen där hans marker är om vi ska plocka svamp eller bär..

Lite konstigt resonemang, för om man har sånt som kan döda och äta renar i närheten - vargar, björnar, och järvar, gissar jag? - borde man inte oroa sig över dem snarare än vakthundarna?

Hur lång ifrån en flock går en KO? Med andra ord, om jag rent hypotetiskt stöter på en fårflock i skogen, och jag vet att den är vaktad av ett par KO, hur nära flocken kan jag gå utan att behöva vara orolig?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #32 skrivet: 13 apr-09 kl 15:04 »
Det skulle faktiskt vara intressant att veta vilka delar du menar?
Jag kan tänka mig att en vakthund skulle vara bra för ensamma bönder ute i skogen i Skåne, eller vart var det några människor faktiskt blev ihjälslagna och rånade på landsbygden? Men i de flesta fall fungerar vilken någorlunda stor hund som helst utan speciella "Vaktinstinkter" som avskräckande och de är betydligt enklare att ha.
                             Mvh
                           Charlotte

till att börja med kanske alla de områden i sverige som försvarsdepatementet har klassat som krisområden. ... var det 120 stycken? nån som har följt det här som minns antalet?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #33 skrivet: 13 apr-09 kl 16:08 »
Hej!
Har letat efter sån statistik men ej hittat nåt ???
Kan någon tala om för mig var jag kan hitta sån statistik.
Min granne med en pitbull som vi har haft en del tjafs med
påstår att pudel ligger på 4:e plats attacker mot människor.
Har själv väldigt svårt att tro på vad han säger.
Jag har själv en mellanpudel och han har inte gjort minsta ansats till att bitas.
Tack på förhand.
Mvh Rasmus.
Vet att Sahlgrenska på -90talet förde journal över vilka raser som bitit folk som kom in på akuten.
Skall se om jag hittar den sköterskan jag kände på den tiden om hon har kvar den.
Kanske ngnannan som  har ngn kontakt på ngn sjukhusakut?
Tror nog att det bara är dom som kan ha denna "statistik", möjligen Polisen över dom anmälda hundbetten?
Vill minnas att Golden, Berner och Schäfer toppade Sahlgrenskas lista och Grand Danois var med på 10 i topp.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #34 skrivet: 13 apr-09 kl 16:24 »
jo, en sån statistik hade varit intressant. det är synd bara att den som du såg är så gammal. då fanns det ju inte alla "monsterhundar" i sverige än. inte att jag tror att 10 i top har ändrats för det men det hade varit kul att se hur många gånger och om de över huvudtaget dyker upp på listan.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #35 skrivet: 13 apr-09 kl 16:27 »
Borde inte vakthundar vara klockrena för renhållare?

Några kaukasiska orvtjartkor i utkanten av flocken, så får hundarna göra det de är framavlade för, medan vargarna slipper skjutas.
Nu vet jag att jag kommer att få rejält på moppe :-\ Men jag vill ändå berätta vad jag fick veta av en person som varit på studiebesök i ett land där Boskapsväktare är betydligt mer vanligt än här.
Jag kan vidarebefodra alla ev. påhopp om att det inte är sant/beror bara på hundägarna till den personen eftersom jag själv inte var där och hörde vad gårdsägaren berättade med egna ögon....
 Man hade alltså Herdehundar med flockarna men fick byta ut dom när dom kom på att man kunde äta de nyfödda lammen lika gärna som efterbörd osv...
Kanske det fungerar bättre med djur som man kan samla in vid födslar och bevaka hur Herdehundarna beter sig?
  Just i kalvningstider är det väl mest Herdehunden skulle behövas i flocken med renar, kanske är det därför det inte är utbrett bland samerna att ha hundar som lever som vakter i flocken? Jag tror inte man har haft annat än Lapphundar förr heller? Och dom jobbar väl ihop med föraren på ett annat sätt än vad en Herdehund gör? Eftersom renarna alltid har varit utsatta för rovdjursangrepp borde det väl finnas en tradition med såna hundar om det skulle fungera...
                                        Mvh
                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #36 skrivet: 13 apr-09 kl 16:32 »
Förutom nyfödda lamm - vad sjutton äter en herdehund? Om den nu nästan aldrig träffar människor...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #37 skrivet: 13 apr-09 kl 16:39 »
Förutom nyfödda lamm - vad sjutton äter en herdehund? Om den nu nästan aldrig träffar människor...
I Sverige måste vi se till våra djur minst en gång/dygn så då får man väl mata hunden :)
 Men som jag fattat det ska den också städa bort självdöda djur osv för att inte rovdjur ska dras dit, kanske är det den gränsdragningen som kan bli för svår för ett rovdjur som man fostrat till att bli flockmedlem i en växtätarflock?
                                         Mvh
                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #38 skrivet: 13 apr-09 kl 16:52 »
precis, herdehundar har ätit dödfödda djur och efterbörd i alla tider. jag vill minnas att det stod lite längre fram i den här tråden eller i tråden om KO att det var en sak om uppfostran ändå att hunden inte ger sig på levande boskap.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #39 skrivet: 13 apr-09 kl 16:53 »
Vad äter de om det inte kommer några dödfödda djur på ett tag? Springer de runt och jagar kaniner, eller?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 4 användare
Sebastian Berggren, Sundance, Slowfox, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser