Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första killingarna födda - lite frågor  (läst 1633 gånger)

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Första killingarna födda - lite frågor
« skrivet: 12 maj-08 kl 19:30 »
Inatt fick vi våra första killingar, en get och en bock. Geten verkar inte riktigt förstå hur man diar, har bara sett henne dia en gång, hon ställer sig vid juvret och mäar. Hur kan man hjälpa henne?

Halmade med ny halm igår men hur stor är infektionsrisken om dom börjar gräva i ströet?

Läste i en englesk getbok att geten bara skulle ha marginellt med kraftfoder dom första dagarna då det annars fanns risk för mjölkstockning, stämmer detta?

Kommer säkert på fler frågor senare. ;)
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Första killingarna födda - lite frågor
« Svar #1 skrivet: 12 maj-08 kl 19:47 »
Ja, har du sett den lilla dia så vet hon i alla fall vart maten finns. Dom är rätt bra på att äta när man inte ser på. Men om hon står och fryser med krum rygg och insjunkna sidor så är det rätt tydligt att hon inte får i sig det hon behöver. Ställ geten mot en vägg och mjölka ur ett par droppar och smörj spenen. Ställ sen ungen under och för resolut den mot spenen. Man kan behöva öppna munnen lite också. Men alltså, är det inget fel på den så brukar att äta vara det det killingar är bäst på. Mat och bus.

Engelsmännen kan getter. Små killingar kommer inte igång med maten helt på några dagar. Men jag känner på juvrena och om någon har mjölk över så tackar jag och tar in den till kylen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Första killingarna födda - lite frågor
« Svar #2 skrivet: 13 maj-08 kl 11:34 »
En frisk killing börjar undersöka sin omgivning redan efter 24 timmar.  Den som står och krummar, som Gruff säger, får antagligen för lite.  Infektionsrisken om Du har ströat upp väl borde vara liten; de är trots allt inte grisar som bökar!

Och GRATTIS!!!  Passa på och njut!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
SV: Första killingarna födda - lite frågor
« Svar #3 skrivet: 13 maj-08 kl 22:22 »
Idag är båda aktiva och springer runt, har redan börjat testa att äta hö. :)

Nu går dom avskiljda från resten av flocken, ska dom få träffa "ledaren" om ca en vecka?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Första killingarna födda - lite frågor
« Svar #4 skrivet: 15 maj-08 kl 22:47 »
Normala kllingar kan träffa andra getter så snart de har full kontroll på de egna fortkomstledamöterna, dvs efter det första dygnet.  De är lite trötta efter att ha blivit födda, men sen vill de säkert gärna träffa de andra, förutsatt att dessa är normala, dvs snälla mot dem som är mindre.  Bocken brukar mest se generad ut, som om småbarn vore utpräglat fruntimmersgöra!
8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Första killingarna födda - lite frågor
« Svar #5 skrivet: 17 maj-08 kl 09:29 »
Ja, bocken brukar mest lyfta tafatt på klövarna. Är bara barnen torra och på benen, modern utvilad och mor och barnrellationen etablerad, så ut med dom.

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
SV: Första killingarna födda - lite frågor
« Svar #6 skrivet: 17 maj-08 kl 19:49 »
Hur "stångig" kan bocken var vid 5 dagars ålder? Bocken springer och stångar på mamman, syskonet och oss. Men ignorerar det så får hoppas han växer ifrån det.
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
SV: Första killingarna födda - lite frågor
« Svar #7 skrivet: 20 maj-08 kl 20:20 »
Man bör ju avmaska dom men med vad för medel?
Geten hade blött lite idag, är det något att oroa sig för? Är ju en vecka sedan hon killade.
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Kajsakaj

  • Gäst
SV: Första killingarna födda - lite frågor
« Svar #8 skrivet: 20 maj-08 kl 20:38 »
Verkar hon inte dålig eller att det luktar illa är det helt ok! med blödningar/avslag en vecka efter killningen, alltså inget att oroa sig för håll bara koll på henne!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Första killingarna födda - lite frågor
« Svar #9 skrivet: 21 maj-08 kl 20:34 »
Den bockkillingen lider ju av övervärdeskomplex!  Kanske han bör få veta att Du faktiskt är MYCKET starkare än han:  Du kan ta honom i famn och lyfta upp honom hel och hållen!  I svåra fall vänd honom upp och ner och kela en liten stund.  Klia på halsen, prata om något annat  Det brukar lugna ner honom något.  Tänk på att smärta ökar driften att slåss.  Kan vara bra att "böja i tid"; när han blir större kan Du få svårt att få grepp på honom!  Även om Du inte vill ha kvar honom, är det ju bra att vara goda vänner!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

KG

  • Inlägg: 25
SV: Första killingarna födda - lite frågor
« Svar #10 skrivet: 22 maj-08 kl 20:47 »
Hoppas också få killingar om en månad, bra med såna här trådar så man kan läsa på lite innan och vara förberedd.
« Senast ändrad: 22 maj-08 kl 20:49 av KG »

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
SV: Första killingarna födda - lite frågor
« Svar #11 skrivet: 22 maj-08 kl 20:51 »
Den bockkillingen lider ju av övervärdeskomplex!  Kanske han bör få veta att Du faktiskt är MYCKET starkare än han:  Du kan ta honom i famn och lyfta upp honom hel och hållen!  I svåra fall vänd honom upp och ner och kela en liten stund.  Klia på halsen, prata om något annat  Det brukar lugna ner honom något.  Tänk på att smärta ökar driften att slåss.  Kan vara bra att "böja i tid"; när han blir större kan Du få svårt att få grepp på honom!  Även om Du inte vill ha kvar honom, är det ju bra att vara goda vänner!  :)

Har börjat att lyfta upp honom så fort han stångas och det funkar, har blivit mer sansad nu.

Ingen som vet namn på avmaskningsmedel?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 3 användare
peterm, Anders Flix, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser