Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta plintar under timmerstuga?  (läst 2645 gånger)

nanna

  • Inlägg: 15
    • Gästrikland
Gjuta plintar under timmerstuga?
« skrivet: 02 sep-20 kl 17:39 »
Jag har en timmerstuga byggd någon gång under 1800-talets senare hälft, och huset har de senaste åren börjat sjunka i ena hörnet p.g.a en altan som byggdes fast på ena långsidan i början av 90-talet. Altanen är numera riven, och det är dags att höja huset och fylla på med fler och nya stenar i både hörnet och längs långsidan.

Vi har kämpat för att få dit en utbildad timmerman, men av flera olika anledningar är det två stycken som redan avsagt sig jobbet, och vi har därför fått "nöja" oss med en vanlig snickare med erfarenhet av timmerhus. Han säger nu att han skulle vilja gjuta en plint i det hörnet, för att förhindra att huset skulle sjunka där igen, och sedan täcka med stenar längst ut av estetiska skäl.

Min fråga är då, om det är rimligt att göra så? Jag är livrädd för att göra något som på något sätt kan skada huset, och då den gamla altanen (såklart i tryckat virke) lämnat tråkiga spår i form av ruttnande stockar, vill jag absolut inte ha ett material som inte släpper igenom tillräckligt med luft och fukt.

Vore tacksam om någon kunnig kan antingen lugna mig, eller säga åt mig om jag måste leta ännu en ny snickare/timmerman.

nanna

  • Inlägg: 15
    • Gästrikland
SV: Gjuta plintar under timmerstuga?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-20 kl 17:44 »
Här är hörnet i fråga, om det ger en bättre bild av vad jag beskrivit ovan.

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Gjuta plintar under timmerstuga?
« Svar #2 skrivet: 06 sep-20 kl 21:25 »
Sörmlands museum har en kurs om grundläggning snart, fullbokad men möjligt att boka reservplats: https://www.sormlandsmuseum.se/program/kurs-i-grundlaggning-och-husgrunder/?occasion=2020-09-12%2009:00:00

Kanske går det att kontakta kursledaren där och ställa frågor?

Funderingar: Är sjunkningen stor? Orsakad enbart av altanen? Är det lerhaltig jord? Finns avrinning? Om det är mullbänk, har golvet rört på sig eller blivit dragigt? Ett eller två hörn?

Svårt att veta, är skadorna på syllen förresten särskilt stora? Ser inte så allvarligt ut på fotot, tycker jag. Kanske luftar det ur nu.

En variant är att först göra som det en gång gjordes... avvakta lite och sedan se om man behöver göra något mer omfattande.

Om man tycker att man ska stabilisera under en hörnsten finns olika modeller, en variant är grop t frostfritt djup men avsluta i marknivå m betongplatta och gamla hörnstenen på, kan bli ganska osynligt. Att bara de gjutningar som verkligen behövs.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Gjuta plintar under timmerstuga?
« Svar #3 skrivet: 07 sep-20 kl 00:10 »
Är väl bara hörnen som en timmerstuga vilar på. Resten är bara för att hindra drag att kyla golvet m.m. Så är det på mitt hus från 1800 talet. Eller har jag fel?

nanna

  • Inlägg: 15
    • Gästrikland
SV: Gjuta plintar under timmerstuga?
« Svar #4 skrivet: 07 sep-20 kl 16:25 »


Sörmlands museum har en kurs om grundläggning snart, fullbokad men möjligt att boka reservplats: https://www.sormlandsmuseum.se/program/kurs-i-grundlaggning-och-husgrunder/?occasion=2020-09-12%2009:00:00

Kanske går det att kontakta kursledaren där och ställa frågor?

Funderingar: Är sjunkningen stor? Orsakad enbart av altanen? Är det lerhaltig jord? Finns avrinning? Om det är mullbänk, har golvet rört på sig eller blivit dragigt? Ett eller två hörn?

Svårt att veta, är skadorna på syllen förresten särskilt stora? Ser inte så allvarligt ut på fotot, tycker jag. Kanske luftar det ur nu.

En variant är att först göra som det en gång gjordes... avvakta lite och sedan se om man behöver göra något mer omfattande.

Om man tycker att man ska stabilisera under en hörnsten finns olika modeller, en variant är grop t frostfritt djup men avsluta i marknivå m betongplatta och gamla hörnstenen på, kan bli ganska osynligt. Att bara de gjutningar som verkligen behövs.

Tack för svar!
Sjunkningen är inte jättestor, vi pratar några cm bara, men då vi inom kort kommer att riva ut hela köket och lägga nya golv på bottenvåningen så vill vi börja med att se till att grunden är stadig. Huset står på en lätt upphöjd kulle på lerjord, så viss avrinning finns. Det är mullbänk. Jag tycker inte att golvet blivit dragigare än innan, men det är väl kanske för att det redan var så dragigt att vi inte märkte någon skillnad. Det har blivit en liten glipa mellan golvet och sockeln i rummet som vilar på det berörda hörnet.

Vad jag förstått är snickarns tanke att gräva ur underifrån, gjuta en plint, och sedan sätta natursten runt för att dölja plinten. Jag är bara nervös för att det ska kunna göra skada på huset med tiden? Mig veterligen är det bara i det hörn jag nämnt som han vill göra så på.

Nej skadorna på syllen är inte stora alls, möjligtvis att vi kommer att ta bort det ruttna och sätta in nytt trä om det behövs, men det är som tur är väldigt ytliga skador.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gjuta plintar under timmerstuga?
« Svar #5 skrivet: 07 sep-20 kl 21:56 »

Tack för svar!
Sjunkningen är inte jättestor, vi pratar några cm bara, men då vi inom kort kommer att riva ut hela köket och lägga nya golv på bottenvåningen så vill vi börja med att se till att grunden är stadig. Huset står på en lätt upphöjd kulle på lerjord, så viss avrinning finns. Det är mullbänk. Jag tycker inte att golvet blivit dragigare än innan, men det är väl kanske för att det redan var så dragigt att vi inte märkte någon skillnad. Det har blivit en liten glipa mellan golvet och sockeln i rummet som vilar på det berörda hörnet.

Vad jag förstått är snickarns tanke att gräva ur underifrån, gjuta en plint, och sedan sätta natursten runt för att dölja plinten. Jag är bara nervös för att det ska kunna göra skada på huset med tiden? Mig veterligen är det bara i det hörn jag nämnt som han vill göra så på.

Nej skadorna på syllen är inte stora alls, möjligtvis att vi kommer att ta bort det ruttna och sätta in nytt trä om det behövs, men det är som tur är väldigt ytliga skador.

Sättningen har väl tagit lång tid på sig att uppstå tänker jag.
Då har det nog satt sig färdigt vid det här laget.
Antingen kan man palla upp grundstenen men det är ett jäkla jobb.
Då skulle jag helt enkelt lyfta stugan och om ni ändå behöver fixa till syllen förlänga den neråt för att rätta till det lutande golvet.

Gör det så enkelt som möjligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Gjuta plintar under timmerstuga?
« Svar #6 skrivet: 09 sep-20 kl 11:17 »
Enklaste lösningen är nog att kontakta Isak Stålenhag, verksam i Jämtland och mycket seriös. Det är sånt här han gör hela dagarna enligt hans instagram :)

Om det inte är ruttet i syllstocken:
Jag hade provat själv att lyfta syllen med domkraft och lägga emellan en lagom tjock sten uppe på den gamla. Fuktspärr närmast trä, tjärpapp eller syllpapp. Och se till att det inte kan regna på grundstenarnas ovansida för då kan det ju också komma åt trät, En skyddande bräda på utsidan eller panel som går ner en bit men inte ända till marken (om ni nu skulle vilja byta panel av nån anledning :) )

Om det är ruttet trä i syllen:
Byt ut en del, så långt som behövs, men det är inte så enkelt. Det ska ju hålla för husets tyngd och vila på stenarna och så vidare.
Lyfta och lägga mellan enligt ovan.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 3 användare (1 dolda)
Vassberg, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser