Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elverket stannar  (läst 9337 gånger)

482

  • Inlägg: 107
Elverket stannar
« skrivet: 18 dec-12 kl 21:21 »
Jag har problem med mitt elverk som bara går typ 15 min i taget före det stannar. Har kollat tändstiftet, bytt olja och förstås kollat bensinen, vad mera kan jag göra? Det går alltså jättebra i 15 min och så hör man att det går lite trögare och så är det stopp. Några förslag? Inga röda lampor som lyser eller något annat som verkar konstigt och det brukar gå att starta det igen. Det heter Kipor och är på 1 kW om det hjälper?


Skogsvilde

  • Inlägg: 16985
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elverket stannar
« Svar #1 skrivet: 18 dec-12 kl 21:28 »
Ett filter som sätter igen sig?
Du kan ha vatten i bensinen som gör att det till slut fryser i förgasaren.
Kylflänsar som är smutsiga och sedan gör att det värmenyper.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Xoot

  • Gäst
SV: Elverket stannar
« Svar #2 skrivet: 18 dec-12 kl 21:36 »
Om du inte belastar elverket under dessa 15minuterna, blir det ändå likadant?

482

  • Inlägg: 107
SV: Elverket stannar
« Svar #3 skrivet: 18 dec-12 kl 21:44 »
Tack för snabba svar!
Jag kollade luftfiltret och det var helt okej. Hittade inte något oljefilter.. men jag har inte så bra koll. Vatten i bensinen är det inte heller, fick hjälp med att tappa ur ev vatten. Elverket stannade på samma sätt efteråt också.
Och så har jag ingen aning om vad kylflänsar är eller gör :-\ men om allt annat är rent och ser fint ut? Kan du beskriva det och vad jag ev kan göra?

Jag har testat utan,  med 40w och med ett element - kanske 6-700w men det blir det samma. Verkar som om det går lite jämnare med hög belastning iofs.

Xoot

  • Gäst
SV: Elverket stannar
« Svar #4 skrivet: 18 dec-12 kl 21:56 »
Cylindern. Runt om den sitter där kylflänsar, metall/järn-bitar som skall kyla cylindern.
Blås rent med någon trycklyft brukar många tipsa om. Men om där finns något skit som spelar roll, kan man se det med ögat.

Hur låter den när den dör? Tvärdör den utan motstånd? Puttrar den och smådör? Smäller det? Långsammare och långsammare?
Om du har den på tomgång och skakar om den lite, petar och drar eller rycker i allt möjligt, dör den då av detta? Prova!

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: Elverket stannar
« Svar #5 skrivet: 18 dec-12 kl 21:59 »
Vad händer innan elverket stannar? Börjar motorn gå ojämnt och misständer eller blir den bara svagare och svagare men går fortfarande jämnt? Ändras lukten från avgaserna när motorn börjar gå dåligt (börjar det t ex lukta olja eller oförbränd bensin om dem)?

Jag förmodar att det är en kinatillverkad fyrtaktsmotorer med toppventiler? Kolla att ventilspelet är rätt inställt, det är ofta slarvigt gjort från fabrik. Om spelet är för litet på avgasventilen så kan det inträffa att den inte stänger ordentligt när motorn börjar bli varm och ventilskaftet har utvidgat sig av värmen. Om det inte finns några uppgifter om ventilspel i instruktionsboken så ställ in på 0,20-0,25 mm, kanske lite större på avgasventilen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16985
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elverket stannar
« Svar #6 skrivet: 18 dec-12 kl 22:05 »
Elverket är luftkylt.
På cylindern sitter det flänsar som skall hjäpa till att för bort värmen. Är dessa svårt smutsade så kyls inte cylindern på rätt sätt.
Det borde finnas fläkt bakom snörstarten den kan vara igensatt och leverar inte tillräckligt med luft.
Det kan även finnas en på generatorns bortre sida från motorn sett.

Det kan finnas ett bränslefilter som satts igen det kan vara pyttelitet och sitta i kranen.
Du kan ha fått färgflagor i tanken och dessa landar och pluggar igen utloppet.

För att säkerställa att du absolut inte har vatten i tanken så blanda i lite K-sprit då vet du med 100% säkerhet att det inte är problemet.

Det kan oxå vara så att elverket står lite dumt så det blir för varmt och det bildas ett ånglås i förgasaren eller på vägen dit.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

482

  • Inlägg: 107
SV: Elverket stannar
« Svar #7 skrivet: 18 dec-12 kl 22:27 »
Lite svårt att beskriva ljud men kanske att den småputrar och dör? Det blir lite grövre ljud precis före den stannar? Den går inte jämnt i alla fall, hackar till kanske?
Jag har inte känt någon annan lukt men det står utomhus så det kanske inte märks? Någon tryckluft har jag inte - bara en burk för datorer :) men allt ser ovanligt rent ut tycker jag. Jag skall försöka låta den gå på tomgång i morgon och så skaka lite men jag har flyttat den under gång utan att något hände.
I instruktionsboken står det inte mycket annat än hur man fyller bensin, byter olja och om tändstiftet. Det liknar det här men är nog en äldre modell http://www.kipor-power.eu/index.php?item=ig1000&action=page&group_id=17&lang=NL

Det med att kolla ventilspelet verkar svårt, det klarar jag nog inte.

Elverket står utomhus och kyls väl då? Det är minusgrader här nu. Vid 10 minus fuskade det lite men gick fortfarande ok. Det här började i dag och vid 0 grader ungefär.


« Senast ändrad: 18 dec-12 kl 22:31 av 482 »

482

  • Inlägg: 107
SV: Elverket stannar
« Svar #8 skrivet: 19 dec-12 kl 18:43 »
Jag gav upp i morse och lämnade in elverket - det var förstås ett löjligt fel som jag borde ha fixat själv. Locket till bensintanken var för tätt, någon gummipackning som troligen var för gammal funkade inte och det blev vakum i tanken efterhand som bensinen förbrukades.  De hadde inga nya gummipackninger så nu kör jag utan med risk för att tanken läcker om jag vänder på elverket, men det kan jag nog stå ut med :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16985
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elverket stannar
« Svar #9 skrivet: 19 dec-12 kl 18:51 »
oj..   
Det var faktiskt ett problem som jag inte stött på när det gäller elverk.
Det har hänt att jag råkat ut för samma sak på lastbilar dock..

Gött att det löste sig  :)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Huggorm

  • Gäst
SV: Elverket stannar
« Svar #10 skrivet: 19 dec-12 kl 21:10 »
Jag gav upp i morse och lämnade in elverket - det var förstås ett löjligt fel som jag borde ha fixat själv. Locket till bensintanken var för tätt, någon gummipackning som troligen var för gammal funkade inte och det blev vakum i tanken efterhand som bensinen förbrukades.  De hadde inga nya gummipackninger så nu kör jag utan med risk för att tanken läcker om jag vänder på elverket, men det kan jag nog stå ut med :)
Jag tänkte faktiskt gissa på tanklocket, men såg inte tråden förrän det var för sent. Jag hade samma fel på en gammal bil en gång. Även min nuvarande har ett kraftigt undertryck i tanken när man öppnar för att tanka och det är nästan tomt. Då pyser det ordentligt när man öppnar, fast den går i alla fall.

Broberg

  • Gäst
SV: Elverket stannar
« Svar #11 skrivet: 19 dec-12 kl 21:12 »
Jag tänkte faktiskt gissa på tanklocket, men såg inte tråden förrän det var för sent. Jag hade samma fel på en gammal bil en gång. Även min nuvarande har ett kraftigt undertryck i tanken när man öppnar för att tanka och det är nästan tomt. Då pyser det ordentligt när man öppnar, fast den går i alla fall.

Standardfel på gamla kadetter det.

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: Elverket stannar
« Svar #12 skrivet: 19 dec-12 kl 21:25 »
Standardfel på gamla kadetter det.

I synnerhet om någon klåpare har haft loss bensintanken och fått någon ventilationsslang i kläm när den sattes tillbaks.

När det blir problem med tankventilationen på nyare bilar så beror det oftast på att det har blivit tätt i kolkanistern som ska ta hand om bensinångor från tanken så de inte går ut i luften. Samtliga svensksålda bilar med katalysator har kolkanister. En del japanska bilar hade kolkanister på svenska marknaden redan från mitten av 70-talet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser