Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  frågor om regler.  (läst 799 gånger)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
frågor om regler.
« skrivet: 08 apr-21 kl 19:10 »
Hejsan. jag vet inte riktigt var jag ska posta frågorna men testar här. det har säkert skrivits om i tidigare trådar, så ni får gärna tipsa :)

vi har ett gammalt timmerhus på gården som måste åtgärdas i mkt stora mått. det måste plockas ned ock samtligt rötskadat timmer ska bytas ut.
grunden är i det närmaste obefintlig, alla syllstockar ligger mer eller mindre på backen.

har för mig att man får renovera befintliga hus utan att bygglov. men hur är det då om man måste plocka ned dem för att göra det?
jag vet att man kan byta ut stockar i väggar utan att plocka ned huset men det kommer ta för mycket tid.

har tanken att när ändå huset är borta en stund så fixar man en ny grund. tänker då gräva ur, fylla grus ock gjuta en kantsula att ställa huggna granitblock på så att de inte kan sätta sig med tiden. Ingår ett sånt bygge under "renovering" av grunden så att säga? hoppas ni hänger med hur jag menar.

mvh J
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: frågor om regler.
« Svar #1 skrivet: 08 apr-21 kl 19:17 »
Fråga kommunen, de är skyldiga att vägleda. Och om det behövs bygglov har du redan gjort halva arbetet med kontakten, då blir det enkelt att det blir rätt.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: frågor om regler.
« Svar #2 skrivet: 08 apr-21 kl 19:21 »
I det här fallet är det knappast troligt att bygglov behövs, men det skadar ju inte att fråga.
Om byggnaden räknas som ekonomibyggnad på jordbruksfastighet, så behövs definitivt inget bygglov.
Däremot bör man räkna med att ta dit sotaren för att besiktiga ev eldstäder efter återställning av huset.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: frågor om regler.
« Svar #3 skrivet: 08 apr-21 kl 19:29 »
Med största säkerhet kommer det inte behövas ett bygglov om utseende eller planlösning inte ändras.

Men det skadar aldrig att ha en dialog med kommunen.
« Senast ändrad: 08 apr-21 kl 21:38 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: frågor om regler.
« Svar #4 skrivet: 08 apr-21 kl 19:47 »
ok tack. känns klokt  :)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: frågor om regler.
« Svar #5 skrivet: 08 apr-21 kl 21:52 »
Fråga inte, bara gör. Om någon långnäst myndighetssnokare trots allt lägger sig så är det bara att spela dum så löser det sig. Vad myndigheterna inte vet har de inte ont av.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: frågor om regler.
« Svar #6 skrivet: 08 apr-21 kl 23:21 »
Den frågan har varit uppe flera gånger i min byggnadsnämnd. River/plockar du ner ett hus som du beskriver och börjar om med en ny grund betraktas det som nybygge i min kommun. För att det skall räknas som reparation bör huset stå kvar när man reparerar. detta är säkert olika runt om i Sverige och jag vet inte vad plan o bygglagen säger om detta. kommunerna tolkar oavsett olika. Så du bör rådfråga din kommun. Ligger huset på landsbygd,kanske lite avsides bör det ju inte ha så stor betydelse förutsatt att det uppförs/repareras så det ser ut som innan dvs samma storlek och utseende. oftast är det ju någon granne som mår illa o springer till kommunen.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: frågor om regler.
« Svar #7 skrivet: 16 apr-21 kl 21:54 »
Fråga inte, bara gör. Om någon långnäst myndighetssnokare trots allt lägger sig så är det bara att spela dum så löser det sig. Vad myndigheterna inte vet har de inte ont av.
Amen
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: frågor om regler.
« Svar #8 skrivet: 16 apr-21 kl 22:23 »
Fråga inte, bara gör. Om någon långnäst myndighetssnokare trots allt lägger sig så är det bara att spela dum så löser det sig. Vad myndigheterna inte vet har de inte ont av.


Grannen man retade för 12 år sedan ser möjligheten att ge igen  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

826 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, Dot, polyamorista, EncEnl, kloge74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser