Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torktumlaren har tvärdött, hjälp uppskattas  (läst 1110 gånger)

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
Torktumlaren har tvärdött, hjälp uppskattas
« skrivet: 14 sep-23 kl 09:04 »
Hallå alla alternativare,

Troligtvis är jag inne i helt fel forum då man väl på alternativt vis torkar sina kläder i solen, över kaminen eller frystorkar i ett träd ;D ;D ;D
Ta inte åt dig i onödan.

Men jag har iallafall en relativt ny samsung torktumlare, tyvärr köpte jag den inte ny från butik utan begagnad. Igår så var den bara svart. Som att den inte får ström & displayen visar ingenting.
Kablarna är hela & det finns ström i uttaget.

Vad kan ha hänt? Jag har en tvättmaskin av samma märke som fungerar i torktumlarens uttag.
Hade displayen startat & visat några felkoder hade det ju underlättat men nu är allting bara avstängt.

Vad kan ha hänt?
Tacksam för tips & idéer!
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Torktumlaren har tvärdött, hjälp uppskattas
« Svar #1 skrivet: 14 sep-23 kl 09:25 »
Svårt att säga.
Men du får helt enkelt öppna och mäta dig fram.
Börja med att kolla att respektive tråd i kabeln har kontakt in i maskinen, titta efter en säkring i panelen/kretskortet där kabeln kommer in.
Mäta och lukta på transformatorn.
Den ger svagström till panelen och kan även påverka ett relä på ingående ström.
Finns massor av möjligheter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
SV: Torktumlaren har tvärdött, hjälp uppskattas
« Svar #2 skrivet: 14 sep-23 kl 09:53 »
Tack för ditt svar, som jag misstänkte så får man helt enkelt leta sig fram. Jag gissar att det i slutändan blir billigare att helt enkelt köpa en ny maskin än ett nytt kretskort eller vad som nu finns & som gått sönder i alla dessa nya maskiner.
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Torktumlaren har tvärdött, hjälp uppskattas
« Svar #3 skrivet: 14 sep-23 kl 11:47 »
Som regel byter man inte kompletta kretskort annat än om man är anställd reparatör med ackordslön (och kanske provision på reservdelsförsäljningen). Kretskort felsöker och lagar man på komponentnivå så långt som möjligt.

Kolla om det går att googla fram någon servicedokumentation - servicemanualer, kopplingsschemor, sprängskisser mm - för maskinen i fråga. Det finns en del östeuropeiska siter (Elektrotanya, Eserviceinfo m fl) där mycket sånt finns upplagt.

Bilder på innanmätet i maskinen och exakt uppgift om typbeteckning mm kan underlätta felsökningshjälp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Torktumlaren har tvärdött, hjälp uppskattas
« Svar #4 skrivet: 14 sep-23 kl 15:26 »
En torktumlare har oftast inget avancerat program, utan tuffar runt till dess fuktsensorn säger till eller tiden är slut. Därför kan man rätt lätt tjuvkoppla den och låta den gå på en vanlig timer på sladden om den i övrigt inte har en massa missljud eller luktar bränt.

Berberis

  • Inlägg: 1601
    • Närke
SV: Torktumlaren har tvärdött, hjälp uppskattas
« Svar #5 skrivet: 14 sep-23 kl 16:21 »
Går det att stänga alla luckor och öppningar ordentligt? Ibland kan det ligga lite goja där.
(Min tvättmaskin vägrade starta därför att luckan inte stängde helt. Luckan -av plast - hade blivit lite deformerad av ett element i närheten.)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Torktumlaren har tvärdött, hjälp uppskattas
« Svar #6 skrivet: 14 sep-23 kl 19:44 »
Går det att stänga alla luckor och öppningar ordentligt? Ibland kan det ligga lite goja där.
(Min tvättmaskin vägrade starta därför att luckan inte stängde helt. Luckan -av plast - hade blivit lite deformerad av ett element i närheten.)
Bra tanke.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
SV: Torktumlaren har tvärdött, hjälp uppskattas
« Svar #7 skrivet: 15 sep-23 kl 07:43 »
Maskinen är alltså helt tvärdöd. Svart. Som att strömmen har gått.
Det handlar garanterat inte om några luckor eller överfulla tankar. Då hade ju den digitala displayen varnat för det. Nu är ju displayen svart. Precis som att sladden är urdragen.

Och troligtvis är det nog både enklare & billigare att bara köpa en ny maskin, tyvärr ser ju samhället ut så. Det är billigare med en ny maskin än att låta någon som kan, byta en liten del.

Vilket jävla samhälle va.
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Torktumlaren har tvärdött, hjälp uppskattas
« Svar #8 skrivet: 15 sep-23 kl 08:28 »
Känns surt. Man skall ju inte uppmana någon som känner sig osäker till att pilla i det elektriska, men om du drar ur sladden så kan du ju i alla fall titta in i burken och se om det sitter en säkring som brunnit av.

Jag gjorde en sådan där "köp dig fri-lösning" nyss då tvättmaskinen fick spelet och körde delar av programmen. Kändes lite för jobbigt för stunden att försöka laga, men maskinen var i övrigt ok och bara 10 år så den skall bli försökskanin för ett hemmagjort program vart det lider. Äldsta grabben brukar säga att jag måste lära mig använda en liten programmerbar dator, arduino, och då kan det vara ett bra projekt.


När våran tumlare havererade för ett antal år sedan så bytte jag upp mig till en med kompressorkondensering. Drar betydligt mindre el för att få tvätten torr. Kostade å andra sidan mer än det dubbla mot den billiga som nästan följde med på köpet då jag köpte tvättmaskin, men med dagens elpriser så känns det än mer rätt än vad det gjorde då.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Torktumlaren har tvärdött, hjälp uppskattas
« Svar #9 skrivet: 15 sep-23 kl 13:19 »
 Här skrotades torktumlaren för 7-8 år sedan. Eftersom jag bor ensam blir det lite tvätt o den kan hängas ute i verkstan. Där finns  också en avfuktare vid behov. Sommartid hängs tvätten i en carport.Under tak så man inte behöver bekymra sig om regn eller inte. Tas in vid behov.
Jag skulle nog undersöka ev. stickpropp till maskinen,alternativt säkring inne i maskinen.Lämna in till reparation kostar skjortan. Alla vill ha lön.
 min sista torktumlare var en väldigt enkel maskin. temperaturvakt och timer. Ingen elektronik eller annat som kan krångla. Höll i över 20 år då elementet brann av. Beställde nytt men fick efter några dagar beskedet att det fanns inte längre.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Torktumlaren har tvärdött, hjälp uppskattas
« Svar #10 skrivet: 15 sep-23 kl 21:56 »
Har flera kamrater som gör som målarmäster, hänger tvätten i ett rum där de har en avfuktare. Torkar riktigt fort säger de, 5-6 timmar. Torktumlaren jag har brukar ta 2-3 timmar, så tiden är det ju inte så farligt med, men jag gillar smidigheten att vräka in allt och slippa hänga.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Torktumlaren har tvärdött, hjälp uppskattas
« Svar #11 skrivet: 17 sep-23 kl 08:34 »
Jag äger ingen torktumlare, men en del tvätt (t ex syntetkuddar och -täcken) lejer jag ut till lämplig torktumlarinnehavare då det är dags.

I rötmånaden hade det varit bra att ha egen torktumlare, utan avfuktare torkar tvätten då så långsamt att den kan hinna börja lukta surt. Resten av året är det inga problem med torkning på torkställning i vanligt boningsrum


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 7 användare (2 dolda)
alternaiv, Westerbergarn, ärt, Karin Unnerstad, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser