Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!  (läst 18168 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #240 skrivet: 04 nov-22 kl 15:40 »
Visst är det enklast att ha all kunskap i huvudet och en vältrimmad kropp, och bara försvinna ut i skogen och klara sig bra som man går och står, men man kan ju också satsa på lite mer teknik. Jag har valt att vara bofast, och det är så jag siktar på att klara kommande kriser även om man givetvis aldrig skall säga aldrig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16985
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #241 skrivet: 05 nov-22 kl 16:53 »
Visst är det enklast att ha all kunskap i huvudet och en vältrimmad kropp, och bara försvinna ut i skogen och klara sig bra som man går och står, men man kan ju också satsa på lite mer teknik. Jag har valt att vara bofast, och det är så jag siktar på att klara kommande kriser även om man givetvis aldrig skall säga aldrig.
Jag har olika scenarion för ögonen.
Där man kan se den fullständiga nersläckningen i Lars Vilderängs tappning.
Eller att vi drabbas av en än värre pandemi.
Eller att vi blir militärt angripna.
Även en svår depression finns som ett scenario.

Då är det arbete som krävs och frågan är hur hårt det måste bli.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #242 skrivet: 06 nov-22 kl 07:23 »
Den sistnämnda kan bli aktuellt före de andra enligt mina beräkningar. Kanske inte på samma sätt som depressioner hade drabbat olika länder under historien men på ett annat försvenskat sätt.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #243 skrivet: 07 nov-22 kl 01:24 »
Har följt mediernas bevakning av Ukrainakriget, särskilt berättelserna från befolkningen som befriats från rysk ockupation.

Intrycket är att denna befolkning rätt mycket befunnit sig i en överlevnadskris.

De ryska soldaterna anlände ofta med dålig eller ingen matförsörjning - så de plundrade invånarna på mat. Ifall deras egen matförsörjning fungerade innebar det inte automatiskt att de brydde sig om ifall civilbefolkningen hade mat eller inte. Befriade invånare har berättat att de svalt och var rädda för att svälta ihjäl.
Oavsett maten så verkar det som de ryska soldaterna i största allmänhet plundrat och vandaliserat ukrainska hem.

I områden som under längre tid varit stridszoner verkar det som att befolkningen inte enbart vågade gå ut för risken att av 'misstag' bli skjutna av ryska soldater, utan även av andra orsaker som granatbeskjutning.
Källare verkar ha fått stor betydelse - som allmänt skydd. Ibland verkar man ha levt helt och hållet i källaren flera veckor i sträck.

Läste också en redogörelse för där man klarat att få mat under ockupationens sommarmånader genom att odla potatis och grönsaker.

Kanske deras utsäde och fröer hade undgått plundringen och vandaliseringen när de blev ockuperade. Eller så var det undangömt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #244 skrivet: 07 nov-22 kl 08:11 »
Ja, i ett krig där angriparen kommit in i landet så kan man inte räkna med att få behålla vare sig mat, utsäde eller liv. Det är dock rätt besvärligt om man skulle gå "all in" och förbereda sig med tunnlar, försåtsminering, nedgrävda mat och vapengömmor mm. Känns som att det är blockad och distansbeskjutning som är det som man som självhushållare kan förbereda sig för.

Det finns en del jordkällare i skogarna, gjorda för att undanhålla staten potatis, dessa kanske man skulle rusta upp...

fri

  • Inlägg: 2566
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #245 skrivet: 07 nov-22 kl 09:35 »
Kanske deras utsäde och fröer hade undgått plundringen och vandaliseringen när de blev ockuperade. Eller så var det undangömt.
Redan i mars kunde man börja skicka gratis hjälppaket med Postnord, det gick utmärkt redan då att köpa frö och skicka till Ukraina.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kretslopp

  • Inlägg: 2250
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #246 skrivet: 07 nov-22 kl 13:07 »
Hur kan vi här i Sverige göra med tanke på vår självhushållning?
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16985
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #247 skrivet: 07 nov-22 kl 16:49 »
Hur kan vi här i Sverige göra med tanke på vår självhushållning?
Förbereda sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #248 skrivet: 07 nov-22 kl 19:09 »
Ja, i ett krig där angriparen kommit in i landet så kan man inte räkna med att få behålla vare sig mat, utsäde eller liv. Det är dock rätt besvärligt om man skulle gå "all in" och förbereda sig med tunnlar, försåtsminering, nedgrävda mat och vapengömmor mm. Känns som att det är blockad och distansbeskjutning som är det som man som självhushållare kan förbereda sig för.

Det finns en del jordkällare i skogarna, gjorda för att undanhålla staten potatis, dessa kanske man skulle rusta upp...

Den i områden befriade befolkningen i Ukraina klarade sig utan att ha gjort allt detta. Dessutom stred de inte.

Min funderingar handlade mera om att inte lägga alla ägg i en korg. Säg att den invaderande fienden närmar sig din by eller gård: våra myndigheter uppmanar dig att evakuera. Efter, säg tre veckors strider, kan du återvända till ditt hem, för att finna att ditt ställe har blivit plundrat och sedan nedbränt, därefter har det kommit nederbörd som kronan på förstörelsen.
Om du då har gömt undan en hink med potatis samt frön på din egendom så är ju detta en möjlighet till återhämtning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #249 skrivet: 07 nov-22 kl 23:29 »
Den i områden befriade befolkningen i Ukraina klarade sig utan att ha gjort allt detta. Dessutom stred de inte.

Min funderingar handlade mera om att inte lägga alla ägg i en korg. Säg att den invaderande fienden närmar sig din by eller gård: våra myndigheter uppmanar dig att evakuera. Efter, säg tre veckors strider, kan du återvända till ditt hem, för att finna att ditt ställe har blivit plundrat och sedan nedbränt, därefter har det kommit nederbörd som kronan på förstörelsen.
Om du då har gömt undan en hink med potatis samt frön på din egendom så är ju detta en möjlighet till återhämtning.

De som klarade sig, klarade sig tack vare tur och grannar. Det fanns de som inte klarade sig. Att strida eller inte beror mycket på förutsättningarna.

Jag räknar med att om jag skulle hamna i den situationen så skulle jag låna utsäde av någon som inte fått sitt hem nedbränt. Dessutom skulle jag vara allt för upptagen med att bli av med inkräktarna för att sätta potatis.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #250 skrivet: 08 nov-22 kl 07:29 »
Det är konstigt det här med att ha utsäde lagrat, För bara jag har det så händer inte katastrofen någon annan tid på året än när det går att plantera och så för att komma igång igen direkt??
Att katastrofer kan hända mitt i vintern verkar inte ske och att man då förlorar nästan ett år innan man har nya grönsaker och potatis att äta??
Visst vissa fröer går att odla inne på köksbänken eller lite större ute i garaget, men inte alla då vissa fröer och potatis är beroende på årstid även om de får optimala förutsättningar inomhus.
Finns en bra bok i ämnet om att odla inomhus.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16985
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #251 skrivet: 08 nov-22 kl 07:39 »
De som klarade sig, klarade sig tack vare tur och grannar. Det fanns de som inte klarade sig. Att strida eller inte beror mycket på förutsättningarna.

Jag räknar med att om jag skulle hamna i den situationen så skulle jag låna utsäde av någon som inte fått sitt hem nedbränt. Dessutom skulle jag vara allt för upptagen med att bli av med inkräktarna för att sätta potatis.
Vi har alla olika prioriteringar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2566
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #252 skrivet: 08 nov-22 kl 08:41 »
Det är konstigt det här med att ha utsäde lagrat, För bara jag har det så händer inte katastrofen någon annan tid på året än när det går att plantera och så för att komma igång igen direkt??
Att katastrofer kan hända mitt i vintern verkar inte ske och att man då förlorar nästan ett år innan man har nya grönsaker och potatis att äta??
Visst vissa fröer går att odla inne på köksbänken eller lite större ute i garaget, men inte alla då vissa fröer och potatis är beroende på årstid även om de får optimala förutsättningar inomhus.
Finns en bra bok i ämnet om att odla inomhus.
Det är väl illa att bli av med utsädet när på året det sker? Tänk brända jordens taktik då befolkningen varken har mat eller nytt utsäde.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #253 skrivet: 08 nov-22 kl 09:06 »
Jo visst men läs tidigare inlägg där det står att det bara är att börja odla om man har en hink gömd i jorden när man kan flytta tillbaka efter en flykt.
Fel tid på året kan det ta 5-6 månader innan det går att peta ner nåt i jorden och sedan vänta från ett par månader till 6-7 månader innan det går att skörda ätbart.
Kan nog vara nyttigt att plantera lite ätbara perenner, frukt och bär samt lära sig lite mer om vilka resurser som finns i vilda växter runt om markerna där man bor. Finns ju mer än brännässlor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #254 skrivet: 08 nov-22 kl 09:15 »
Ja, och göra som jag gjorde förra året, lämna potatisen i backen. Lär knappast vara någon soldat som gräver upp det ;D


Har tänkt på det där med ätbara vilda växter, och funderar på att ge dem sällskap av förvildade tamväxter. Det finns mycket äpplen, och en del körsbär, som spridit sig från gårdarna här i skogen. Jag gör ett litet försök med jordärtskockor i år, och funderar på om det finns annat som är lämpligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16985
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #255 skrivet: 08 nov-22 kl 14:43 »
Ja, och göra som jag gjorde förra året, lämna potatisen i backen. Lär knappast vara någon soldat som gräver upp det ;D


Har tänkt på det där med ätbara vilda växter, och funderar på att ge dem sällskap av förvildade tamväxter. Det finns mycket äpplen, och en del körsbär, som spridit sig från gårdarna här i skogen. Jag gör ett litet försök med jordärtskockor i år, och funderar på om det finns annat som är lämpligt.
Visst kan man gå över till att samla.
Men samtidigt innebär det att om det finns fiender att man utsätter sig för risken att skadas/dödas.

Därför är det klokt att se till att den egna täppan är fylld av ätbart.
Och då gärna perrener som bas.
Perennerna är dessutom ofta väldigt tidiga,
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #256 skrivet: 08 nov-22 kl 16:00 »
Jordärtskockor är bra och goda, lätta att sköta. Rotsolros är också lättodlad. Svartrot odlas oftast som ettårig här men går att odla som perenn. Fina blommor så den passar som solitär ute i gräsmattan. Ätlig lilja blir även den maskerad som blomma. Havrerot, kardborre. Finns hur mycket som helst att fundera på.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16985
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #257 skrivet: 08 nov-22 kl 16:15 »
Jordärtskockor är bra och goda, lätta att sköta. Rotsolros är också lättodlad. Svartrot odlas oftast som ettårig här men går att odla som perenn. Fina blommor så den passar som solitär ute i gräsmattan. Ätlig lilja blir även den maskerad som blomma. Havrerot, kardborre. Finns hur mycket som helst att fundera på.
Precis...   Man kan odla med minimal egen insats.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #258 skrivet: 08 nov-22 kl 23:18 »
Jo visst men läs tidigare inlägg där det står att det bara är att börja odla om man har en hink gömd i jorden när man kan flytta tillbaka efter en flykt.
Fel tid på året kan det ta 5-6 månader innan det går att peta ner nåt i jorden och sedan vänta från ett par månader till 6-7 månader innan det går att skörda ätbart.
Kan nog vara nyttigt att plantera lite ätbara perenner, frukt och bär samt lära sig lite mer om vilka resurser som finns i vilda växter runt om markerna där man bor. Finns ju mer än brännässlor

Mina funderingar har utgått från berättelserna-reportagen från krigets Ukraina.

Verkar som evakuerade vill så fort som möjligt återvända till sina hem, även om dessa är mer eller mindre förstörda. Vilket jag gissar beror på att de efter evakueringen blivit inkvarterade i gympasalar/idrottssalar, och efter ett par månader där med sovplats på golvet, ja då vill man hem. Väl hemma är infrastrukturen fortfarande rätt haltande, t e x finns inga fungerande livsmedelsaffärer. Intrycket från reportagen är att frivilligorganisationer/myndigheterna kör ut matpaket till kvarboende/återvändande. Kanske inte tillräckligt för ett hushåll men till en familjemedlem som är där för att röja i röran. Kanske denna medlem är där tre dagar i stöten och röjer o ordnar.

För att ta Drängens perspektiv med 'potäterna kvar i backen': säg att medlemmarna i ett hushåll/småbruk i slutet av februari flydde från ryssen. Kommer inte oupptagen potatis att ha satt nya knölar nu under sommaren? värre kan det vara med ev höstråg sådd förra året. Den kommer att vara färdig i slutet av juli-augusti, och det är först i september som Ukraina börjar ta tillbaka större landområden som möjliggör återvändande.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #259 skrivet: 08 nov-22 kl 23:41 »
Ja, potatisen är en riktigt bra gröda. Men gömmer man en hink någonstans kan knölarna vara ruttna eller uppätna.

Jag tror att de flesta som har sitt liv igång någonstans vill tillbaks så fort som möjligt och ta tag i hemmet och verksamheten. Kan nog vara lite annorlunda med ungdomar och en del vuxna som gillar att bli omhändertagna. Vet ju själv hur det tär på humöret att ligga borta på hotell eller vandrarhem, oavsett om det är lyxigt eller trägolv. Så jag tror inte själva inkvarteringen spelar så stor roll, mera att man blivit avstängd från sitt liv.


Känns lite som att utnyttja de som har det svårt, men nu när Ukrainarna har kris av blandad sort beroende på Putins invasion, så har vi möjlighet att lära oss en hel del hur man bäst hanterar problemen. Nästa gång kan det vara våran tur otur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser