Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder  (läst 2444 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Bilder
« skrivet: 29 dec-10 kl 10:41 »
Det finns lite info om hur man lägger upp bilder, men jag är inte så bra på sådant. Privata bilder är ju en sak, men när man lägger upp bilder under de olika ämnena så bör de ju sparas på samma sätt, så att bilderna ligger på rätt ställe och lätt kan länkas till.

Kan någon förklara mer om hur det är tänkt och hur jag rent praktiskt gör, både om jag har en "ny" bild, och om jag klistrar in texter från den gamla handboken.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bilder
« Svar #1 skrivet: 29 dec-10 kl 10:57 »
När man klistrar in från gamla handboken så ser det ut som att man får med bilderna, eftersom man klistrar in texten, och i texten finns en länk till bilderna. Länken fortsätter att fungera fint. Men om den gamla handboken tas bort så slutar ju länken att fungera.

Det "rätta" sättet är nog att ladda ner bilderna lokalt och sedan ladda upp dem (in dem?) på den sida där de skall visas och använda bilderna därifrån. En fördel med det är att man då kan lägga till en beskrivning som förklarar varifrån bilden kommer.

Jag får nog gå tillbaka till de texter jag har klistrat in och fixa det ... Tänkte inte på det.  :-[

Ett alternativ kan vara om bilderna finns i Galleriet, då kan bilderna få ligga kvar där och man länkar dit. (Öppna bilden, högerklicka på bilden och kopiera länkadressen. Lägg in en bild med den länkadressen på wiki-sidan.)

Komplettera gärna beskrivningen på wikin.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Bilder
« Svar #2 skrivet: 29 dec-10 kl 11:09 »
men när man lägger upp bilder under de olika ämnena så bör de ju sparas på samma sätt, så att bilderna ligger på rätt ställe och lätt kan länkas till.

Kan någon förklara mer om hur det är tänkt och hur jag rent praktiskt gör, både om jag har en "ny" bild, och om jag klistrar in texter från den gamla handboken.

Om du laddar upp bilder från din hårddisk klickar du på "Bifoga fil". Förslagsvis när du är på den sida som bilden ska vara på, men det är inte noga, man kan använda bilder som laddats upp under vilken sida som helst.

När du ska lägga in en bild klickar du på bild-knappen i editorn. Sedan kan du bläddra fram till bilden under fliken "Bläddra" eller så klickar du på Sök-fliken och klistrar in bildens adress i översta fältet "Länkar till"

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Bilder
« Svar #3 skrivet: 29 dec-10 kl 12:12 »
Jag funderar på om det är onödigt jobb att ladda ner alla gamla bilder från förra handboken och sedan ladda upp dem igen? Finns det någon nackdel att bara låta den gamla mappen vara kvar?

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Bilder
« Svar #4 skrivet: 29 dec-10 kl 12:24 »
Jag funderar på om det är onödigt jobb att ladda ner alla gamla bilder från förra handboken och sedan ladda upp dem igen? Finns det någon nackdel att bara låta den gamla mappen vara kvar?

Det tar ju en jäkla tid om inte annat, särskilt att få det snyggt med formatering och så...

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Bilder
« Svar #5 skrivet: 29 dec-10 kl 12:41 »
Det tar ju en jäkla tid om inte annat, särskilt att få det snyggt med formatering och så...

Ja, men formateringen av texten kommer man ju inte undan även om man låter bilderna vara kvar.

 

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Bilder
« Svar #6 skrivet: 29 dec-10 kl 12:48 »
Ja, men formateringen av texten kommer man ju inte undan även om man låter bilderna vara kvar.

Så är det, men lite mindre jobb blir det ju ändå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 7 användare (2 dolda)
von tratt, Besksöta, Westerbergarn, Lillskiten, ekoknutte

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser