Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla blommande äng  (läst 2055 gånger)

Arne999

• Bohuslän
Odla blommande äng
« skrivet: 07 mar-25 kl 12:23 »
Jag har en liten gård strax söder om göteborg, 5ha åker i öppet soligt lätt sluttande  där en hästgård tagit hö i 10+ år. Nu börjar den bli "dålig" och dom vill plöja och så nytt. Inte sugen på detta så funderar på att fixa till en blomsteräng av det istället. Grön på området men läst mig till ett alternativ som känns rimligt.

1. Fräsa av ytan 3-5cm  djupt  med en jordfräs till traktorn
2. Låta det vila  2 veckor
3. SÅ någon blanding
4. Köra över med ringvält

Är det ett vettigt tillvägagångssätt? Jag vill inte "plöja" mer än nödvändingt så skulle gärna vilja ha synpunkter från någon som är insatt idetta och som gärna är uppdaterad om hur jordhälsa påverkas av olika metoder. Jag är särskilt intresserad av hur man bäst etablerar en blomsteräng utan att störa jordens ekosystem mer än nödvändigt. Finns det forskning eller beprövade metoder som stödjer detta upplägg? Eller bör jag justera något för att maximera chanserna till en långsiktigt hållbar äng?

Jag vill gärna ha input från någon som har vetenskaplig eller praktisk erfarenhet inom naturvård, regenerativt jordbruk eller ekologisk markvård, snarare än traditionella lantbruksmetoder som bygger på gamla vanor.

Alla tankar och råd är välkomna!

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Odla blommande äng
« Svar #1 skrivet: 07 mar-25 kl 13:25 »
Om foder har tagits i 10 år utan att tillföra nån gödsel tror jag du har utmärkta förutsättningar för att skapa en blomsteräng, själv skulle jag prova med att så de önskade fröna på ytan utan fräsning, ev köra med en harv och repa ytan lätt.

Hur tänker du sköta din blommandeäng framöver? Hur hindra igenväxning/ förbuskning? Lieslåtter?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Arne999

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 10 mar-25 kl 08:57 »
Vad nästa steg är, dvs hur man ska slå etc har jag inte kommit till än :)

Fick pris på fröblandingar och det va ju helt sanslöst dyrt 1160kr/kg om man köpte mer än 10kg och åtgång 0.3kg/100m2 => 174k om man ska göra 5ha detta va från Pratenis 1/10 del av det hade varit ok med tanke på risken att det inte blir nått ens...

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 10 mar-25 kl 10:15 »
Mitt förslag är att du själv plockar de blommor du vill ha i dikeskanterna och sprider dem manuellt på den blivande 'ängen', det lär ta tid iom att ytan är rätt stor men det är ju mycket naturligare och billigare än att fräsa hela ytan med traktor och så köpefrö.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 10 mar-25 kl 15:00 »
Det går ju att grunda med någon billigare fröblandning från Ohlsons frö, och så glest. Sedan hoppas på självsådd. 

Alexn72

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 12 mar-25 kl 07:49 »
Ett tips för att maximera antalet frö som gror  är att hålla stenkoll på vädret.
När det ska vara regn en hel vecka så förgrir du fröerna inomhus så de precis börjar spricka upp men inte så grodden tittar ut.sen strör du ut fröna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser