Jag har en liten gård strax söder om göteborg, 5ha åker i öppet soligt lätt sluttande där en hästgård tagit hö i 10+ år. Nu börjar den bli "dålig" och dom vill plöja och så nytt. Inte sugen på detta så funderar på att fixa till en blomsteräng av det istället. Grön på området men läst mig till ett alternativ som känns rimligt.
1. Fräsa av ytan 3-5cm djupt med en jordfräs till traktorn
2. Låta det vila 2 veckor
3. SÅ någon blanding
4. Köra över med ringvält
Är det ett vettigt tillvägagångssätt? Jag vill inte "plöja" mer än nödvändingt så skulle gärna vilja ha synpunkter från någon som är insatt idetta och som gärna är uppdaterad om hur jordhälsa påverkas av olika metoder. Jag är särskilt intresserad av hur man bäst etablerar en blomsteräng utan att störa jordens ekosystem mer än nödvändigt. Finns det forskning eller beprövade metoder som stödjer detta upplägg? Eller bör jag justera något för att maximera chanserna till en långsiktigt hållbar äng?
Jag vill gärna ha input från någon som har vetenskaplig eller praktisk erfarenhet inom naturvård, regenerativt jordbruk eller ekologisk markvård, snarare än traditionella lantbruksmetoder som bygger på gamla vanor.
Alla tankar och råd är välkomna!