Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedspis ugn ?  (läst 2958 gånger)

peterm

• Skåne
Vedspis ugn ?
« skrivet: 29 dec-24 kl 09:43 »
Håller på rengöra/renovera en vedspis som är i bra skick men har stått oanvänd länge i ett ouppvärmd uthus. Brännjärnen är i bra skick och ovansidan av ugnen kommer få ny lera. Men ugnen är rostig inuti. Är det bara att borsta bort så mycket rost som möjligt från insidan av ugnen och börja elda, eller behandlar man den med något invändigt ? Spissvärta tänker jag endast är bra utvändigt på spisen ? Dessutom, är det lönt att snygga till insidan av luckorna med spissvärta, eller kommer den bara brännas bört direkt ?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vedspis ugn ?
« Svar #1 skrivet: 29 dec-24 kl 10:05 »
Tänker att du är inne på rätt spår. Borsta bort rosten och torka rent, men för att få en yta så kan man kanske göra som när man bränner in en gjutjärnspanna. Stryk på tunt med exempelvis rapsolja på insidan och elda i en timme så att oljan kommer in i gjutjärnet. På så vis bör du få en mer lättstädad yta i ugnen.
Spissvärta känns inte som något man vill ha i direkt anslutning där man lagar mat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 31 dec-24 kl 08:21 »
Jag tror det räcker att bara borsta ock torka ur. Det gäller spisen i övrigt med. Jag är ingen vän av spissvärta.
kretslopp

peterm

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 31 dec-24 kl 09:16 »
Det blir nog så, jag borstar rent inuti ugnen och testar elda. En till fråga, det är en Thermia 308 med rektangulär anslutning på baksidan, ca 180x90mm. Då behövs ju en rektangulär inmurningsstos till skorstenen också tänker jag, men alla inmurningsstosar jag hittar på nätet är runda eller ovala. Hur gör man då med anslutningen ? Där spisen satt innan, i det gamla uthuset, fanns ingen inmurningsstos, dom hade bara gjort ett passande stort hål i skorstenen och tryckt in spisen där.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 01 jan-25 kl 11:37 »
Det är nog bara att göra på samma sätt som spisen var monterad i uthuset.  Fyrkantiga rökrör från värmepannor är ju ofta direkt instuckna i skorstenen utan någon särskild stos, ofta drevar man med mineralull runt dem för tätning.

peterm

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 jan-25 kl 16:55 »
Fortsätter med lite funderingar kring installation i framtiden. Tanken är att vi vill installera denna vedspis i köket, där det engång i tiden har funnits en vedspis. Inte samma dock. Det vi kan se på murstocken i köket är att det i ca 2m höjd finns en ventilationslucka. Det är inte sotigt bakom, därav min teori kring ventilation. Dessutom finns det ett igenmurad ställe nära gulvet, bakom elspisen som står där idag. Och en igenmurad slits i ca 2m höjd som vi kan se på en gammal bild har varit ett dragspjäll. Spjället sittar dock ca 50cm förskjutat i sidled jämfört med det igenmurade hålet vid golvet. Det är 5 kanaler i skorstenen varav 2 idag nyttjas av 2 kakelugnar. Hur går vi vidare här, vem kontaktar man för att få ett hum om vilka hål/kanaler som vi kan/bör tillgå, eller var vi kan göra nytt hål, för vedspisen ? Någon som kan rekommendera en yrkesman i västra blekinge som man kan konsultera ?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 01 jan-25 kl 18:46 »
Skaffa en billig USB-inspektionskamera med lång kabel (finns på t ex Wish eller Aliexpress) och fira ner den tillsammans med en lagom vikt i en skorstenspipa i taget för att se vart vilken rökgång går.  Det är bra att ha dokumenterat skorstenen så noga man kan själv, innan man börjar blanda in sotare eller hantverkare.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 01 jan-25 kl 21:25 »
Och det hål som är igensatt i spishöjd är det ju bara att pilla upp så ser man nerifrån. Du behöver troligen ha det öppet även om du inte sätter spisen i det hålet, för om du hugger eller borrar/sågar dig in till kanalen från den spis du skall sätta dit, så är det bra att se vad du gör. Sedan murar du igen det du inte vill ha.

KajsaAnka

• Tramsig men seriös när det gäller skog
    • Närke
« Svar #8 skrivet: 26 feb-25 kl 08:26 »
Tillhöres dumma kommentarer.
Mamma gillade spissvärta. Det heter spiselsvärta 😎

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 27 feb-25 kl 09:00 »
Jag tycker du ska kontakta sotarn i din kommun, så du inte får problem att få spisinstallationen godkänd.
kretslopp

peterm

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 27 feb-25 kl 09:17 »
Jag tycker du ska kontakta sotarn i din kommun, så du inte får problem att få spisinstallationen godkänd.

Ja, sotaren kommer bli tillfrågad innan vi gör något permanent. Det finns som sagt 5 kanaler i skorstenen, varav 2 går till kakelugnarna. Det er två ventilationsluckor i skorstenen också, en i köket och en i gästtoan på motsatt sida. Dom används inte idag, behövar rensas. Oklart om dom delar kanal eller har var sin, jag ska börja med att kolla detta till våren. Har dom 2 ventilationsluckorna var sin kanal då är det ju bara en kvar för vedspisen, inte så mycket att välja på då.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #11 skrivet: 27 feb-25 kl 20:37 »
Tillhöres dumma kommentarer.
Mamma gillade spissvärta. Det heter spiselsvärta 😎

Nja..  det hette det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 27 feb-25 kl 21:02 »
Det heter spiselsvärta 😎
Det heter fortfarande spiselsvärta (iaf  om man köper den i Finland)
Gör man den själv i Sverige heter den nog spissvärta och i svensk handel saluförs spissvärta.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #13 skrivet: 28 feb-25 kl 13:24 »
Det heter fortfarande spiselsvärta (iaf  om man köper den i Finland)
Gör man den själv i Sverige heter den nog spissvärta och i svensk handel saluförs spissvärta.

Hittade bara hartmanns som annonserar om spiselsvärta.

Andra finska, svensktalande skriver spissvärta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

von tratt

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 28 feb-25 kl 22:38 »
SO tycker att spisel är något ålderdomligt 2021. Har någon utan ironi sagt spisel utom i spiselsvärta och spiselkrans på 50 år?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 28 feb-25 kl 22:51 »
Har någon utan ironi sagt spisel utom i spiselsvärta och spiselkrans på 50 år?
Jag vet inte, men jag skulle gärna ställa upp tändsticksasken på spiselkransen (om jag hade någon.)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 03 mar-25 kl 07:53 »
Ja, spiselkrans säger vi här också, så ungarna lär nog föra med sig det ordet in i framtiden.

Men spissvärta har jag aldrig använt, det blir svart ändå ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser